Metrika članka

  • citati u SCindeksu: 0
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u prethodnih 30 dana:1
  • preuzimanja u prethodnih 30 dana:1
članak: 1 od 1  
Tehnika
2014, vol. 69, br. 2, str. 277-282
jezik rada: srpski
vrsta rada: pregledni članak
doi:10.5937/tehnika1402277S


Postupak proračuna puta i vremena zaustavljanja brodova i potiskivanih sastava unutrašnje plovidbe
aUniverzitet u Novom Sadu, Fakultet tehničkih nauka
bUniverzitet u Beogradu, Saobraćajni fakultet

Projekat

Modeli integracije transportnog sistema (MPNTR - 36024)
Projekat Pokrajinskog sekretarijata za nauku AP Vojvodine: Modeli održivog razvoja saobracaja u Vojvodini

Sažetak

Kretanje broda ili potiskivanog sastava ostvaruje se pod dejstvom sile propulzije koju stvara propeler ili brodsko kretno sredstvo nekog drugog tipa. Posle promene režima rada brodskog pogonskog motora brzina broda (ili potiskivanog sastava) menja se po određenom zakonu dok, istovremeno, brod (potiskivani sastav) dobija neravnomerno kretanje. Put i vreme nekog manevra, koji se odvijaju po neravnomernom kretanju, nazivaju se inercijalne karakteristike broda (potiskivanog sastava). Ove karakteristike, u najvećoj meri, zavise od vrste manevra, delovanja spoljnih uslova, dubine u plovnom putu, kao i stepena utovarenosti broda. U radu biće predstavljen postupak proračuna puta i vremena zaustavljanja potiskivanih sastava u plovnom putu dovoljne dubine i širine.

Ključne reči

potiskivani sastav; plovni put; inercijalne karakteristike; zaustavno vreme; put zaustavljanja

Reference

*** (2008) Directives: Commission directive 2008/126/EC of 19 December
Curban, A.I. (1977) Opredelenie manvrenyh ëlementov sudna. Moskva: Transport
Jovanović, M. (2002) Projektovanje broda. Beograd: Saobraćajni fakultet, osnovni univerzitetski udžbenik
Pavlenko, V.G. (1979) Manevrennie kačestva rečnih sudov. Moskva: Transport
Petersen, M.S. (1986) River engineering. Englewood Cliffs, New Jersey: Pretence Hall
Petraš, J., Pršić, M., Vuković, Z. (1986) Navigational width on inland waterways. Zagreb, Modern Transportation No. 1-2
Ščetin, A.I. (1983) Upravlenie sudnom i ego tehniče- skaja ëkspluatacija. Moskva: Transport
Škiljaica, V., Škiljaica, I. (2012) Application of vehicle to infrastructure communication for improvement of navigation safety on critical sections of a river. u: 20th international symposium on electronics in transport, ISEP 2012, Ljubljana, march 26÷27
Škiljaica, V., Škiljaica, I. (2011) Use of information system to determine critical speed of navigation of vessels on confined waterways. u: 6th International Conference on Ports and Waterways - POWA 2011., Zagreb
Škiljaica, V., Škiljaica, I. (2011) Determination of functional relation between drift angle of vessels and their basic constructive characteristics. u: 2nd DQM International conference ICDQM-2011, Beograd, 29÷30 jun
Škiljaica, V., Bačkalić, T., Škiljaica, I. (2009) Vessel traffic control on critical sections of a river. u: 12th International conference ICDQM-2009, Beograd, 25÷26 jun
Škiljaica, V., Hrle, Z., Maraš, V., Škiljaica, I., Radonjić, A., Pjevčević, D. (2013) Zaustavni put i vreme zaustavljanja brodova i potiskivanih sastava - procedura za proračun i eksperimentalno odredjivanje. Univerzitet u Novom Sadu-Fakultet tehničkih nauka, tehničko rešenje br. 01-5004
Škiljaica, V., Škiljaica, I. (2013) Inertial characteristics of vessels for cargo transport equipped with Z transmission. u: 21th international symposium on electronics in transport, ISEP 2013, Ljubljana, march 25 and 26
Škiljaica, V., Škiljaica, I., Radonjić, A. (2013) Ispitivanje uticaja dimenzija plovnog puta na oblik i glavne dimenzije potiskivanih sastava. Tehnika, vol. 68, br. 3, str. 505-511