Metrika članka

  • citati u SCindeksu: 0
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u prethodnih 30 dana:6
  • preuzimanja u prethodnih 30 dana:6
članak: 1 od 1  
Tehnika
2014, vol. 69, br. 6, str. 1023-1031
jezik rada: srpski
vrsta rada: izvorni naučni članak
doi:10.5937/tehnika1406023B


Mreža linija avioprevoznika u uslovima konkurencije
Univerzitet u Beogradu, Saobraćajni fakultet

Projekat

Podrška održivom razvoju sistema vazdušnog saobraćaja Republike Srbije (MPNTR - 36033)

Sažetak

Mreža linija je ključni deo strategije avioprevoznika, a izabrana struktura mreže linija neće imati samo uticaja na troškove avioprevoznika, već može stvoriti i određene prednosti kad su prihodi u pitanju. Projektovanje mreže linija podrazumeva da avioprevoznik donosi odluke o tome koja će tržišta opsluživati i na koji način. Problemi koji se postavljaju pred avioprevoznika su: a) na koji način opsluživati izabrana tržišta, b) koji kvalitet usluge pružiti korisnicima, c) koji su efekti izabrane ponude na prihod i troškove avioprevoznika i d) kakav je uticaj konkurencije na izbor mreže linija avioprevoznika. U radu je urađena analiza postojećih poslovnih modela prevoznika i njihovih odgovarajućih struktura mreža linija. Istaknuta je povezanost između izbora strukture mreže linija sa poslovnom politikom avioprevoznika i na jednostavnom modelu pokazana veza između strukture mreže linija i kvaliteta usluge na deregulisanom tržištu.

Ključne reči

poslovni model; struktura mreže linija; konkurencija

Reference

AirbuS (2013) Global market forecast: Future journeys 2013-2032. France, 31707 BlagnacCedex
Berechman, J., Shy, O. (1998) The Structure of Airline Equilibrium Networks. u: Advances in Spatial Science, Berlin: Springer, str. 138-155
Brueckner, J., Zhang, Y. (2001) A model of scheduling in airline networks. Journal of Transport Economics and Policy, 35, 2, pp. 195-222
Brueckner, J.K. (2004) Network Structure and Airline Scheduling. Journal of Industrial Economics, 52(2): 291-312
Brueckner, J.K., Flores-Fillol, R. (2007) Airline Schedule Competition. Review of Industrial Organization, 30(3): 161-177
ELFAA (2004) Liberalization of European air transport: The benefits of low fares airlines to consumers, airports, regions and the environment. Brussels: European Low Fares Airlines Association
Flores-Fillol, R. (2009) Airline competition and network structure. Transportation Research Part B: Methodological, 43(10): 966-983
Hanlon, P. (2007) Global airlines: Competition in a transnational industry. Oxford: Butterworth-Heinemann, 3rd edition
Hendricks, K., Piccione, M., Tan, G. (1995) The Economics of Hubs: The Case of Monopoly. Review of Economic Studies, 62(1): 83
Kalić, M. (2012) Planiranje prevoženja i eksploatacija vazduhoplova 1. Beograd: Univerzitet u Beogradu - Saobraćajni fakultet
Li, Z., Lam, W.H.K., Wong, S.C., Fu, X. (2010) Optimal route allocation in a liberalizing airline market. Transportation Research Part B: Methodological, 44(7): 886-902
Oum, T.H., Zhang, A., Zhang, Y. (1995) Airline Network Rivalry. Canadian Journal of Economics, 28(4a): 836
Pai, V. (2010) On the factors that affect airline flight frequency and aircraft size. Journal of Air Transport Management, 16(4): 169-177
Pels, E. (2009) Network competition in the open aviation area. Journal of Air Transport Management, 15(2): 83-89
Smyth, M., Pearce, B. Airline cost performance. IATA, Economics Briefing No 52006
Swan, W.M. (1979) A system analysis of air transportation scheduled networks. Massachusetts Institute of Technology, Flight Transportation Laboratory Report R7
Takebayashi, M. (2013) Network competition and the difference in operating cost: Model analysis. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 57: 85-94