- citati u SCIndeksu: [1]
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:50
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:3
|
|
2005, vol. 39, br. 4, str. 443-460
|
Autostereotipi i heterostereotipi prema studentima novosadskih fakulteta
Autostereotypes and heterostereotypes of the students at the University of Novi Sad
Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Srbija
Ključne reči: studenti; studentske grupe; autostereotipi; herterostereotipi
Keywords: students; student groups; autostereotypes; heterostereotypes
Sažetak
Osnovni ciljevi istraživanja predstavljenog ovim radom bili su ispitati koje se psihičke i fizičke osobine procenjuju kao karakteristični autostereotipi i heterostereotipi za definisane socijalne grupe - studenti prava, psihologije akademije umetnosti i DIF-a (odn. FFK-a) i ispitati postoje li razlike u auto- stereotipima i heterostereotipima za navedene studentske grupe. Takođe nas je zanimalo da li specifično blisko iskustvo sa studentima navedenih grupa utiče na opažanje tih studentskih grupa. Ispitanici su bili studenti navedenih fakulteta/odseka Univerziteta u Novom Sadu (N=136). Za potrebe ovog istraživanja konstruisan je poseban upitnik koji se sastojao iz dva dela. Prvi deo upitnika se odnosio na procene psihičkih osobina i sastojao se od 18 petostepenih skala na kojima su ispitanici zaokruživali u kojoj meri misle da su navedene oso- bine karakteristične za određenu studentsku grupu. Procene su se odnosile i na muške i na ženske studente određenih fakulteta. Drugi deo upitnika se odnosio na fizičke karakteristike studenata sa određenih fakulteta gde su ponuđeni različiti opisi od kojih su ispitanici birali po jedan. Fizičke karakteristike su obuhvatale izgled kose, lica, građe tela stil oblačenja i slično. Procene su se odnosile samo na muške studente određenih fakulteta zbog jasnije interpretacije rezultata. Rezultati pokazuju da se za navedene studentske grupe izdvajaju različiti autostereotipi i heterostereotipi, kao i da postoje značajne razlike između autostereotipa i heterostereotipa. Takođe je utvrđeno da ispitanici koji su imali ili imaju specifično blisko iskustvo sa studentima navedenih fakulteta pozitivnije procenjuju njihove osobine.
Abstract
The main objectives of this paper were to determine what physical and psychological traits are evaluated as characteristic auto and heterostereotypes for the defined social groups - law students, psychology students, art academy students and the students of physical education, as well as to determine whether the differences in auto- and heterostereotypes exist for these groups of students. We also tried to evaluate if the close relations with these students can influence the perception of this groups. The subjects were the students of the mentioned Faculties (136 of them). The questionnaire constructed for this research consisted out of the two parts. The first part consisted of the18 five points scale that was used to evaluate the psychological traits characteristic for the students mentioned. The evaluation regarded both male and female students. The second part of the questionnaire related to the physical traits and it consisted of the several descriptions out of which the subjects had to pick one. The physical characteristics were related to the hair, face, built, clothing etc. The evaluations regarded the male students only. The results show that we can determine specific auto- and heterostereotypes for all of the groups mentioned, and that there were significant differences between auto- and heterostereotypes. The results also show that the subjects that had personal relations of any kind with the students of these Faculties do evaluate them more positively.
|
|
|
Reference
|
23
|
Allport, G.W. (1954) The nature of prejudice. Reading, MA, itd: Addison-Wesley
|
|
Anđelić, A., Orlić, A., Janković, D. (2000) Stereotipi vezani za muško i ženske polno definisane uloge. Beograd: Alternativna akademska obrazovna mreža
|
|
Baić, V. (2004) Autostereotipi i heterostereotipi prema pripadnicima policije. Novi Sad: Filozofski fakultet, diplomski rad
|
|
Mihić, V., Mihić, I., Popov, S. (2003) Predrasude prema psiholozima kod studenata novosadskog univerziteta. u: Naučno-stručni skup psihologa Srbije, Banja Koviljača 21-24 maj, knjiga rezimea, str. 88
|
|
Milenković, I.T. (2002) Stereotipi, Serija posebnih izdanja časopisa Nova srpska politička misao, Beograd, 2002. Psihologija, vol. 35, br. 1-2, str. 115-118
|
75
|
Rot, N. (1994) Osnovi socijalne psihologije. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
|
26
|
Rot, N. (1994) Opšta psihologija. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
|
3
|
Sherif, M. (1966) Group conflict and cooperation: Their social psychology. London, itd: Routledge and Kegan Paul
|
3
|
Tajfel, H., Turner, J.C. (1979) An integrative theory of intergroup conflict. u: Austin W.C.& S.Worchel [ur.] The social psychology of integroup relations, Monterey, CA, itd: Brooks/Cole
|
1
|
Turjačanin, V. (2004) Etnički stereotipi mladih bošnjačke i srpske nacionalnosti u Bosni i Hercegovini. Psihologija, vol. 37, br. 3, str. 357-374
|
|
|
|