Metrika članka

  • citati u SCindeksu: [4]
  • citati u CrossRef-u:[4]
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u poslednjih 30 dana:4
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:2
članak: 1 od 1  
Ekonomika poljoprivrede
2016, vol. 63, br. 2, str. 567-583
jezik rada: engleski
vrsta rada: pregledni članak
objavljeno: 08/07/2016
doi: 10.5937/ekoPolj1602567J
Creative Commons License 4.0
Oznake geografskog porekla kao generator konkurentnosti nacionalne privrede
aCollege of Professional Studies in Management and Business Communication, Sremski Karlovci
bUniverzitet Privredna akademija u Novom Sadu, Fakultet za primenjeni menadžment, ekonomiju i finansije, Beograd

e-adresa: marsimin06@gmail.com, prejov@yahoo.com, srdjan.novakovic@mef.edu.rs

Sažetak

Zaštita oznaka geografskog porekla u svetu prema Lisabonskom aranžmanu, uglavnom se odnosi na poljoprivredno prehrambene proizvode, a vodeće zemlje po broju registracija oznaka porekla su: Francuska, Češka, Bugarska, Italija i dr.U strukturi proizvoda 85% registracija oznaka porekla u svetu odnosi na četiri glavne kategorije prehrambenih proizvoda i to: vina (61,5%), alkoholna pića (9,5%), poljoprivredni proizvodi (8,4%) i sir (8,5%). Obzirom da se i u Srbiji zaštita oznaka geografskog porekla uglavnom odnosi na poljoprivredno prehrambene proizvode, kao i činjenica da imamo 52 domaće i samo 3 međunarodno zaštićene oznake porekla, ove oznake mogle bi da posluže kao snažno sredstvo za podršku rasta konkurentnosti agrokompleksa pojedinih regiona kao i čitave zemlje. Oznake geografskog porekla imaju kolektivno vlasništvo i predstavljaju neku vrstu nacionalnog resursa.

Ključne reči

Reference

*** Melinda: The first Italian designer apple. available: http://www.wipo.int/ipadvantage/en/details.jsp?id=908
*** (2004) Pursuant to Article 90, paragraph 2 of the Constitution of the Republic of Serbia, and in connection with Article 7 and 19 of the Law on budget of the Republic of Serbia for 2005. Official Gazette of the Republic of Serbia, no. 127
*** (2012) Regulation on the method of packaging, declaring and labeling of wine and some other products in production and trade. Official Gazette of the Republic of Serbia, no. 38
*** The king of cheese and its IP crown. available at:http://www.wipo.int/ipadvantage/en/details.jsp?id=3664
*** (2013) Bulletin: Appellations of origin, Geneva, Publication of the International Bureau of the World Intellectual Property Organization (WIPO), available at: http//www.wipo.int/ipdl/en/search/lisbon/search-struct.jsp, accessed at: January, 2016
*** (2010) Law on appellation of geographical origin. Official Gazette of the Republic of Serbia, no. 18
*** (2009) Law on brandy and other spirits. Official Gazette of the Republic of Serbia, no. 41
*** (2009/2012) Law on wine. Official Gazette of the Republic of Serbia, no.41 and 93
Aaker, D.A. (1991) Managing Brand Equity: Capitalizing On the Value of Brand Name. New York, itd: Maxwell Macmillan
Anders, S., Caswell, J. (2008) The benefits and costs of proliferation of geographical labeling for developing countries. USA: University of Massachusetts Amherst, Working Paper No.7, available at: www.wipo.int/ipstats/en/statistics/geographical indications
Auby, J.M., Plaisant, R. (1974) Le droit des appellations d'origine: l'appellation Cognac. Paris: Librairies Techniques, pp. 49
Besarević, V. (2007) Nove tendencije u razvoju prava intelektualne svojine. Anali, no. 1, pp. 46
Dragojević, Z. (2014) Oznake geografskog porekla u našem pravnom sistemu. EIC Bilten, Srbija, no. 16, pp. 3
Idris, K. (2003) Intelektualna svojina moćno sredstvo ekonomskog rasta. Beograd: Zavod za intelektualnu svojinu
Loureiro, M.L., Umberger, W.J. (2005) Assessing Consumer Preferences for Country-of-Origin Labeling. Journal of Agricultural and Applied Economics, 37(01): 49-63
Manigodić, M. (2001) Robni i uslužni žigovi - zaštita u zemlji i inostranstvu. Beograd: Pronalazaštvo
Marković, M. (1999) Pravni i ekonomski značaj geografske oznake porekla. Glasnik Privredne komore Jugoslavije, Beograd, 11/12
Marković, S. (2000) Pravo intelektualne svojine. Beograd: Službeni glasnik
Mihajlović, M. (2016) Odnos menadžmenta preduzeća i korporativnog upravljanja. Oditor, Belgrade, vol. 2, no. 1, pp. 4-10
Olins, W. (2003) On the brand. London: Thames & Hudson Ltd, pp. 8
Savić, M., Đurić, I. (2010) Geografske oznake porekla - poljoprivredni i prehrambeni proizvodi. available at: http://agroekonomija.wordpress.com/2010/12/20/, accessed at: January, 2016
Simin, M. (2011) Politika primene prava intelektualne svojine kao sredstvo za razvoj malih i srednjih preduzeća u Srbiji (1883-2008). Beograd: Fakultet političkih nauka, doktorska disertacija
Simin-Jovićević, M. (2005) Politika razvoja i zaštite robnih marki poljoprivredno-prehrambenih proizvoda u Srbiji i Crnoj Gori. Beograd: Fakultet političkih nauka, magistarski rad