Metrika članka

  • citati u SCindeksu: 0
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u prethodnih 30 dana:2
  • preuzimanja u prethodnih 30 dana:1
članak: 1 od 1  
Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini
2015, br. 45-2, str. 319-334
jezik rada: srpski
vrsta rada: izvorni naučni članak
doi:10.5937/zrffp45-7741


Mediji i globalno doba - u službi demokratije ili profita
Pirot

e-adresa: mamihajlo@yahoo.com

Sažetak

Živimo u vremenu uniformnih stilova i formi života, globalne kulture i pogleda na svet. Zahvatila nas je bujica globalizma koja nužno polarizuje i hijerarhizuje svet, u kojem paralelno teku dva procesa: na jednoj strani globalizacija moći i prestiža; a na drugoj siromaštva i besperspektivnosti. Neoliberalizam u svim sferama života, od ekonomije do kulture, shvaćen kao amerikanizacija sveta, želi da se predstavi kao drugo ime za slobodu i demokratiju. U opštoj globalizaciji, čiji smo neposredni svedoci, profit proždire sve oko sebe, siromaštvo se uvećava, solidarnost i jednakost nestaju, tehnološki napredak i industrijalizacija života i kulture potiskuju radnu snagu, broj nezaposlenih frapantno raste, jedinka se srozava, dezavuišu se moralne vrednosti. Na delu je totalitarizam i proizvodnja pokornosti, povlačenje intelektualne kritičke svesti i uvođenje eksperata koji postaju najbolji tumači gazdinih htenja i namera 'duhovna milicija vlasti' (Žilijen Benda). U takvim okolnostima nameće se pitanje: šta se dešava sa medijima? Da li je njihova uloga da informišu građane da bi oni mogli da kvalitetno odlučuju (daju svoj doprinos razvoju demokratije), ili ih dezinformišu i zbunjuju, razvlače njihovu pažnju 'seju maglu' i onda posreduju između njih i manipulatora koji im, posredstvom medija, daju ponudu koju neće moći da odbiju i tako se stavljaju u službu profita.

Ključne reči

Reference

*** (2006) Ustav Republike Srbije. Službeni glasnik Republike Srbije, http://www.sllistbeograd.rs/documents/ustav_republike_srbije_lat.pdf
Antonić, S. (2013) Pink tranzicija u Srbiji - šest teza za razumevanje naših kulturnih prilika. Kultura, vol. , br. 140, str. 272-292
Čejmbers, D. (2007) Kritički pristup medijima - promena konteksta istraživačkog novinarstva. Beograd: Clio
Frankfurt, H.G. (2006) O proseravanju. Novi Sad: Vega media
Galbraith, J.K. (1987) Anatomija moci. Zagreb: Stvarnost
Gunter, B. (2002) Media sex: What are the issues?. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc
Heath, R. (2005) Encyclopedia of public relations. London: SAGE Publications
Iljin, I. (2001) U potrazi za pravednošću. Cetinje: Svetigora
Jevtović, Z. (2003) Javno mnjenje i politika. Beograd: Akademija lepih umetnosti, Centar za savremenu žurnalistiku
Poper, K. (1994) Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji. Beograd: BIGZ
Reljić, S. (2013) Koncentracija vlasništva i promena karaktera i uloge medija. Sociološki pregled, vol. 47, br. 1, str. 109-122
Sennett, R. (2006) The culture of the new capitalism. New Haven & London: Yale University Press
Shah, A. (2009) Media Conglomerates, Mergers, Concentration of Ownership. Global Issues, www.globalissues.org/article/159/media-conglomerates-mergers-concentration-of-ownership
Stiglic, Dž. (2002) Protivrečnosti globalizacije. Beograd: SMB-h
Swaffield, B. (2011) Making the case for what can and should be published. u: The handbook of global communication and media ethics, USA: Blackwell Publishing Ltd, 1: 452-460
Šuvaković, U. (2014) Tranzicija. Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet
Tokvil, A. (1994) Stari režim i revolucija. Sremski Karlovci - Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića
Tokvil, A. (2002) Demokratija u Americi. Sremski Karlovci - Novi Sad: Izdavačka kuća Zorana Stojanovića
Vuković, S. (2009) Etika zapadnih medija. Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića
Zinovjev, A. (1999) Velika prekretnica - kritika zapadne hegemonije. Beograd: Naš dom