- citati u SCIndeksu: [2]
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:15
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:7
|
|
2016, br. 46-1, str. 279-295
|
Konstruktivističke osnove projektnog modela rada u nastavi prirode i društva
Constructivist basis of project model in teaching science
Keywords: project model; science; constructivist approach to learning and teaching; socioconstructivism; situation learning
Sažetak
U radu se objašnjavaju teorijsko-metodološke postavke projektnog modela rada u nastavi prirode i društva, u svetlu konstruktivističkog shvatanja procesa učenja i nastave. Autor je, koristeći metodu teorijske analize i modelovanja, izneo tumačenje ključnih odlika ovog modela, zasnovanih na konstruktivističkom pristupu: aktivnog uključivanja učenika - obezbeđivanja okruženja i situacija u kojima će učenici aktivno stvarati sopstveno znanje; primene znanja - složenog procesa koji obuhvata korišćenje i razvoj postojećih znanja, korišćenje različitih izvora saznavanja, projektovanje i sprovođenje istraživanja, primenu znanja u novim situacijama, refleksiju i unapređivanje sopstvene okoline; različitih formi prikazivanja rezultata; zajednice učenja - društvenom kontekstu učenja kao ko-konstrukcije znanja i autentičnih zadataka - problemskih pitanja koja su relevantna za učenika i povezana sa životom van škole. U radu se zaključuje da uvažavanje konstruktivističkih stanovišta predstavlja suštinski uslov za adekvatnu implementaciju projektnog modela rada u nastavi prirode i društva. Nepoštovanje ovog uslova može dovesti do šablonske organizacije i realizacije, slične kao u tradicionalnom modelu nastave.
Abstract
In this paper are explained the theoretical methodological basis of project model in science teaching, in the light of constructivist understanding of learning processed teaching. Author, by using the method of theoretic analysis and modeling, brought up the interpretation of the key characteristics of this model, based on a constructivist approach: active student's involving - providing surrounding and situations I which students will actively create their knowledge, applying knowledge - complexed process which includes using and developing existing knowledge, using different sources of knowing, projecting and concluding the researches, applying knowledge in new situations, reflection and improving theirs own environment, different forms for presenting the results, learning community - social context of learning as co-construction of knowledge and authentic tasks - problem based questions which are relevant to students and are connected to life outside the school. In this paper is concluded that respecting of constructivist standpoint presents essential condition for adequate implementation of project model in teaching science. Disrespecting of this condition may lead to routine organization and realization, similar to traditional teaching model.
|
|
|
Reference
|
|
*** (2006) Pravilnik o nastavnom programu za četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja
|
|
*** (1989) Pedagoška enciklopedija. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 2
|
|
Blumenfeld, P.S., i dr. (1991) Motivating project-based learning: Sustaining the doing,porting the learning. Educational Psychologist, 26(3&4), 369-398
|
6
|
Brown, J.S., Collins, A., Duguid, P. (1989) Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, vol. 18, br. 1, str. 32-42
|
6
|
Jukić, S.A. (2001) Nastava u kojoj učenik misli. Vršac: Viša škola za obrazovanje vaspitača
|
|
Krajcik, J.S., Czerniak, S.M. (2008) Teaching science in elementary and middle school: A project-based approach. New York: Routledge
|
4
|
Milutinović, J. (2011) Socijalni konstruktivizam u oblasti obrazovanja i učenja. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, vol. 43, br. 2, str. 177-194
|
1
|
Mirkov, S. (2013) Učenje - zašto i kako. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja
|
2
|
National Research Council (1996) National science education standards. Washington, DC: National Academy Press
|
1
|
Pavlović-Breneselović, D. (2010) Od tima do zajednice učenja. Pedagogija, vol. 65, br. 2, str. 236-246
|
12
|
Pešikan, A. (2010) Savremeni pogled na prirodu školskog učenja i nastave - socio-konstruktivističko gledište i njegove praktične implikacije. Psihološka istraživanja, vol. 13, br. 2, str. 157-184
|
1
|
Scardamalia, M., Bereiter, C. (2003) Knowledge building. u: Encyclopedia of Education, New York: Macmillan Reference, pp. 1370-1373, 2nd edition
|
|
Spasenović, V.Z. (2000) Primena znanja kao vaspitno-obrazovni zadatak nastave. Nastava i vaspitanje, vol. 49, br. 4, str. 519-531
|
24
|
Šefer, J.P. (2005) Kreativne aktivnosti u tematskoj nastavi. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja
|
42
|
Vigotski, L. (1983) Mišljenje i govor. Beograd: Nolit
|
|
Vulfolk, A., Hjuz, M., Volkap, V. (2014) Psihologija u obrazovanju II. Beograd: Clio
|
|
|
|