Metrika

  • citati u SCIndeksu: [1]
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[]
  • posete u poslednjih 30 dana:1
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:1

Sadržaj

članak: 1 od 1  
2022, vol. 70, br. 1, str. 301-327
O poreklu obaveznog blagoslova za izbor profesora bogoslovskih fakulteta - nacionalni i uporedni plan
Univerzitet u Beogradu, Pravni fakultet

e-adresadrakitic@ius.bg.ac.rs
Ključne reči: licentia docendi; mandatum; nihil obstat; versko samoodređenje; autonomija univerziteta
Sažetak
Zaštita autonomije univerziteta u povoju, priznanje profesorskog zvanja i važenja stečenih diploma, što je sve tokom istorije pružila crkva, bili su ključni za razvoj univerziteta u prvim vekovima, kada su sticani ugled i uticaj koje su univerziteti zadržali do danas. Podrška crkve je bila nezamenljiva za afirmaciju univerzalne vrednosti visokoškolskog obrazovanja, akademske slobode i akademskih standarda. Konfesionalna teologija, zahvaljujući autoritetu visokoškolskog obrazovanja u savremenom društvu, stečenom i izgrađivanom tokom deset vekova, presudno utiče na identitet, doktrinu i percepciju određene konfesije, zbog čega je neophodno da se obezbedi pravo crkve da taj uticaj drži u granicama svog samoodređenja. Izbor profesora teologije predstavlja za određene konfesije, odnosno denominacije, nezamenljiv način ostvarivanja tog prava. U takvim slučajevima je pravo na versko samoodređenje crkve okvir u kome je moguće ostvariti autonomiju univerziteta u domenu konfesionalnih teoloških studija. Nepostojanje prava crkve da utiče na izbor profesora teologije značilo bi negiranje njenog prava na samoodređenje.
Reference
Andreescu, L. (2010) Double or nothing: Academic theology and post-Communist religious policy. Journal of Church and State, 52, 3, 540-570
Avramović, S., Rakitić, D. (2012) Understanding secularity in a post-Communist state: Case of Serbia. Ősterreichisches Archiv für Recht und Religion, 59, 1, 284-314
Brundage, J.A. (2008) The medieval origins of the legal profession. Chicago: The Chicago University Press
Clark, D.S. (1987) The medieval origins of modern legal education: between church and state. American Journal of Comparative Law, 35, 4, 653-720
Đukić, D. (2022) Interkonfesionalno zakonodavstvo u Jugoslaviji i Srbiji 1919-2006. Beograd: Pravni fakultet
Euart, S.A. (2002) Title III: catholic education, chapter I: Schools, chapter II: Catholic universities and other institutes of higher studies. u: Beal John P., Coriden James A., Green Thomas J. [ur.] New Commentary on the Code of Canon Law, New York: Paulist Press, 953-971
Haskins, G.L. (1941) The University of Oxford and the 'Ius ubique docendi'. English Historical Review, 56, 222, 281-292
Janin, H. (2008) The university in medieval life, 1179-1499. Jefferson: McFairland & Company, Inc
Kivinen, O., Poikus, P. (2006) Privileges of Universitas Magistrorum et Scolarium and their justification in charters of foundation from the 13th to the 21st centuries. Higher Education, 52. 185-213
Kouamé, T. (2020) The institutional organization of the schools. u: Giraud Cédric [ur.] A Companion to Twelfth-Century Schools, Brill's Companions to the Christian Tradition, Leiden: Brill, Vol. 88, 30-48
Kovačević, L. (2021) Zasnivanje radnog odnosa. Beograd: Pravni fakultet
Landau, P. (2004) The development of law. u: Luscombe David, Riley-Smith Jonathan [ur.] The New Cambridge Medieval History, Cambridge: Cambridge University Press, Vol. IV, 113-147
Listl, J. (1996) Church-state relations in Germany. Jurist, 56, 905-916
Luscombe, D. (2004) Thought and learning. u: Luscombe David, Riley-Smith Jonathan [ur.] The New Cambridge Medieval History, Cambridge: Cambridge University Press, IV, 461-498
Messner, F. (2008) Le statut des facultés de théologie en France. u: Akgönul Samim [ur.] Laïcité en débat, Strasbourg: Presses universitaires de Strasbourg, 255-276
Mingroot, E., van (1994) Sapientiae Immarcessibilis: A diplomatic and comparative study of the Bull of Foundation of the University of Louvain (December 9, 1425). Leuven: Leuven University Press
National Catholic Reporter (1999) Remembering the Cologne Declaration. January 15, http://www.natcath.org/NCR_Online/archives2/1999a/011599/011599s.htm, 30. januara 2022
Orsy, L. (1983) The mandate to teach theological disciplines: Glosses on canon 812 of the new code. Theological Studies, 44, 476-488
Post, G. (2017) The papacy and the rise of the universities. u: Courtney William J., Miethke Jürgen, Rexroth Frank, Verger Jacques [ur.] Education and Society in the Middle Ages and Renaissance, Boston: Brill, Vol. 54
Rashdall, H. (1929) The medieval universities. u: Bagnell Bury John, Robson Tanner Joseph, Previté-Orton Charles William, Zachary Nugent Brooke [ur.] The Cambridge Medieval History, Vol. VI, Cambridge: University Press, 559-601
Robbers, G. (2010-2011) Church autonomy in the European Court of Human Rights: Recent developments in Germany. Journal of Law and Religion, 26, 1, 281-320
Scaduto, F. (1886) L'abolizione dell facoltà di teologia in Itala (1873): Studio storico-critico. Torino: Ermanno Loescher
Schmidt, J. (2021) Between church and state, confession and science on the position of theological faculties at German universities. International Journal for the Study of the Christian Church, 1-13
United States Conference of Catholic Bishops (2001) Guidelines concerning the academic mandatum. https://www.usccb.org/committees/catholic-education/guidelines-concerning-academic-mandatum, 30. januara 2022
Verger, J. (2010) Les ambiguïtés de la licentia docendi médiévale: Entre tutelle ecclésiastique et liberté universitaire. Revue d'histoire des facultés de droit et de la culture juridique, du monde des juristes et du livre juridique, 17-28
Zichi, G. (2010) Gli studi teologici. u: Mattone Antonello [ur.] Storia dell' Università di Sassari, Nuoro: Ilisso Edizioni, Volume primo, 191-204
 

O članku

jezik rada: srpski
vrsta rada: neklasifikovan
DOI: 10.51204/Anali_PFBU_22110A
primljen: 31.01.2022.
prihvaćen: 09.03.2022.
objavljen u SCIndeksu: 02.04.2022.
Creative Commons License 4.0

Povezani članci

Nema povezanih članaka