- citati u SCIndeksu: 0
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:0
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:0
|
|
2002, vol. 43, br. 3-6, str. 131-134
|
Marketing orijentacija proizvodnje hrane u funkciji unapređenja ishrane
Marketing oriented food production in function of nutrition improvement
Univerzitet u Novom Sadu, Poljoprivredni fakultet
Sažetak
Cilj ovog rada je da ukaže na činjenicu da je ishrana rezultanta nutritivnih potreba ekonomskih mogućnosti i mnogih drugih činilaca među kojima marketing strategija i taktika imaju sve vidljiviju ulogu. Izvor podataka usmerio je ova istraživanja na ishranu u domaćinstvu. Istraživanja su obavljana na osnovu podataka Ankete o potrošnji domaćinstava za SR Jugoslaviju Saveznog zavoda za statistiku. Jasno se uočavaju razlike u potrošnji između ne poljoprivrednih i poljoprivrednih domaćinstava. Najveće razlike u potrošnji poljoprivrednih u odnosu na ispitivana domaćinstva ispoljavaju se u potrošnji hleba, brašna, masnoća, mesa, jaja i mleka. Motivacija za kupovinu određenog prehrambenog proizvoda su psihološke vrednosti zadovoljstvo, ukus, stepen pripremljenosti i sigurnost sa stanovišta zdravstvene ispravnosti hrane. Sociodemografski faktori mnogo utiču na izbor proizvoda jer polna, starosna struktura, obrazovanje i pripadnost određenoj naciji, socijalni i kulturni nivo itekako utiču na motivaciju i vrednovanje pojedinih prehrambenih proizvoda. Marketing poslovna orijentacija privrednog subjekta počinje s potrošačem radi prilagođavanja poljoprivredno-prehrambenih proizvoda njegovim zahtevima i završava se s potrošačem odnosno kupcem.
Abstract
This paper is aimed at stressing the fact that nutrition is a resultant of nutritional needs, economic conditions and a number of other factors marketing strategy and tactics having an increasingly apparent role. The data were processed with irrelevant statistical methods. Using the "box wisher" diagram the mean arithmetic values of analyzed product consumption as well as the standard error for the 1991-1999 period are presented graphically. On the base opf Cluster analysis the analyzed products consumption per household member in various socio-economic categories is presented in Chernoff's faces. The biggest differences are found in bread flour, fat, meat, eggs and milk consumption. Marketing orientation of each particular producer starts and ends with the consumer, i.e. buyer. Adjustment of agricultural-food products to consumers' requirements is an imperative.
|
|
|
Reference
|
5
|
Božidarević, D., Vlahović, B., Mirilov, M., Žižić, R. (1995) Ishrana stanovništva - potrošnja kao činilac razvoja agroindustrijske proizvodnje. u: Kongres o proizvodnji ljudske hrane u Jugoslaviji (IV), Stočarska proizvodnja, prerada, kvalitet, promet, ekonomika i zaštita životne sredine, 10-12. okt, Beograd, Zbornik referata, Beograd: Savez inženjera i tehničara Jugoslavije, vol. 1, str. 123-37
|
|
Božidarević, D. (1995) Marketing as a Business Concept of Agricultural Commodity Producers in Yugoslavia. u: 44th Seminar of the European Association of Agricultural Economics, Thessaloniki
|
|
Božidarević, D., Vlahović, B., Salai, S. (1999) The consumption of agricultural food products in Yugoslavia as the factor of agricultural development. Thessaloniki
|
|
Božidarević, D., Nikolić-Đorić, E. (2001) Agricultural food products consumption in Yugoslav agricultural households. u: Georgikon Napok,(XLIII), Kesthely
|
24
|
Kovačić, Z.J. (1994) Multivarijaciona analiza. Beograd: Ekonomski fakultet
|
|
|
|