- citati u SCIndeksu: 0
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:7
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:1
|
|
2015, br. 147, str. 258-275
|
Uloga stvaralaštva u filozofiji istorije Nikolaja Berđajeva
Role of creativity in the philosophy of history of Nikolai Berdyaev
Univerzitet u Beogradu, Fakultet političkih nauka
Sažetak
U uvodnom delu se utvrđuju antropološke pretpostavke filozofije Nikolaja Berđajeva koje se nalaze u osnovi njegovog učenja o stvaralaštvu. Za njega, čovek nije objekt prirode, već njen natprirodni subjekt. On je merilo svih stvari, mikrokosmos. Sledi premišljanje o prirodi saznanja u kojem Berđajev izjednačava gnoseologiju sa stvaralačkim činom, jer samo onaj koji stvara - saznaje. U delu o stvaralaštvu Berđajev odstupa od svetootačke negativne antropologije zasnovane na okajavanju prvobitnog greha i okreće se ka pozitivnom, stvaralačkom poslanstvu čoveka. Na kraju, predstavlja se njegovo učenje o filozofiji istorije, u kojoj ljudi spremaju dolazak Carstva Božijeg (kao metaistorijskog poretka), putem stvaralaštva koje i njih same tvori kao slobodne ličnosti. Na taj način se ukida proces svetske objektivacije i priprema dolazak Hristov.
Abstract
In introduction, the paper determines an anthropological propositions of Nikolai A. Berdyaev's philosophy underlying his teachings on creativity. According to him, a man is not just an object of nature, but its supernatural subject. He is a measure of all things, a microcosm. Next follows deliberation about the nature of cognition where Berdyaev equates a gnoseology with the creativity act, because only acting can provide knowledge. Further on, in the section about creativity, Berdyaev diverges from the patristic, negative anthropology based on atonement of original sin, and directs toward a positive man's mission that is not only to create, but to enrich 'life' of the God Himself. Finally, his learning about philosophy of history is presented: people preparing for the coming of the 'Kingdom of God' through creativity (in the form of a metahistorical order) are also created as free persons. Therefore, the process of world 'objectivization' is canceled, and the 'second coming of Christ' is prepared.
|
|
|
Reference
|
|
Berđajev, N. (1936) Hrišćanstvo i klasna borba. Beograd: Izdavačka knjižara Jeremija Čelbdžić
|
5
|
Berđajev, N. (1996) Smisao stvaralaštva. Beograd: Logos: Ant, knjiga prva, prevod s ruskog
|
|
Berđajev, N. (1995) Filozofija slobode 1, Beograd. Logos
|
2
|
Berđajev, N.A. (1990) Filozofija nejednakosti. Budva: Mediteran
|
3
|
Berđajev, N.A. (1991) O čovekovom ropstvu i slobodi - ogled o personalitičkoj filozofiji. Novi Sad: Književna zajednica Novog Sada / KZNS
|
|
Berđajev, N.A. (1987) Ruska ideja. Beograd: Prosveta
|
1
|
Berđajev, N.A. (1989) Izvori i smisao ruskog komunizma. Beograd: Savremenik
|
|
Berđajev, N.A. (1995) Egzistencijalna dijalektika božanskog i ljudskog. Beograd: Logos
|
7
|
Berđajev, N.A. (1987) Samospoznaja - pokušaj autobiografije. Novi Sad: Književna zajednica Novog Sada
|
2
|
Bulgakov Sergej, Protojerej (1966) O Evanđelskim čudima. Beograd: Logos
|
|
Cekić, M. (1984) Filozofija istorije Božidara Kneževića. Beograd: Univerzitetska biblioteka 'Svetozar Marković' i 'Hegelovo društvo'
|
|
Dostojevski, F.M. (1975) Braća Karamazovi, 1. Beograd: Rad
|
|
Dostojevski, F.M. (1975) Braća Karamazovi, 2. Beograd: Rad
|
|
Eko, U. (1995) Ostrvo dana pređašnjeg. Beograd: Narodna knjiga
|
4
|
Fukujama, F. (2007) Građenje države - upravljanje i svetski poredak u dvadesetprvom veku. Beograd: Filip Višnjić
|
42
|
Fukujama, F. (1997) Kraj istorije i poslednji čovek. Podgorica: CID
|
1
|
Hantington, S. (2004) Treći talas. Podgorica: CID
|
|
Kajtez, N. (2008) Berđajev. Novi Sad: Akademska knjiga
|
|
Koplston, F. (1992) Filozofija i Rusija. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod, Prevod Bogdan Lubardić
|
2
|
Loski, N. (1995) Istorija ruske filozofije. Podgorica, itd: CID
|
|
Lubardić, B. (2003) Nikolaj A. Berđajev između ungrunda i oca. Beograd: Brimo
|
5
|
Marković, M. (2009) Paternalizam i kritika - odgovor Aleksandru Prnjatu. Filozofija i društvo, vol. 20, br. 1, str. 281-282
|
|
Milošević, N. (2000) Ima li istorija smisla. Gornji Milanovac: Lio
|
7
|
Prnjat, A. (2009) O jezičko-ekspresivnom paternalizmu - replika Mihailu Markoviću. Filozofija i društvo, vol. 20, br. 3, str. 247-250
|
8
|
Prnjat, A. (2008) Crkva i paternalizam - odgovor Mihailu Markoviću. Filozofija i društvo, vol. 19, br. 2, str. 253-256
|
3
|
Supek, R. (1987) Herbert Spenser i biologizam u sociologiji. Zagreb: Naprijed
|
|
Šulc, J. (1996) Tendencije teologije u 20. stoljeću. u: Istorija u portretu, Veternik: LDI
|
3
|
Tartalja, S.D. (1976) Skriveni krug - obnova ciklizma u filozofiji istorije. Beograd: Ideje
|
|
|
|