Metrika članka

  • citati u SCindeksu: [19]
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u poslednjih 30 dana:7
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:0
članak: 1 od 1  
Psihologija
1992, vol. 25, br. 3-4, str. 7-36
jezik rada: srpski
vrsta rada: neklasifikovan

Teorije mentalnog razvoja i problem ishoda obrazovanja
Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet

Sažetak

Ovaj referat je napisan u okviru CERI/OECD projekta: Međunarodni indikatori i procena obrazovnih sistema (INES). Referat bazira na pretpostavci da teorije mentalnog razvitka kao teorije konstrukcije znanja mogu da posluže kao inspiracija u definisanju novih koncepcijskih baza problema procene procesa obrazovanja i njihovih rezultata. Kao najreprezentativnija i najplodnija izabrana je teorija J. Piageta i L.š. Vygotskog. Analizirane su sledeće komponente teorije Vygotskog: (a) koncepcija alomorfnog razvitka; (b) specifična koncepcija odnosa između kognitivnog razvitka i školskog učenja, kojom se definiše 'treći' put kognitivnog razvitka - kognitivni razvitak kroz školsko učenje; (c) originalna koncepcija metakognitivnih sposobnosti. Iz teorije Piageta analizirane su sledeće komponente: (a) teorija razvitka integralnog sistema intelektualnih operacija; (b) odnosi između kognitivne strukture i sadržaja znanja; (c) odnosi između različitih nivoa znanja (postignuće nasuprot razumevanju i odnos između metasaznanja i konceptualizacije). Na kraju je dato kratko poređenje teorije Vygotskog i Piageta i teorije razvitka znanja koja je sadržana u tradicionalnoj praksi procene znanja (strukturirani nasuprot atomiziranom pogledu na znanje, kvalitativna nasuprot kvantitativnoj koncepciji procesa sticanja znanja, koncepcijsko razumevanje nasuprot postignuću itd.).U svetlu prethodnih analiza definisane su nove koncepcijske osnove za nove modele procene procesa obrazovanja i njihovih rezultata: (a) nove oblasti procene (proceduralno znanje, veštine u korišćenju opreme za intelektualni rad, metakognitivne sposobnosti, sposobnosti za timski rad.); (b) novi sadržaj baterija za procenu (nove kategorije intelektualnih zadataka koje vode do novih instrumenata procene, koji će imati za cilj procenu specifične forme mišljenja razvijene naporedo sa usvajanjem strukturisanog ljudskog znanja); novi metodi i nove tehnike procene (kandidatu bi se mogli stavljati na raspolaganje potrebni instrumenti i izvori informacija itd.); (c) novi modeli procene (umesto linearno aditivnog modela sticanja znanja mogao bi se razvijati model kvalitativne sistemogeneze, razvojni model umesto statističkog modela, dinamički model umesto statičnog modela itd.), (d) novi ciljevi procene (procena sposobnosti za učenje, dijagnoze individualnih postignuća nasuprot ciljevima praćenja procesa učenja itd.); (e) nova ideologija procene (procena kao baza za selekciju nasuprot proceni čiji bi osnovni cilj bio da svi studenti ostvare optimalno postignuće itd.).

Ključne reči

Reference

Brown, A., i dr. (1983) Learning, remembering and understanding. u: Mussen P.H. [ur.] Handbook of child psychology, New York, itd: Wiley, str. 77-166
Buchel, F., Paour, J., ur. (1990) Assessments of learning and development potential: Theory and practices. European Journal of Psychology of Education, vol. 5, br. 2
Bullinger, R., Chatillon, J. (1983) Recent theory and research of the Genevan school. u: Mussen P.H. [ur.] Handbook of child psychology, New York, itd: Wiley, str. 231-262
Cellerier, G. (1979) Structures cognitives et schemes d'action. I. Arch. de Psychol, vol. 47, br. 180, str. 87-106
Chipman, S., Segal, J., Glaser, R., ur. (1985) Thinking and learning skills: Research and open questions. Hillsdale, NJ, itd: Erlbaum, vol. II
Fraisse, P., Piaget, J. (1963) Traité de psychologie experimentale. Paris: Presses universitaires de France / PUF
Gelman, R., Baillagreon, R. (1983) A review of some Piagetian concepts. u: Mussen P.H. [ur.] Handbook of child psychology, New York, itd: Wiley
Glaser, R., Resnick, L.B. (1972) Instructional psychology. Annu Rev Psychol, str. 207
Inhelder, B., Sinclair, H., Bovet, M. (1974) Apprentisage et structures de la connaissance. Paris: Presses universitaires de France / PUF
Inhelder, B., i dr. (1976) Des structures cognitives aux procédures de decouverte. Archives de psychologie, vol. 44, br. 171, str. 57-72
Inhelder, B., Piaget, J. (1979) Procedures et structures. Archives de psychologie, vol. 181, str. 165-176
Ivić, I.D. (1987) Le social au coeur de l'individuel. u: CRESAS, on n'apprend tout seul: interactions sociales et construction des savoirs, Paris: ESF
Ivić, I.D. (1989) Profiles of educators: Lev S. Vygotsky. Prospects, vol. 19, br. 3, str. 427-436
Keeves, J.P. (1988) Les evaluations internationales et les politiques de l'éducation. u: Conference au colloque intern. sur l'evaluation, Poitier, mars
Kovač-Cerović, T. (1989) Novi pristupi u ispitivanju intelektualnih sposobnosti dece. Beograd: Filozofski fakultet, magistarski rad
Montangero, J. (1985) Genetic epistemology: Yesterday and tomorrow. New York: City University of New York
Mussen, P.H., ur. (1983) Cognitive development. Handbook of child psychology, vol. III (volume editors: Flavell, J. and Marknon E.)
Piaget, J., ur. (1967) Logique et connaissance scientifique. u: Encyclopedie da la Pleiade, Paris: Gallimard
Piaget, J. (1972) Ou va l'éducation. Paris: Denoël-Gonthier
Piaget, J. (1974) Reussie et comprendre. Paris: Presses universitaires de France / PUF
Piaget, J. (1974) La prise de conscience. Paris: Presses universitaires de France / PUF
Resnick, L.B. (1981) Instructional psychology. Annu Rev Psychol, vol. 32, str. 659-704
Schneuwly, B., Bronckart, J.P., ur. (1985) Vygotsky aujourd'hui. Paris-Neuchatel: Delachaux et Niestle, Textes de base
Snow, R.E., Federico, A.P., Montagne, W., ur. (1980) Aptitude learning and instruction. Hillsdale, NJ, itd: Erlbaum, vol. 2
Snow, R.E., Yalow, E. (1988) Education and intelligence. Sternberg R.J. [ur.] str. 493-587
Sternberg, R.J., ur. (1988) Handbook of human intelliegence. Cambridge, itd: Cambridge University Press / CUP
Vygotsky, L.S. (1956) Selected psychological works. Moscow: Akademija nauk, in Russian
Vygotsky, L.S. (1978) Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA, itd: Harvard University Press
Vygotsky, L.S. (1982-1984) Collected works. Moscow: Pedagogika, vol. I-VI (in Russian)