Metrika članka

  • citati u SCindeksu: [3]
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u poslednjih 30 dana:4
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:4
članak: 1 od 1  
Psihologija
1997, vol. 30, br. 3, str. 181-196
jezik rada: srpski
vrsta rada: neklasifikovan

Doprinos različitih faktora u ostvarivanju veza između navika i tehnika učenja i školskog postignuća učenika
aInstitut za pedagoška istraživanja, Beograd
bUniverzitet u Beogradu, Filozofski fakultet

Sažetak

Istraživanje je sprovedeno sa ciljem da se utvrde veze navika i tehnika učenja sa školskim postignućem učenika. Instrumentima sastavljenim posebno za potrebe ovog istraživanja - Inventarom navika i tehnika učenja i testovima znanja iz biologije i matematike, koji mere reprodukciju, razumevanje i primenu stečenih znanja U ispitano je 399 učenika (207 dečaka i 192 devojčice) VIII razreda beogradskih osnovnih škola. U analizu su uključeni i podaci o opštim intelektualnim sposobnostima, polu i školskom uspehu učenika, kao i zanimanju roditelja. Kanonička analiza kovarijanse pokazala je da postoje relativno jake veze između ispitivanih skupova varijabli, koje se ostvaruju putem dva para kvazikanoničkih faktora, jednog globalnog (Kompetentnost U Faktor generalnog školskog postignuća); i jednog specifičnog (Stavovi prema biologiji - Uspeh u biologiji). Na osnovu dobijenih rezultata zaključeno je da su stavovi prema ispitivanim nastavnim predmetima i opšte intelektualne sposobnosti od primarnog značaja za školsko postignuće. Slede samostalnost u učenju i osećanje kompetentnosti za učenje, a zatim pozitivan odnos prema školi i praćenje nastave.

Ključne reči

Reference

Bodroški-Spariosu, B.S. (1995) Struktura i korelati interesovanja učenika osnovne škole za nastavne predmete. Beograd: Filozofski fakultet, magistarski rad
Clarke, R.M. (1986) Students' approaches to learning in an innovative medical school: A cross-sectional study. Br J Educ Psychol, 56(Pt 3): 309-21
Dansereau, D.F. (1978) The development of a learning strategies curriculum. u: O'Neil H.F.Jr. [ur.] Learning strategies, New York-San Diego, itd: Academic Press
Darom, E., Rich, Y. (1988) Sex differences in attitudes toward school: Student self-reports and teacher perceptions. Br J Educ Psychol, vol. 58, br. 3, str. 350-355
Dolinar, A., Bele-Potočnik, Ž. (1983) Priručnik za test rezonovanja likova. Ljubljana: Zavod za produktivnost dela
Entwistle, N.J., Wilson, J. (1977) Degrees of excellence: The academic achievement game. London, itd: Hodder and Stoughton
Flavell, J.H. (1979) Metacognition and cognitive monitoring: A new era of cognitive-developmental inquiry. Am Psychol, vol. 34, br. 10, str. 906-911
Freeman, J. (1992) Quality basic education: The development of competence. Paris, itd: UNESCO
Havelka, N.N. (1991) Odnos učenika osnovne škole prema pojedinim nastavnim predmetima. Nastava i vaspitanje, vol. 40, br. 3, str. 131-146
Joksimović, S.D. (1991) Zadovoljstvo učenika pojedinim vidovima školskog i ličnog života. Nastava i vaspitanje, vol. 40, br. 4-5, str. 346-360
Jovanović-Ilić, M. (1977) Razvoj sposobnosti učenja - navike i tehnike čitanja i samostalnog učenja. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja
Knežević, G.D., Momirović, K. (1996) Algoritam i program za analizu relacija kanoničke korelacijske analize i kanoničke analize kovarijansi. u: Kostić Petar [ur.] Merenje u psihologiji, Beograd: Institut za kriminološka i sociološka istraživanja / IKSI, 2, str. 57-73
Kvaščev, R. (1980) Sposobnosti za učenje i ličnost. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
Lazarević, D.A. (1994) Odnos učenika prema nastavnim predmetima: Promene tokom školovanja. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, br. 26, str. 368-383
Lonka, K., Lindblom-Ylanne, S., Maury, S. (1994) The effect of study strategies on learning from text. Learning and Instruction, vol. 22, br. 3, str. 253-271
Marjoribanks, K. (1977) Affective and environmental correlates of cognitive performance. Journal of Educational Research, vol. 71, br. 1, str. 3-8
Opačić, G.Đ. (1995) Ličnost u socijalnom ogledalu. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja / IPI
Opačić, G.Đ., Kadijević, Đ.M. (1996) Ljudi geometrije i ljudi finese - empirijski prilog jednoj staroj tipologiji. u: Empirijska istraživanja u psihologiji (II); naučni skup, Beograd, 15-16. februar, Beograd: Filozofski fakultet - Institut za psihologiju, usmeno saopštenje
Robyak, J. (1978) Study skills versus non-study skills students: A discriminant analysis. Journal of Educational Research, vol. 71, br. 3, str. 161-166
Shepps, F., Shepps, R. (1971) Relationship of study habits and school attitudes to achievement in mathematics and reading. Journal of Educational Research, vol. 65, br. 2, str. 71-73
Sternberg, R.J. (1979) The nature of mental abilities. Am Psychol, vol. 34, br. 3, str. 214-230