- citati u SCIndeksu: 0
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:32
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:17
|
|
2019, vol. 58, br. 84, str. 151-169
|
Politika zaštite konkurencije u Srbiji - dometi i ograničenja
Competition protection policy in Serbia: Scope and limitations
Projekat: Zaštita ljudskih i manjinskih prava u evropskom pravnom prostoru (MPNTR - 179046)
Sažetak
Konkurencija podstiče učesnike na tržištu da budu efikasniji, čime se povećava stopa privrednog rasta i životni standard. Svako narušavanje konkurencije smanjuje ekonomsku efikasnost i društveno blagostanje. Potreba za zaštitom konkurencije nameće pitanje efikasnosti politike zaštite konkurencije. Propisi kojima se štiti konkurencija (pravo konkurencije) jesu osnova ove zaštite, ali efikasnost zaštite konkurencije zavisi i od drugih aktivnosti države na planu zaštite konkurencije (politika zaštite konkurencije). Svojom politikom država može štititi ali i narušiti konkurenciju (recimo, politikom državne pomoći). U cilju primene prava konkurencije, države formiraju različita tela (kod nas: Komisija za zaštitu konkurencije, Komisija za kontrolu državne pomoći). Rad ovih tela u velikoj meri determiniše slobodu konkurencije u jednoj zemlji, ali isto tako i efikasnost pravosuđa. Kako su ekonomska efikasnost i društveno blagostanje u direktnoj povezanosti sa slobodom tržišne konkurencije, pokušaćemo da u ovoj oblasti pronađemo neke razloge tržišne neefikasnosti u Srbiji. Pored analize prava i politike zaštite konkurencije u Srbiji, posebna pažnja u ovom radu biće usmerena na implementiranje aktuelne regulative, kao i na rad Komisije za zaštitu konkurencije, kao ključne institucije u ovoj oblasti kod nas. Kakav je pravni položaj ove Komisije, i da li je ona uistinu nezavisno telo koje sprovodi nadzor nad poštovanjem pravila konkurencije na domaćem tržištu, neka su od pitanja u ovom radu. Poseban deo biće posvećen efektima domaće državne politike u oblasti zaštite konkurencije, kao i mogućnostima zaštite javnog interesa ugroženog ograničavanjem konkurencije.
Abstract
Competition encourages market participants to be more efficient, which increases the economic growth rate and the standard of living. Any distortion of competition reduces economic efficiency and social well-being. The need to protect competition raises the issue of the effectiveness of the competition policy. The rules protecting the right of competition are the basis of this protection, but the effectiveness of competition protection also depends on other state activities in the field of competition protection policy. The state policy can both protect and compromise competition (e.g. the state aid policy). Domestic businesses are not used to competition but often try to profit by using privileges. On the other hand, our country does not demonstrate a genuine willingness to implement an effective competition policy, nor does it engage in a serious fight against business-related corruption. The domestic Competition Protection Commission and the State Aid Control Commission are essentially not independent, especially the latter. The Administrative Court is directly competent to decide on competition protection issues in our country; it is in charge of overseeing the decisions of the Competition Protection Commission but, for the time being, there are no specialized departments that would deal with this area. There is no effective competition policy without an independent and expert body, which would competently apply the regulations in this area, and an efficient judiciary. The national Competition Protection Act is not perfect, but it provides a solid basis for competition protection. The major objection to this Act is that the government establishes closer conditions for the implementation of this law, thus giving the executive authorities the power to restrict legislative provisions by enacting by-laws. The Act on State Aid Control should undergo major changes because it has not accomplished its goals, especially concerning the position of the competent commission in charge of its implementation. Although the Serbian legislation in the field of competition is not perfect, the legal provisions are less of a problem than their implementation. Thus, competition protection implies that good legal solutions are in place and that there are independent and effective institutions for implementing the envisaged provisions.
|
|
|
Reference
|
|
*** (2006) Ustav republike Srbije. Službeni glasnik RS, br. 98
|
|
*** (2011-2017) Zakon o javnoj svojini / Law on public property. Službeni glasnik RS / Official Gazette of the Republic of Serbia, no. 72/2011, 88/2013, 105/2014, 104/2016, 108/2016, 113/2017
|
|
*** (2014) Zakon o pravobranilaštvu. Službeni glasnik RS, Br. 55
|
|
*** (2008-2016) Zakon o javnom tužilaštvu. Službeni glasnik RS, Br. 116 (2008), 104 (2009), 101 (2010), 78 (2011) -dr.zakon, 101 (2011), 38 (2012) -odluka US, 121 (2012), 101 (2013), 111 (2014) -odluka US, 117 (2014), 106 (2015) i 63 (2016) -odluka US
|
|
*** (2014-2015) Zakon o prometu nepokretnosti. Službeni glasnik RS, Br. 93 (2014), 121 (2014), 6 (2015)
|
|
*** (2009) Zakon o upravnim sporovima. Službeni glasnik RS, Br. 111
|
|
*** (2004-2010) Zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja. Službeni glasnik RS, Beograd, br. 120/04, 54/07, 104/09, 36/10
|
|
*** (2009/2013) Zakon o zaštiti konkurencije. Službeni glasnik RS, Br. 51, 95
|
|
*** (2008) Zakon o potvrđivanju Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Evropskih zajednica i njihovih država članica sa jedne strane, i Republike Srbije, sa druge strane. Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori, br. 83
|
|
*** Maastricht Treaty. Europa.eu, pregledano 17. jula 2019, https://europa.eu/european-union/sites/europaeu/files/docs/body/treaty_on_european_union_en.pdf)
|
|
AD Aerodrom Nikola Tesla Rešenje Komisije za zaštitu konkurencije. pregledano 11. marta 2019, http://www.kzk.gov.rs/kzk/wp-content/uploads/2018/07/Resenje-aerodrom-sajt-final.pdf
|
|
Baldwin, R., Wyplosz, Ch. (2010) Ekonomija evropskih integracija. Beograd: DATA STATUS
|
|
Begović, B., Pavić, V. (2010) Šta je konkurencija i kako se štiti?. (elektronska verzija). Pregledano 25. avgusta 2019, na http://www.sam.org.rs/sw4i/download/files/article/%C5%A0ta%20je%20konkurencija.pdf?id=77
|
2
|
Begović, B., Pavić, V. (2012) Uvod u pravo konkurencije. Beograd: Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu
|
|
Dobrašinović, D., Matić-Bošković, M., Prokopijević, M., Plahutnik, A., Radojčić, Č. (2014) Zaštita konkurencije i suzbijanje monopola. (elektronska verzija). Pregledano 21. maja 2019, na http://www.nadzor.org.rs/pdf/Zastita%20konkurencije%20i%20suzbijanje%20monopola.pdf
|
|
European Commission The Treaty of Rome. pregledano 17. jula 2019, https://ec.europa.eu/romania/sites/romania/files/tratatul_de_la_roma.pdf)
|
3
|
Heritage Foundation (2019) Index of economic freedom. https://www.heritage.org/index/country/serbia/ 15.03.2019
|
|
Jovanović, A. (2008) Teorijske osnove ekonomske analize prava. Beograd: Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu-Izdavački centar
|
|
Ministarstvo za evropske integracije Izveštaj EK o Srbiji za 2018. godinu. pregledano 3. avgusta 2019, http://www.mei.gov.rs/upload/documents/eu_dokumenta/godisnji_izvestaji_ek_o_napretku/izvestaj_ek_o_srbiji(1).pdf
|
2
|
Nikolić, Lj., Mojašević, A. (2016) Ekonomija za pravnike. Niš: Medivest
|
|
Paunović, M., Tasić, S. (2013) Economic Regulation in Serbia: Theory and Practice. u: Jovanović A., Madžar Lj. [ur.] Law, Rules and Economic Performance, Beograd: Faculty of Law, str. 174-193
|
2
|
Samuelson, P., Nordhaus, W. (2000) Economics. New York: McGraw-Hill Inc
|
|
Stiglic, Dž. (2008) Ekonomija javnog sektora. Beograd: Ekonomski fakultet Univerziteta u Beogradu
|
|
Transparentnost Srbija Ministarstvo budžetskim novcem brani tajnost ugovora. pregledano 22. jula 2019, http://www.transparentnost.org.rs/index.php/sr/aktivnosti-2/naslovna/7806-ministarstvo-budzetskim-novcem-branitajnost-ugovora
|
|
|
|