Metrika članka

  • citati u SCindeksu: [1]
  • citati u CrossRef-u:[2]
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u poslednjih 30 dana:2
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:2
članak: 1 od 1  
Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu
2015, vol. 28, br. 3, str. 50-66
jezik rada: engleski
vrsta rada: izvorni članak
doi:10.5937/inovacije1503050T
Učenje prirodnih nauka pomoću dijaloških mapa
Université de Toulouse Jean-Jaurès, Toulous, France

e-adresa: valerie.tartas@univ-tlse2.fr

Sažetak

Razvoj dečjih pojmova se još uvek proučava bez uzimanja u obzir školskih aktivnosti, pre svega, verbalnih i instrumentalnih, u okviru kojih se ovi pojmovi razvijaju. Ovo istraživanje se bazira na viđenju Vigotskog, koji definiše mišljenje i njegovu dinamiku u okviru semiotskog konteksta u kojem se mišljenje odvija. Ovaj rad ima za cilj da pokaže kako je nastavnik uvodio učenike u usvajanje učenja prirodnih nauka na način koji je istraživački i argumentovan. Razvijen je softver koji podržava argumentaciju i učenje - argumentativna mapa koja se zove Digalo, i kojom se obezbeđuje vizuelna prezentacija diskusije, a koristili su je učenici i nastavnici u učionici za učenje o astronomiji. Digalo dopušta korisnicima da konstruišu mape dijaloga i tako vizualizacijom diskusije koja je u toku, a u vezi je sa naučnim fenomenom, podrže rad iz prirodnih nauka. Proučavanje argumentativnih mapa u praksi na različitim časovima će ilustrovati da li ova vrsta oruđa podržava procese učeničkog razumevanja i učenja. Bavljenje astronomijom može da se definiše kao učestvovanje u društvenom procesu sa partnerom koji nema uvek isto poreklo, znanje i teorijsku podlogu, i gde pregovaranje ne mora da bude uspešno zbog različitog kulturnog porekla. Podaci koji su ovde prikazani uzeti su iz Evropskog projekta (Escalate), koji ima za cilj da obuhvati učenje prirodnih nauka kroz argumentaciju i aktivnosti istraživanja. (Andriessen, Baker & Suthers, 2003; Muller Mirza & Perret-Clermont, 2008; Muller Mirza, Tartas, Perret-Clermont & De Pietro, 2007). Tri razreda osnovne škole (treći, četvrti i peti) učestvovala su u ovom istraživanju i zadatak je bio da objasne zašto postoje godišnja doba tokom različitih faza debate koje je vodio nastavnik i koje su bile potpomognute argumentativnim mapama. Opšti kvantitativni rezultati, zasnovani na poređenju rezultata pre testa i posle testa, pokazali su da su učenici četvrtog i petog razreda unapredili znanje, dok učenici trećeg razreda nisu napredovali. Detaljnija analiza različitih faza istraživanja je sprovedena usredsređujući se na dečije razumevanje godišnjih doba kroz analizu njihovih zaključaka (strukturu argumentovanog sadržaja argumentovanih mapa) i kako je nastavnik petog razreda posmatrao sesije svojih đaka. Rezultati su pokazali da učenici osnovne škole mogu da uče iz debata koje su usmerene ka argumentovanim mapama i koje vodi nastavnik. O ulozi argumentativnih mapa i ograničenja koje nameće nastavnik u procesu učenja i mišljenja se diskutuju iz sociokulturne perspektive. Istraživanje koje je ovde sprovedeno prikazuje različite aspekte učenja i poučavanja na inovativne načine. Prvo, proučavano je kako argumentovane mape mogu da se koriste da bi se obuhvatilo učenje i poučavanje prirodnih nauka u osnovnoj školi, tema o kojoj se nije mnogo diskutovalo u literaturi. Drugo, naglašena je potreba da se definišu aktivnosti poučavanja i učenja kao zajedničke (a da se ne proučava razvoj pojmova kod učenika nezavisno od aktivnosti nastavnika). Zaključak je da mogućnost da učenici imaju priliku da ponovo koriste zajedničku elaboraciju može da bude zanimljiva inovacija u poučavanju, a tako bi se stimulisalo i njihovo učešće u refleksivnim aktivnostima.

Ključne reči

učenje prirodnih nauka; argumentacija; semiotička oruđa i medijacija; argumentativna mapa

Reference

Andriessen, J., Baker, M., Suthers, D. (2003) Argumentation, Computer Support, and the Educational Context of Confronting Cognitions. Dordrecht, NL: Kluwer Academic Press, : 1-25
Baucal, A. (2012) Scaffolding by design: Co-construction through interaction with culturally structured environment. u: [ur.] Patchwork: Learning diversities: Conference proceedings, Belgrade: Institute of Psychology, (full papers) (pp. 71-79)
Baucal, A., Arcidiacono, F., Budjevac, N. (2012) “Is there an equal (amount of) juice?” Exploring the repeated question effect in conservation through conversation. European Journal of Psychology of Education, 28(2): 475-495
Brown, J.S., Collins, A., Duguid, P. (1989) Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, vol. 18, br. 1, str. 32-42
Bruner, J. (1996) L'education entree dans la culture. Paris: Retz
Cole, M. (1996) Cultural psychology: A once and future discipline. Cambridge: Harvard University Press
Cole, M., Engeström, Y. (1995) Commentary. Human Development, 38(1): 19-24
Danish, J.A., Enyedy, N. (2015) Latour goes to kindergarten: Children marshaling allies in a spontaneous argument about what counts as science. Learning, Culture and Social Interaction, 5: 5-19
Doise, W., Mugny, G., Perret-Clermont, A. (1975) Social interaction and the development of cognitive operations. European Journal of Social Psychology, 5, 367-383
Douaire, J., ur. (2004) Argumentation et disciplines scolaires. Paris: INRP
Dunn, J., Munn, P. (1987) Development of justification in disputes with mother and sibling. Developmental Psychology, 23(6): 791-798
Engestrom, Y. (1987) Learning by expanding: An activity-theoretical approach to developmental research. Helsinki: Orienta-Konsultit
Engestrom, Y. (1990) Learning by expanding: An activity-theoretical approach to developmental research. Helsinki: Orienta-Konsultit
Enyedy, N. (2005) Inventing Mapping: Creating Cultural Forms to Solve Collective Problems. Cognition and Instruction, 23(4): 427-466
Hutchins, E. (1995) Cognition in the wild. Cambridge: MIT Press
Jaubert, M. (2007) Langage et construction des connaissances a l'ecole. Un exemple en science. Bordeaux: Presses Universitaires de Bordeaux
Kontopodis, M., Perret-Clermont, A. (2015) Educational settings as interwoven socio-material orderings: an introduction. European Journal of Psychology of Education, 30(4)
Latour, B. (1988) Drawing things together. u: [ur.] Representation in scientific practice, Cambridge, MA: MIT Press, pp. 19-68
Latour, B. (1987) Science in Action: How to Follow Scientists and Engineers Through Society. Cambridge, MA: Harvard University Press
Lave, J. (2011) Apprenticeship in Critical Ethnographic Practice. Chicago: Chicago University Press
Mirza, N. M., Perret-Clermont, A., Tartas, V., Iannaccone, A. (2009) Psychosocial Processes in Argumentation. Argumentation and Education, : 67-90
Mirza, N.M., Tartas, V., Perret-Clermont, A., de Pietro, J. (2007) Using graphical tools in a phased activity for enhancing dialogical skills: An example with Digalo. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 2(2-3): 247-272
Moro, C., Schneuwly, B., Brossard, M., ur. (1997) Outils et signes. Perspectives actuelles de la theorie de Vygotski. Berne: Peter Lang
Muller, M.N., Perret-Clermont, A.N. (2008) Dynamiques interactives, apprentissages et mediations: Analyses de construction de sens autour d'un outil pour argumenter. u: [ur.] Processus interactionnels et situations educatives, Bruxelles: De Boeck collection Raisons educatives
Orsolini, M. (1993) 'Dwarfs do not shoot’: an analysis of children’s justifications. Cognition and Instruction, 11(3-4): 281-297
Perret, J.F., Perret-Clermont, A.N. (2011) Apprentice in a changing trade. Charlotte, N.C. USA: Information Age Publishing, Perret, J.F. & Perret-Clermont, A. N. (2011), N. Emler, Trans
Perret-Clermont, A. (1979) La construction de l'intelligence dans l'interaction sociale. Frankfurt am Main: Peter Lang
Resnick, L.B. (1987) Constructing knowledge in school. u: [ur.] Development and learning: Conflict or congruence?, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, pp. 19-50
Roschelle, J. (1994) Designing for cognitive communication: epistemic fidelity or mediating collaborative inquiry?. Electronic journal of virtual culture, 2(2)
Schoultz, J., Salj, O.R., Wyndhamn, J. (2001) Heavenly talk: Discourse, artifacts, and children's understanding of elementary astronomy. Human Development, 44(2-3): 103
Siegal, M., Butterworth, G., Newcombe, P.A. (2004) Culture and children's cosmology. Developmental Science, 7(3): 308-324
Suthers, D.D. (2003) Representational Guidance for Collaborative Inquiry. Arguing to Learn, : 27-46
Tartas, V., Perret-Clermont, A.N. (2012) Faire avec autrui une situation pour comprendre le developpement. u: [ur.] Vygotski maintenant, Paris: La Dispute
Tartas, V., Baucal, A., Perret-Clermont, A. (2010) Can you think with me: The social and cognitive conditions and the fruits of learning. u: Littletnon K., Howe C. [ur.] Educational dialogues, London-New York: Routledge, str. 64-83
Vosniadou, S., Skopeliti, I., Ikospentaki, K. (2004) Modes of knowing and ways of reasoning in elementary astronomy. Cognitive Development, 19 (2): 203
Vygotsky, L.S. (1978) Mind in Society. Cambridge, MA, itd: Harvard University Press
Vygotsky, L.S. (1985) Pensée et langage. Paris: Editions Sociales