Metrika članka

  • citati u SCindeksu: [2]
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u poslednjih 30 dana:6
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:0
članak: 1 od 1  
Ekonomika preduzeća
2008, vol. 56, br. 1-2, str. 48-60
jezik rada: srpski
vrsta rada: naučni članak

Uporedna analiza relevantnog tržišta - koncept i primena
Univerzitet u Beogradu, Pravni fakultet

Sažetak

Nekoliko skorašnjih slučajeva koncentracije u maloprodaji i odgovarajućih odluka regulatornog tela bili su povod da razmatramo načelne implikacije primene zakonodavstva o zaštiti konkurencije, čija istorija nije duža od dve godine. Relevantno tržište je ključan koncept od koga zavisi čitava praktična primena pravila o zaštiti konkurencije. Ovaj koncept odudara od uobičajenog shvatanja tržišta u mikroekonomiji, mada su supstitucija tražnje i ponude osnovni analitički elementi za njegovo određivanje. U maloprodaji je relevantan proizvod daleko širi nego u drugim oblastima na osnovu čega relevantno tržište može da se odredi prema grupi roba, preferencijama potrošača ili prodajnim formatima. Problem nastaje kad između ovih kriterijuma nema saglasnosti. Relevantno tržište određuje okvir za analizu tržišne snage koja se proverava na osnovu testa hipotetičkog monopoliste. Nakon tog testa potrebno je primeniti i test bitnog smanjivanja konkurencije da bi se na kraju donela odluka o dozvoli sprovođenja koncentracije. Predložena je dopuna zakonodavstva, a posebno procedure i metodologije koju primenjuje naše regulatorno telo. U celom radu je upoređivana naša i evropska praksa.

Ključne reči

Reference

*** (2005) ZoZK. Službeni glasnik RS, br. 79, (čl. 6)
*** (2007) Navike potrošača u Beogradu. Beograd: Strategic Marketing, dec
*** (2007) Nedeljni obim prodaje u Beogradu. Beograd: Strategic Marketing, dec
*** (2005) Section of antitrust law: Econometrics: Legal, practical, and technical issues. American Bar Association
*** (1997) Commission notice on the definition of relevant market for the purposes of community competition law. Official Journal, C 372, 09/12
*** (1992) Nestle/Perrier IV/M190. OJ, L 356
*** (1996) Orkla/Volvo IV/M582. OJ, L 66
*** (2005) Uredba o kriterijumima za utvrđivanje relevantnog tržišta. Službeni glasnik RS, br. 79
*** (1994) Procter&Gamble/VP Schickedanz IV/M430. OJ, L 354
*** (2004) Council Regulation (EC) on the Control of Concentration between Undertakings. OJ, L 24, (No. 139)
Arnull, A., Dashwood, A., Roos, M., Wyatt, D. (2000) European Union law. London: Sweet & Maxwell
Bain, J.S. (1956) Barriers to new competition. Harvard, Mass: Harvard University Press
Bishop, S., Walker, M. (2002) The economics of EC competition law: Concepts, application and measurement. London: Sweet & Maxwell
Chance, C. (2005) Practical guide to EC merger control
Competition Commission (2007) The supply of groceries in the UK market investigation. Provisional findings report, 31 Oct
EEC (2001) Green Paper on the Review of Council Regulation. br. 4064/89, COM 745/6
Eurostat (2007) Eating, drinking, smoking: Comparative price levels in 37 European countries for 2006. Statistics in focus, Economy and Finance, 90
Holmes, M., Davey, L. (2004) A practical guide to national competition rules across Europe. The Hague: Kluwer Law International
Jones, A., Sufrin, B. (2004) EC competition law: Text, cases and materials. New York: Oxford University Press
Korah, V. (2004) An introductory guide to EC competition law and practice. Oxford: HART Publishing
Labus, M.Z., Cullen, T. (2007) Koncentracija primer C/C Market. Beograd: Belox Advisory Services
Posner, R.A. (2001) Antitrust law. Chicago: University of Chicago Press
The Nielsen Company (2007) Razvoj trgovine i navika kupaca u Srbiji / Shopper trends. Maj
Varona, E.N., Galarza, A.F., Crespo, J.F., Alonso, J.B. (2005) Merger control in the European Union, law, economics and practice. Oxford: Oxford University Press
Weatherill, S., Beaumont, P. (1999) EU law. London: Penguin Books