Metrika članka

  • citati u SCindeksu: [6]
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u poslednjih 30 dana:4
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:0
članak: 1 od 1  
Ekonomika preduzeća
2008, vol. 56, br. 1-2, str. 61-80
jezik rada: srpski
vrsta rada: izvorni naučni članak

Merenje koncentracije tržišta - primer sektora prehrambene maloprodaje Beograda
Univerzitet u Beogradu, Ekonomski fakultet

Sažetak

Rad se bavi problematikom merenja koncentracije tržišta i zaštite konkurencije u ambijentu srpske privrede. Osnovni cilj rada je da se pomoću opšteprihvaćenih pokazatelja koncentracije tržišta izmeri stepen koncentracije tržišta prehrambene maloprodaje Beograda. Dopunski ciljevi se odnose na analizu regulatornog okvira u oblasti zaštite konkurencije u Srbiji, analizu prakse domaće Komisije za zaštitu konkurencije i drugih uporedivih komisija u Evropi, kao i analiza bitnih trendova u sektoru prehrambene maloprodaje u Beogradu. Prilikom merenja koncentracije tržišta uočena su dva ključna problema. Prvo, nedostatak preciznih kriterijuma za definisanje tzv. "relevantnog tržišta". Ovaj problem je delimično rešen jakom kvalitativnom argumentacijom u prilog izabrane definicije relevantnog tržišta. Precizno definisanje relevantnog tržišta zahteva primenu testa pretpostavljenog monopolskog povećanja cena. Drugo, limitiranost statističkih podataka u vezi prihoda/prometa učesnika na tržištu. Ovaj problem je rešen logičkom aproksimacijom nedostajućih podataka vodeći računa o opštem statističkom vrednosnom okviru. U radu su detaljno prikazani rezultati merenja koncentracije i interpretacija dobijenih rezultata.

Ključne reči

Reference

*** (2005) Službeni glasnik Republike Srbije, br. 79
*** (2005) Službeni glasnik Republike Srbije, br. 94
*** (2006) Službeni glasnik Republike Srbije, br. 28
Cerovac, M. (2004) Postupak ocjene dopuštenosti koncentracija poduzetnika - mjere koje mogu propisati antimonopolska tijela. Zagreb: Agencija za tržišno natjecanje
Competition Commission (2000) Supermarkets: A report on the supply of groceries from multiple stores in the United Kingdom. Presented to Parliament by the Secretary for Trade and Industry
Competition Commission (2007) Groceries market provisional findings. News release, Oct. 31
Cotterill, R.W. (2007) Market definition and market power in the British supermarket industry. Cotterill Economics, Expert Report, Oct. 10
Đuričin, D., Lončar, D. (2007) Menadžment pomoću projekata. Beograd: Ekonomski fakultet
European Commission (1996) Commission Decision, Case No IV/M.784 - Kesko/Tuko. (of 20 Nov)
European Commission (1999) Commission Decision, No 4064/89, Case No IV/M.1221 - Rewe/Meinl. (of 3 Feb)
European Commission (2005) Commission Decision, No 139/2004, Case No COMP/M.3905 - Tesco/Carrefour. (of 22 Dec)
Horvat, J. (1970) A suggestion for a comprehensive measure of concentration. Southern Economic Journal, XXXVI, 4, 446-452
Hrvatska agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (2003) Odluka u predmetu ocene dopuštenosti koncentracije Konzum/Alastor
Hrvatska agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (2005) Odluka u predmetu ocene dopuštenosti koncentracije Konzum/PIK Vrbovec
Komisija za zaštitu konkurencije (2007) Rešenje povodom odobrenja koncentracije Primer C/C market. od 16. 11., br. 6/0-02-138/07-15
Linda, R. (1976) Methodology of concentration analysis applied to the study of industries and markets. Brussels: Commission of EEC
Rosenbluth, G. (1961) Gespräch über Messung der Industriellen Konzentration. u: Arndt H. [ur.] Die Konzentration in der Wirtschaft, Berlin
Skopljak, Z. (2007) Godinu dana rada Komisije za zaštitu konkurencije. Kvartalni monitor Ekonomskih trendova i politika u Srbiji, Beograd, br. 8, str. 65-71
The Nielsen Company (2007) Shopper trends
US Department of Justice, Federal Trade Commision (1992) Horizontal merger guidelines