Metrika članka

  • citati u SCindeksu: [3]
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u poslednjih 30 dana:0
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:0
članak: 1 od 1  
Ekonomika preduzeća
2010, vol. 58, br. 7-8, str. 327-338
jezik rada: srpski
vrsta rada: pregledni članak
objavljeno: 08/02/2011
Koncentracija ponude kao izraz nesavršenosti tržišta - primer nespecijalizovane trgovine na malo na tržištu grada Niša
Univerzitet u Nišu, Ekonomski fakultet

Sažetak

U ekonomski razvijenim zemljama nivo koncentracije tržišta predstavlja jedan od najpoznatijih i najčešće korišćenih indikatora tržišne strukture, intenziteta konkurencije, kao i monopolske moći preduzeća na posmatranom tržištu. Neophodnost praćenja stepena koncentracije tržišta unutar određenog sektora proističe iz činjenice da se na taj način, pre svega, može sagledati ponašanje privrednih subjekata i njihov odnos prema potrošačima. U slučaju visoke koncentracije i velike ograničenosti tržišta izbor potrošača je drastično sužen. Iskustva pokazuju, a aktuelna praksa u Srbiji to u potpunosti potvrđuje, da se u tranzicionim zemljama najveće teškoće odnose upravo na izgradnju moderne strukture tržišta u funkciji obezbeđenja intenzivne i efektivne konkurencije između privrednih subjekata. U radu je pojam koncentracije predstavljen kao instrument ekonomske analize i pokazatelj relativne veličine preduzeća na posmatranom tržištu.

Ključne reči

Reference

*** (2009) Zakon o zaštiti konkurencije. Službeni glasnik Republike Srpske, broj 51
*** (2007) Strategija razvoja Grada Niša. Niš
*** (2007) Statistički godišnjak grada Niša. Niš: Republika Srbija, Grad Niš - Gradska uprava, Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine
Berthomieu, C., Redžepagić, S. (2008) Financial systems integration of Balkan countries on the European financial system. Belgrade
Bikker, J., Haaf, K. (2002) Measures of competition and concentration in banking industry: A review of literature. Economic and financial modeling
Chandrashekaran, V., Young, M. (1999) Industry concentration: the case of real estate investment trusts. Real estate finance, Vol. 16, No. 3
Grupa autora (2007) Rezime studije o trgovini. Beograd
Grupa autora (2008) Tranzicija, dostizanje EU i povezane teme. Beograd: Savez ekonomista Srbije i Udruženje korporativnih direktora Srbije
Ilić, M., Savić, L., Cvetanović, S., Arsovski, Z. (2003) Industrijski menadžment. Kragujevac: Ekonomski fakultet
Lipczyinski, J., Wilson, J., Goddard, J. (2001) Industrial organization: Competiton, strategy, policy. London
Ljubaj, I. (2005) Indeksi koncentracije bankarskog sektora u Hrvatskoj. Hrvatska narodna banka
Mercado, A., Aguilar, T. (2006) Market and inequality revisited. IISEC
Vlada Republike Srbije (2009) Strategija razvoja trgovine Republike Srbije. Beograd