Metrika članka

  • citati u SCindeksu: [1]
  • citati u CrossRef-u:[1]
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u poslednjih 30 dana:8
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:6
članak: 1 od 1  
Ekonomika preduzeća
2013, vol. 61, br. 5-6, str. 325-338
jezik rada: engleski
vrsta rada: izvorni naučni članak
doi:10.5937/ekopre1306325S


Politika zaštite konkurencije i uticaj tržišne strukture na profitabilnost preduzeća
aFaculty of Economics, Department of General Economic Theory, Niš
bFaculty of Economics, Department of General Economics and Economic Development, Kragujevac

Sažetak

Politika zaštite konkurencije ima ulogu da obezbedi jednake uslove za sve tržišne aktere. Takva politika vodi ostvarivanju efektivne konkurencije koja je preduslov ekonomskog i šireg društvenog napretka. Da bi politika zaštite konkurencije bila efikasna, mora da se bazira na nalazima ekonomske nauke, posebno industrijske organizacije i veze struktura-ponašanje-performanse kompanija (SCP). Analiza ovih relacija je način za identifikovanje tržišnih ograničenja i posledica koje ta ograničenja prouzrokuju za društvo u celini. Rad afirmiše ekonomsku analizu u sferi zaštite konkurencije kroz empirijsku evaluaciju nalaza industrijske organizacije. Empirijsko istraživanje je pokazalo statistički značajan pozitivan uticaj promene tržišnog učešća na promenu stopu poslovnog dobitka kompanija koje posluju na tržištu piva Srbije. S obzirom na to da je ovo tržište visoko koncentrisano, svako povećanje tržišnog učešća povećava i stopu poslovnog dobitka, i obrnuto. Empirijsko istraživanje sprovedeno u radu predstavlja osnovu za stručnu i ekonomski fundiranu primenu savremenih mera politike zaštite konkurencije usmerenih na prevenciju i kažnjavanje nekonkurentnog ponašanja.

Ključne reči

politika zaštite konkurencije; tržišna sturktura; tržišno učešće; nekonkurentno ponašanje; profitna stopa

Reference

*** (2010) Serbian business registers agency: Data files. BD 16575/2009, 02. 03
*** (2012) Serbian business registers agency: Data files. BON 12705/2012, 28. 08
Ailawadi, K.L., Farris, P.W., Parry, M.E. (1999) Market share and ROI: Observing the effect of unobserved variables. International Journal of Research in Marketing, 16(1): 17-33
Bain, J.S. (1951) Relation of Profit Rate to Industry Concentration: American Manufacturing, 1936-1940. Quarterly Journal of Economics, 65(3): 293
Belleflamme, P., Peitz, M. (2011) Industrial organization - Markets and strategies. Cambridge: Cambridge University Press
Blaug, M. (2001) Is competition such a good thing? Static efficiency versus dynamic efficiency. Review of Industrial Organization, 19(1): 37-48
Caves, R.E. (2007) In praise of the Old I.O. International Journal of Industrial Organization, 25(1): 1-12
Ðuricin, D., Rajic, V., Loncar, D. (2008) Merenje koncentracije tržišta - primer sektora prehrambene maloprodaje Beograda. Ekonomika preduzeća, vol. 56, br. 1-2, str. 61-80
Grabowski, H., Mueller, D. (1970) Industrial organization: The role and contribution of econometrics. American Economic Review, 60(2): 100-104
Kraft, E. (2007) Kolika je konkurencija u hrvatskom bankarskom sektoru. Zagreb: Hrvatska narodna banka
Lipczynski, J., Wllson, J. (2003) The Economics of Business Strategy. Harlow, UK: Prentice Hall
Lipczynski, J., Wllson, J., Goddard, J. (2009) Industrial organization: Сompetition, strategy, policy. Harlow, UK: Prentice Hall
Lončar, D., Milošević, S. (2013) Karakteristike antimonopolske politike i efekti njene primene u Srbiji. Ekonomika preduzeća, vol. 61, br. 1-2, str. 115-128
Maksimović, L. (2008) Teorija cena. Kragujevac: Ekonomski fakultet
Martin, S. (2002) Advanced industrial economics. Oxford, UK: Blackwell Publishers Ltd
Mason, E.S. (1949) The Current Status of the Monopoly Problem in the United States. Harvard Law Review, 62(8): 1265
Min, S., Wolfinbarger, M. (2005) Market share, profit margin, and marketing efficiency of early movers, bricks and clicks, and specialists in e-commerce. Journal of Business Research, 58(8): 1030-1039
Republički zavod za statistiku Republike Srbije Klasifikacija delatnosti. http://webrzs.stat.gov.rs/WebSite/userFiles/file/Klasifikacija%20delatnosti/Klasifikacija.pdf
Shaffer, S. (1994) Bank competition in concentrated markets. Business Review, Federal Reserve Bank of Philadelphia, USA, March/April 1994, 3-16
Shepherd, W.G. (1972) The Elements of Market Structure. Review of Economics and Statistics, 54(1): 25
Stojanović, B. (2012) Mikroekonomija. Niš: Ekonomski fakultet
Stojanović, B. (2003) Tržište Evropske unije - konkurencija i trgovinska politika. Niš: Ekonomski fakultet
Szymanski, D.M., Bharadwaj, S.G., Varadarajan, R.P. (1993) An Analysis of the Market Share-Profitability Relationship. Journal of Marketing, 57(3): 1
Torres-Reyna, O. Panel data analysis: Fixed & random effects using stata 10. x (online training). http://www.princeton.edu/~otorres/Panel101.pdf
Waldman, E.D., Jensen, E. (2001) Industrial organization: Theory and practice. New York: Addison Wesley Longman