Metrika članka

  • citati u SCindeksu: [1]
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u poslednjih 30 dana:1
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:0
članak: 1 od 1  
Teme
2012, vol. 36, br. 3, str. 1157-1172
jezik rada: srpski
vrsta rada: pregledni članak

Društvene promene, Bolonjski proces i treća misija Univerziteta u Srbiji
aUniverzitet u Beogradu, Fakultet političkih nauka
bUniverzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet
cCentar za obrazovne politike, Beograd

e-adresa: dusan.spasojevic@fpn.bg.ac.rs

Projekat

Politički identitet Srbije u regionalnom i globalnom kontekstu (MPNTR - 179076)

Sažetak

Očekivanja koje društvo i različiti segmenti društva imaju od univerziteta uslovljena su istorijskim okolnostima i društvenim, ekonomskim, političkim i kulturnim ambijentom kao najširim kontekstom unutar kog univerzitet stupa u interakcije sa okruženjem. Imajući ovo u vidu, u radu se uočavaju i analiziraju eksplicitne i implicitne potrebe koje različiti društveni akteri artikulišu prema univerzitetima u Srbiji, uz razumevanje da ove potrebe nastaju u okolnostima sveobuhvatne i duboke društvene (ekonomske, kulturne, političke) tranzicije. Konstatuje se da je 'treća misija' univerziteta, koja se ogleda u učešću univerziteta u ekonomskom razvoju i u izgradnji civilnog društva i demokratskih vrednosti, posebno važna u tranzicionom periodu. Međutim, ona je najmanje zastupljena pošto su univerziteti previše opterećeni drugim novim zadacima u nauci i nastavi da bi sistematično i strateški formulisali svoju ulogu u okviru ove nove misije.

Ključne reči

Reference

*** (2005) Zakon o naučnoistraživačkoj delatnosti. Sl. glasnik RS, br. 110
*** (2005) Zakon o visokom obrazovanju. Sl. glasnik RS, br. 76
Branković, J., Šabić, N., ur. (2011) Research policy, Financing and Performance: Croatia, Serbia and Slovenia in comparative perspective. Belgrade: Centre for Educational Policy
Branković, J. (2010) Decision Making on Decision Making: Deciding Governance in Higher Education Serbia 2002-2005. Oslo: University of Oslo, Master thesis
Brennan, J. (2008) Higher education and social change. Higher Education, 56, 381-393
Brennan, J., King, R., Lebeau, Y. (2004) The role of universities in the transformation of societies: Association of Commonwealth Universities and Centre for Higher Education Research and Information. London: The Open University
Castells, M. (2001) Universities as dynamic systems of contradictory functions. u: Muller J. i dr. [ur.] Challenges of globalisation: South African debates with Manuel Castells, Cape Town: Maskew Miller Longman, str. 206-223
Cerović, B. (2009) Napredak u tranziciji, inicijalni uslovi i privreda Srbije. Teme, vol. 33, br. 2, str. 353-374
Ćulum, B., Ledić, J. (2011) Sveučilišni nastavnici i civilna misija sveučilišta. Rijeka: Filozofski fakultet
Diamond, L. (1999) Developing democracy: Towards consolidation. Baltimore: The John Hopkins University Press
Đurišić-Bojanović, M. (2005) Kognitivni aspekt obrazovanja za demokratiju. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, vol. 37, br. 2, str. 21-34
Elkana, Y. (2009) Freedom and Interdisciplinarity: The Future of the University Curriculum. Social Research, 76 (3): 933-944
Flinders, M. (2006) Public/Private - Boundaries of the State. u: Hay C., M.Lister, D.Marsh [ur.] The State - theories and issues, New York: Palgrave Macmillan
Grzymala-Busse, A., Luong, P.J. (2002) Reconceptualizing the State: Lessons from Post-Communism. Politics & Society, 30(4): 529-554
Ivošević, V., Miklavič, K. (2009) Financing Higher Education: Comparative Analysis. u: Vukasović Martina i dr. [ur.] Financing Higher Education in Sout-Eastern Europe: Albania, Croatia, Montenegro, Slovenia, Serbia, Belgrade: Centre for Education Policy, 111-143
Jongbloed, B., Enders, J., Salerno, C. (2008) Higher education and its communities: Interconnections, interdependencies and a research agenda. Higher Education, 56(3): 303-324
Kerr, C. (2001) The uses of the university. Cambridge, MA: Harvard University Press
Lissmann, P.K. (2009) Teorija neobrazovanosti - Zablude društva znanja. Zagreb: Naklada Jesenski i Turk
Markov, S., Stanković, F. (2008) Preduzetničke težnje studenata u Vojvodini. U S
Markov, S., Stanković, F., ur. (2008) Univerzitet i preduzetništvo. Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu
Olsen, J.P., Maassen, P.A.M. (2007) European Debates on the Knowledge Institution: The Modernization of the University at the European Level. u: [ur.] University dynamics and European integration, Dordrecht: Springer
Savićević, D.M. (2007) Socio-filozofski osnovi Bolonjske deklaracije. Pedagoška stvarnost, vol. 53, br. 7-8, str. 565-586
Schoel, A., ur. (2006) Strategic management of University research activities: Methodological guide. u: PRIME project Observatory of the European University, Retrieved from http://www.enideurope.org/PRIME/documents/OEU_guide.pdf
Spasojević, D. (2008) Građenje države i civilnog društva u postkomunizmu. u: Pavlović Vukašin , Stojiljković Zoran [ur.] Savremena država, Beograd: Fakultet političkih nauka - Centar za demokratiju, 147-167
Spasojević, D. (2011) Dinamika političkih rascepa u Srbiji 2000-2010. u: Orlović S. [ur.] 20 godina partija i izbora u Srbiji, Beograd: Fakultet političkih nauka, 105-117
Stojiljković, Z. (2011) Srbija u lavirintima tranzicije - ogledi iz političke sociologije savremenog društva. Beograd: Službeni glasnik
Šljukić, M. (2009) Osvrt na odnos obrazovanja i tržišta rada u savremenom srpskom društvu. Godišnjak Filozofskog fakulteta, Novi Sad, vol. 34, br. 2, str. 229-239
Teichler, U. (2006) Changing Structures of the Higher Education Systems: The Increasing Complexity of Underlying Forces. Higher Education Policy, 19(4): 447-461
Teixeira, P., Jongbloed, B.B., Dill, D.D., Amaral, A. (2006) Markets in higher education: Rhetoric or reality?. Dordrecht: Springer