- citati u SCIndeksu: [2]
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:22
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:19
|
|
2011, br. 41, str. 587-601
|
Rasprostranjenost govorno-jezičkih poremećaja kod dece na severu Kosova i Metohije
Prevalence of speech and language disorders in children in northern Kosovo and Metohija
Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet
e-adresa: blagojenesic@yahoo.com
Ključne reči: govor; govorno-jezički poremećaji kod dece; rasprostranjenost govorno-jezičkih poremećaja kod dece
Keywords: speech; speech-language disorders in children; the incidence of speech-language disorders in children
Sažetak
Rad predstavlja početak istraživanja rasprostranjenosti govorno-jezičkih poremećaja kod dece na teritoriji Kosova i Metohije. U radu su ispitivani nastavnici na području četiri opštine na severu Kosova i Metohije (n=36, koji ukupno obuhvataju 641 učenika trećeg i četvrtog razreda osnovnih škola) o rasprostranjenosti govorno-jezičkih poremećaja. Dobijeni rezultati istraživanja pokazuju: da su govorno-jezički poremećaji zastupljeni kod 7,64% dece uzrasta devet i deset godina; i to znatno više kod dečaka. Takođe je utvrđeno da je najzastupljeniji poremećaj disleksija, a najmanje zastupljeni su disfazija i distorzija.
Abstract
On the territory of the northern part of Kosovo and Metohija (Kosovo municipalities Mitrovica, Zvecan, Leposavic and Zubin Potok) a study is conducted in primary schools in order to determine the presence of speech-language disorders in children of early school age. Data were collected from the teachers of the third and fourth grades of primary schools in these municipalities (n = 36, which include a total number of 641 student). The results show that the number of children with speech and language disorders represented in the different municipalities of the research vary (the largest is in Leposavic, the smallest is in Zvecan), then 3/4 the total number of children with speech and language disorders are boys. It is also found that the speech-language disorders usually appear from the very beginning of schooling and that the examined teachers recognize 12 types of speech-language disorders in their students. Teachers recognize dyslexia as the most common speech-language disorder, while dysphasia and distortion are the least common, in the opinion of the teachers. The results show that children are generally accepted by their peers, but only during schooling; then, there is a difference in school success between children with speech and language disorders and children without any speech-language disorders. It also found that the teachers' work is generally not affected by the children with speech and language disorders, and that there is generally an intensive cooperation between teachers and parents of children with speech and language disorders. The research and the results on prevalence of speech-language disorders in children in northern Kosovo and Metohija can be considered as an important guidelines in future work.
|
|
|
Reference
|
|
*** (2004) Škola po meri deteta - priručnik za rad s učenicima redovne škole ometenim u razvoju. Beograd: Institut za psihologiju filozofskog fakulteta
|
53
|
Bojanin, S.S. (1985) Neuropsihologija razvojnog doba i opšti reedukativni metod. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
|
|
Dimić, N. (2002) Metodika artikulacije. Beograd: BIG štampa
|
1
|
Dobrota, N. (2003) Poremećaji artikulacije. Beograd: Zavod za psihofiziološke poremećaje i govornu patologiju
|
|
Golubović, S.M. (2003) Smetnje i poremećaji u razvoju. Istraživanja u defektologiji, br. 3, str. 25-55
|
1
|
Ignjatović-Savić, N., ur. (1997) Razvoj govora kod deteta - izabrani radovi. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
|
|
Kopas-Vukašinović, E., Lazarević, E. (2007) Priprema za školu dece sa govorno-jezičkim poremećajima. u: Polovina N., Bogunović, B. [ur.] Saradnja škole i porodice, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja
|
|
Lazarević, E. (2006) Uticaj jezičkih poremećaja na školsko postignuće. Nastava i vaspitanje, vol. 55, br. 4, str. 446-460
|
1
|
Lazarević, E. (2007) Položaj dece sa razvojnom disfazijom u društvu. Socijalna misao, vol. 14, br. 2, str. 117-131
|
2
|
Lazarević, E. (2010) Deca sa razvojnom disfazijom u školi. Pedagogija, vol. 65, br. 2, str. 257-265
|
|
Matić, M. (1975) Mucanje kod dece i omladinei metode njegovog otklanjanja. Beograd: Rad
|
1
|
Matić, M.V. (1967) Poremećaji govora i njihovo otklanjanje. Beograd: Izdavačko preduzeće 'Znanje'
|
1
|
Milankov, V., Mikov, A. (2009) Faktori rizika za nastanak govornih poremećaja kod prematurusa. Medicina danas, vol. 8, br. 10-12, str. 330-339
|
2
|
Nešić, B.V., Radomirović, V. (2000) Osnovi razvojne psihologije. Kragujevac: Filozofski fakultet
|
|
Ničković, P., Cvijović, M. (1977) Dečji govor, rečnik i rečenica - II razred osnovne škole. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
|
31
|
Pijaže, Ž., Inhelder, B. (1986) Intelektualni razvoj deteta - izabrani radovi. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
|
1
|
Savić, L.M. (1986) Metodika učenja govora gluve dece. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
|
|
Stošljević, L., Ivanović, P.M. (1990) Pedagogija invalidnih lica udžbenik za studente Više medicinske škole. Beograd: Viša medicinska škola
|
|
Šmit, B.H.O. (1999) Razvoj demema- biološki, kulturološki i vaspitni okvir proučavanja. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
|
3
|
Vigotski, L.S. (1996) Dečja psihologija. u: Sabrana dela, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
|
2
|
Vladisavljević, S. (1987) Afazije i razvojne disfazije. Beograd: Naučna knjiga
|
|
|
|