2017, br. 47-2, str. 243-261
|
Socijalna uloga rata u Sorokinovom učenju o cikličnom shvatanju istorije
The social role of war in Sorokin's cyclical conception of history
Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za sociologiju
e-adresa: horus1@open.telekom.rs
Ključne reči: kultura; ideaciona-senzitivna-idealistička faza; sociokulturni proces; cikličko shvatanje istorije; rat; sukob; vrednost
Keywords: culture; ideational-sensate-ideatic phase; sociocultural process; cyclical conception of history; war; conflict; value
Sažetak
Autor je u radu na osnovu odgovarajuće literature razmatrao Sorokinovu teoriju o cikličkom ponavljanju istorije. Analizirao je socijalnu ulogu rata, shodno Sorokinovom učenju o tri kulturna tipa (senzitivni, idealistički i ideacioni), koja se naizmenično smenjuju tokom istorije čovečanstva. S obzirom na činjenicu da rat kao društvena pojava zavisi od kulturnog stila koji u datom istorijskom trenutku preovlađuje, menja se i njegova socijalna uloga koja se manifestuje kao regres ili progres u sociokulturnom procesu. Sorokin konstatuje da se u XX veku može primetiti opadanje vrednosti dominantne čulne kulture (koja se pojavila u doba renesanse), i to u svim sferama ljudskog života. Autor je, tumačeći Sorokinovu sociologiju rata, došao do zaključka da je rat usled ubrzanog vojno-tehnološkog razvoja izgubio onaj smisao koji je imao za čoveka, tako da je otuđen od njega postao sam sebi uzrok, pretvorivši se u sukob koji može, ali i ne mora dovesti do rata. Takav sukob kao surogat rata, koji Sorokin nije predvideo, nema društvenu ulogu nego dovodi do uništenja civilizacije.
Abstract
The paper reviews Sorokin's cyclical conception of history through relevant literature. The social role of war is analysed, in accordance with Sorokin's understanding of the three cultural types (sensate, idealistic, and ideational) which alternate through the history of mankind. Due to the fact that war as a social phenomenon depends on the cultural style that is dominant at a given moment in history, its social role changes as well, manifesting as a regress or progress in sociocultural process. Sorokin ascertains that we can notice the decrease in values of the dominant sensate culture in the twentieth century in all aspects of life. By examining Sorokin's sociology of war, the author concluded that war lost the meaning it had for mankind due to the acceleration of military-technological development and that by being estranged from it, it became its own cause, turning into a conflict that may or may not lead to war. Such a conflict as a surrogate of war, that Sorokin hadn't predicted, has no social role but leads to a destruction of civilization.
|