2003, vol. 52, br. 4, str. 369-379
|
Pristup žanrovskim osobenostima romana u književnosti za decu
An approach to novel genre features in literature for children
Viša škola za obrazovanje vaspitača, Beograd
Sažetak
Autor je ukazao na probleme istraživanja žanrovskih osobenosti romana imajući u vidu da je pitanje orijentacije u izdvojenom žanrovskom okviru osnovno metodološko pitanje. Osim toga, za teoriju žanra od važnosti je sagledavati je sa stanovišta novog žanra, kao što je roman. Polazeći od pretpostavke da i roman u književnosti za decu treba sagledavati u okviru opšteg razvitka ovog žanra, ne zanemarujući pri tom osobenosti literarnog stvaralaštva za najmlađe, autor je navedeno ilustrovao romanima Ante Staničića, nastalih u periodu druge polovine XX veka, periodu koji je književna kritika označila kao "vreme romana". Sagledavši prisutni žanrovski sinkretizam kao jednu od osobenosti Stančićevih romana, autor je ponudio njihovo preciznije žanrovsko određenje. U završnom delu rada, uočena podžanrovska raznovrsnost dovedena je u vezu sa važnim momentom karnevalizacije, kao jednom od odlika narativne kulture iz koje je pisac ponikao.
Abstract
The author points out the problems in researching novel genre features bearing in mind the fact that the issue of orientation in a singled out genre frame is a fundamental methodological issue. Besides, for the theory of genre it is important to perceive it also from the standpoint of a new genre, such as novel. Starting with the assumption that the novel in literature for children should be analyzed within the frame of general development of the genre, not neglecting specific features of literature for children, the author analyzed the novels by Ante Staničić, written in the second half of the twentieth century, the period which was labeled as the 'novel era' by literary critics. Having noticed a genre syncretism as one of the characteristics of Staničić's novels, the author offered a more precise genre specification. The final part deals with the sub-genre variety as being in connection with an important moment of 'carnivalization' as a feature of the narrative culture from which the author originated.
|