Metrika članka

  • citati u SCindeksu: [5]
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u poslednjih 30 dana:3
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:0
članak: 1 od 1  
Nastava i vaspitanje
2007, vol. 56, br. 1, str. 56-65
jezik rada: srpski
vrsta rada: pregledni članak

Interventni programi razvijanja socijalnih veština učenika
aUniverzitet u Beogradu, Filozofski fakultet
bInstitut za pedagoška istraživanja, Beograd

Projekat

Projekat Ministarstva nauke Republike Srbije, br. 149001

Sažetak

Teškoće u ostvarivanju pozitivnih socijalnih odnosa s vršnjacima često su posledica ispoljavanja socijalno nepoželjnih oblika ponašanja, odnosno deficita odgovarajući socijalnih veština. Socijalne veštine predstavljaju socijalno prihvatljiva, naučena ponašanja, koja omogućavaju pojedincu da ostvaruje interakciju s drugima na način koji dovodi do pozitivnih i izbegavanja negativnih reakcija. Veliki broj programa razvijanja socijalnih veština usmeren je na razvijanje prosocijalnog ponašanja, što je u skladu s postavkom da neprihvaćenim učenicima i/ili onima koji ispoljavaju asocijalno i antisocijalno ponašanje nedostaju odgovarajuće socijalne veštine me da he ukoliko ovladaju njima, unaprediti kvalitet socijalnih odnosa s vršnjacima. Za razvijanje socijalnih veština učenika koriste se različite tehnike, a najčešće: podučavanje, modelovanje, uvežbavanje ponašanja i pozitivno potkrepljenje. Generalno, istraživanja efekata interventnih programa pokazuju da oni u većini slučajeva doprinose ispoljavanju prosocijalnog ponašanja redukovanju neprihvatljivog ponašanja i većoj prihvaćenosti od vršnjaka, ali i da su da su dugoročni efekti slabiji. Dalji napori u ovoj oblasti okrenuti su ka: (a) prilagođavanju interventnog programa specifičnim potrebama deteta (b) stvaranju odgovarajućeg konteksta za obuku, (c) omogućavanju generalizacije novih veština i (d) korišćenju smislenih načina merenja ishoda primenjenih programa.

Ključne reči

Reference

Barton, E.J. (1986) Modification of children's prosocial behavior. u: Strain P.S., Guralnick M.J. & Walker H.M. [ur.] Children's social behavior: Development, assessment and modification, Orlando: Academic press, 331-372
Brdar, I. (1993) Što je socijalna kompetencija. Godišnjak Zavoda za psihologiju, Rijeka, 13-22
Choi, N., Heckenlaible-Gotto, M. (1998) Classroom-based social skills training: Impact on peer acceptance of first-grade students. Journal of Educational Research, vol. 91, br. 4, 209-215
Coie, J.D., Krehbiel, G. (1984) Effects of academic tutoring on the social status of low-achieving, socially rejected children. Child Dev, vol. 55, br. 4, str. 1465-1478
Elliott, S.N., Malecki, C.K., Demaray, M.K. (2001) New directions in social skills assessment and intervention for elementary and middle school students. Exceptionality, vol. 9, br. 1-2, 19-32
Erdley, C.A., Asher, S.R. (1999) A social goals perspective on children's social competence. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, vol. 7, br. 3, 156-168
Gresham, F.M. (1986) Conceptual issues in the assessment of social competence in children. u: Strain P.S., Guralnick M.J. & Walker H.M. [ur.] Children's social behavior: Development, assessment and modification, Orlando: Academic press, 215-284
Gresham, F.M. (1997) Social competence and students with behavior disorders: Where we've been, where we are, and where we should go. Education and Treatment of Children, vol. 20, br. 3, str. 233-251
Kupersmidt, J.B., Coie, J.D. (1990) Preadolescent peer status, aggression, and school adjustment as predictors of externalizing problems in adolescence. Child Dev, 61(5): 1350-62
Ladd, G.W. (1981) Effectiveness of a social learning method for enhancing children's social interaction and peer acceptance. Child Dev, 52(1): 171-8
Mcconnell, S.R., Odom, S.L. (1999) A multimeasure performance-based assessment of social competence in young children with disabilities. Topics in Early Childhood Special Education, vol. 19, br. 2, 67-75
Michelson, L., Mannarino, A. (1986) Social skills training with children: Research and clinical application. u: Strain P.S., Guralnick M.J. i Walker H.M. [ur.] Children social behaviour: Development, assessment and modification., New York-San Diego, itd: Academic Press, str. 373-406
Parker, J.G., Asher, S.R. (1987) Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk?. Psychol Bull, 102(3): 357-89
Sandstrom, M.J., Coie, J.D. (1999) A developmental perspective on peer rejection: Mechanisms of stability and change. Child Dev, vol. 70, br. 4, 955-966