Metrika članka

  • citati u SCindeksu: [2]
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u poslednjih 30 dana:1
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:0
članak: 1 od 1  
Nastava i vaspitanje
2007, vol. 56, br. 4, str. 361-372
jezik rada: srpski
vrsta rada: izvorni naučni članak

Misliti u bremenu i prostoru - predlozi za izmene u programu predmeta poznavanje društva
Institut za pedagoška istraživanja, Beograd

Sažetak

U programu poznavanja društva, koji se bez uvoda bavi srednjim vekom, nedostaje početak (praistorija i stari vek) kao i nastavak (novi vek) istorijskih događanja. Smatra se da deca još nisu sazrela da se bave istorijskim razvojem ljudskog društva jer to podrazumeva viši nivo - pojmovno i apstraktno rezonovanje. Iskustva iz akcionih istraživanja u kojima je primenjen grupno-istraživački rad u razredu prilikom proučavanja srednjovekovne Srbije ukazuju na spontanu potrebu učenika da na konkretnom nivou sistematizuju građu i ilustruju je kroz različite medije, kao i da uspostavljaju vremensko-prostorne dimenzije događaja, odnosno da posmatraju pojave kroz njihovu genezu u vremenu i geo-kulturnom kontekstu. Ideja da dete treba da počne da izučava svet od svoje sredine, pa tek kasnije da uči o drugim sredinama samo je relativno opravdana. U ovom radu se daju predlozi za: (1) okosnicu programskih sadržaja poznavanja društva koji bi obuhvatili "veliku sliku", odnosno rezime istorijskog razvoja društva s primerima iz celog sveta i iz naše prošlosti, (2) tematski interdisciplinarni pristupu grupno-istraživačkom radu učenika prilikom obrade sadržaja.

Ključne reči

nastava; poznavanje društva; grupno-istraživački rad; tematski - interdisciplinarni pristup

Reference

Sharan, Y., Sharan, C. (1992) Expanding cooperative learning throung group investigation. New York: Teachers College Press
Šefer, J.P. (1988) Grupno istraživanje kulturnog blaga. Nastava i vaspitanje, br. 1-2, str. 34-50
Šefer, J.P. (1991) Interdisciplinarni tematski pristup nastavi. Učitelj u praksi, Beograd, 246-263
Šefer, J.P. (1997) Evaluacija efekata učenja naučno-istraživačkih postupaka kroz grupni rad u nastavi. Nastava i vaspitanje, vol. 46, br. 5, str. 591-610
Šefer, J.P. (2005) Kreativne aktivnosti u tematskoj nastavi. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja
Ševkušić, S., Stojanović, Lj. (2002) Model dvojezične (srpsko-engleske) razredne nastave. u: Z.Avramović i S.Maksić [ur.] Izazovi demokratije i škola, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, 131-144
Ševkušić, S., Šefer, J. (2006) Akciono istraživanje novog pristupa nastavi poznavanja društva u četvrtom razredu osnovne škole. Nastava i vaspitanje, vol. 55, br. 3, str. 269-282
Ševkušić-Mandić, S.G. (2006) Kooperativno učenje i kvalitet znanja. u: Krnjajić S. [ur.] Pretpostavke uspešne nastave, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, str. 179-203
Vigotski, L.S. (1996) Sabrana dela. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva