Metrika članka

  • citati u SCindeksu: [2]
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u poslednjih 30 dana:1
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:0
članak: 1 od 1  
Nastava i vaspitanje
2009, vol. 58, br. 3, str. 399-420
jezik rada: srpski
vrsta rada: izvorni naučni članak

Procena socijalnog funkcionisanja učenika u školskoj sredini
aUniverzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
bZavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, Beograd

e-adresa: zuniceva@eunet.rs, marinakl@eunet.rs, miroslav.pavlovic@zuov.gov.rs

Sažetak

Procena socijalnog funkcionisanja učenika podrazumeva sagledavanje pozitivnog i negativnog ponašanja, odnosno socijalne kompetencije i antisocijalnog ponašanja. Prvi deo rada posvećen je pojmovnom određenju socijalne kompetencije i socijalnih veština, kao i ulozi ovih konstrukata u razvoju antisocijalnog ponašanja. U radu su prikazani rezultati istraživanja socijalnog funkcionisanja učenika devet beogradskih škola (N=1398). Podaci o učenicima prikupljeni su od učitelja i razrednih starešina. U istraživanju je korišćena Skala socijalnog ponašanja u školi (School Social Behavior Scale -SSBS-2). Najvažniji rezultati istraživanja su: 82% učenika ima prosečan ili natprosečan nivo socijalnog funkcionisanja; deficit socijalnih veština otkriven je kod 12% učenika; 12% učenika ispoljava antisocijalno ponašanje; kod 6% učenika istovremeno postoji deficit socijalne kompetencije i antisocijalno ponašanje; postoji statistički značajna umerena korelacija između nivoa socijalne kompetencije i nivoa antisocijalnog ponašanja (.04). U završnom delu rada prikazani su rezultati evaluacija programa unapređivanja socijalnog funkcionisanja i date preporuke za poboljšanje efektivnosti programa koji se primenjuju u obrazovno-vaspitnim ustanovama.

Ključne reči

Reference

Beelmann, A., Pfingsten, U., Lösel, F. (1994) Effects of training social competence in children: A meta-analysis of recent evaluation studies. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 23(3): 260-271
Cavell, T. (1990) Social adjustment, social performance and social skills: A tri-component model of social competence. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 19(2): 111
Elliot, S.N., Busse, R.T. (1991) Social skills assessment and intervention with children and adolescents: Guidelines for assessment and training procedures. School Psychology International, 12(1-2): 63
Gresham, F. (1986) Conceptual and definitional issues in the assessment of children's social skills: Implications for classification and training. Journal of Clinical Child Psychology, 15, 3-15
Gresham, F.M.L., Elliott, S.N. (1990) Social skills rating system: Manual. Circle Pines, MN: American Guidance Service
Loeber, R. (1985) Patterns and development of antisocial child behavior. Annals of Child Development, 2, 77-116
Loeber, R. (1990) Development and risk factors of juvenile antisocial behavior and delinquency. Clin Psychol Rev, vol. 10, str. 1-41
Mcfall, R. (1982) A review and reformulation of the concept of social skills. Behaviorel Assessment, 4, 1-33
Mcinosh, R., Vaughn, S., Zaragoza, N. (1991) A Review of Social Interventions for Students with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 24(8): 451
Merrell, K.W. (2002) School social behavior scales: User's guide. Eugene: Assessment-Intervention Resources
Merrell, K.W. (2001) Assessment of children's social skills: Recent developments, best practices and new directions. Exceptionality, 9(1-2), 3-18
Moffitt, T.E. (1993) Adolescence-limited and life-course-persistent antisocial behavior: A developmental taxonomy. Psychol Rev, 100(4): 674-701
Patterson, G.R., DeBaryshe, B.D., Ramsey, E. (1989) A developmental perspective on antisocial behavior. American psychologist, Vol. 44, No. 2, pp. 329-35
Quinn, M.M., Kavale, K.A., Mathur, S.R., Rutherford, R.V., Forness, S.R. (1999) A Meta-Analysis of Social Skill Interventions for Students with Emotional or Behavioral Disorders. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 7(1): 54
Rose-Krasnor, L. (1997) The nature of social competence: A theoretical review. Social Development, 6(1): 111
Spence, S.H. (2003) Social Skills Training with Children and Young People: Theory, Evidence and Practice. Child and Adolescent Mental Health, 8(2): 84