Metrika članka

  • citati u SCindeksu: [1]
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u poslednjih 30 dana:4
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:0
članak: 1 od 1  
Nastava i vaspitanje
2010, vol. 59, br. 3, str. 377-389
jezik rada: srpski
vrsta rada: izvorni naučni članak

Uticaj primene novih modela obrade istorijskih sadržaja na uspeh učenika u nastavi prirode i društva
Univerzitet u Novom Sadu, Učiteljski fakultet, Sombor

e-adresa: portrbojevic@gmail.com

Sažetak

Istorijski sadržaji programa prirode i društva veoma su specifični i za učenike teški i apstraktni. Da bi ih učenici uspešno usvajali, potrebno je ovladati osnovnim istorijskim pojmovima koji se formiraju u složenim procesima logičkog mišljenja, dok su kognitivne sposobnosti učenika u nižim razredima osnovne škole još uvek većim delom oslonjene na empiriju. Zbog toga je potrebno uvažiti specifičnosti istorijskih sadržaja i inovacijama u didaktičko-metodičkom oblikovanju nastave prevazići poteškoće izražene u poimanju vremena, razumevanju istorijskih datuma i usvajanju osnovnih istorijskih pojmova. U radu su prikazani rezultati eksperimentalnog istraživanja u kome je ispitivan uticaj primene novih modela u obradi nastavne teme Stvaranje srpske države i njen razvoj do modernog doba, u IV razredu. Cilj je utvrđivanje efekata nastave modelovane na problemsko-istraživačkom pristupu, strukturiranju sadržaja u vizuelnoj formi, integraciji praktičnih aktivnosti i metodi igre, u odnosu na tradicionalnu nastavu. Ispitivanje uticaja ovih nastavnih modela na uspešnost u usvajanju gradiva o dalekoj prošlosti izvršeno je primenom eksperimentalne metode, na uzorku od 228 učenika. Rezultati pokazuju da modeli u poređenju sa klasičnom nastavom omogućuju veći uspeh učenika u znanju o dalekoj prošlosti, što ukazuje na njihovu efikasnost u obradi istorijskih sadržaja.

Ključne reči

Reference

Blagdanić, S. (2008) Obrazovni potencijal istorijskih sadržaja u nastavi prirode i društva. Pedagogija, vol. 63, br. 1, str. 75-84
de Zan, I. (2001) Metodika nastave prirode i društva. Zagreb: Školska knjiga
Đukić, M. (2003) Didaktičke inovacije kao izazov i izbor. Novi Sad: Savez pedagoških društava Vojvodine
Koljanin, D. (2008) Istorija kao naučna disciplina i školski predmet. u: Đurović A. [ur.] Istorija - ključni pojmovi za kraj obaveznog obrazovanja, Beograd: Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, priručnik za nastavnike, 77-84
Lazarević, D. (1999) Od spontanih ka naučnim pojmovima. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
Pešikan, A.Ž. (2003) Nastava i razvoj društvenih pojmova kod dece. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
Pešikan-Avramović, A. (1996) Treba li deci istorija psihološki problemi nastave istorije u osnovnoj školi. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
Petrić, B. (2005) Nastava istorije u tranziciji. Misao, br. 24, 28-32
Šefer, J., Ševkušić, S. (2007) Misliti u bremenu i prostoru - predlozi za izmene u programu predmeta poznavanje društva. Nastava i vaspitanje, vol. 56, br. 4, str. 361-372
Šimunović-Bešlin, B. (2001) Kako se piše istorija. Novi Sad: Platoneum
Španović, S. (2005) Fleksibilni sistemi nastave i pedagoška komunikacija. u: Savremene koncepcije, shvatanja i inovativni postupci u vaspitno-obrazovnom i nastavnom radu i mogućnosti primene u savremenoj školi, Novi Sad: Savez pedagoških društava Vojvodine