Metrika članka

  • citati u SCindeksu: [2]
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u poslednjih 30 dana:4
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:2
članak: 1 od 1  
Nasleđe
2014, br. 15, str. 33-47
jezik rada: srpski
vrsta rada: neklasifikovan
objavljeno: 09/10/2015
doi: 10.5937/nasledje1415033B
Obnova antike i arhajski modernizam - Fontana Pibar (Borba) Simeona Roksandića
Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet

e-adresa: borozan.igor73@gmail.com

Sažetak

Fontana Ribar, kanonski rad vajara Simeona Roksandića, predstavljena je javnosti na XXII Međunarodnoj umetničkoj izložbi u Rimu, 1907. godine. Umetničku vrednost skulpture je prepoznala i srpska kulturna elita, i ubrzo je ona postala deo srpskog kulturnog prostora i nacionalnog umetničkog dekoruma. Skulptura Ribar je kao ključni umetnički artefakt izložena u okviru Srpskog paviljona na Balkanskoj izložbi u Londonu, 1907. godine. Konačno, do 1911. godine fontana je postavljena na Kalemegdanu u Beogradu, postavši jedan od najprepoznatljivijih memorijskih gradskih simbola. Fontana Ribar, klasično delo evropskog vajarstva, nastalo je kao plod umetničkog i kulturnog života Minhena, čiji je deo bio i Simeon Roksandić, diplomac tamošnje umetničke akademije. U skladu sa opštim postulatima evropskog umetničkog kanona, Ribar je definisan kao jedinstvo modernog i antičkog vrednosnog sistema. Arhajski modernizam pretpostavio je obnovu izvornog, vitalnog preklasičnog helenstva, otelotvorenog u snažnoj formi i dinamičnoj strukturi Ribara. Stvaralački povratak u prošlost, materijalizovan u Roksandićevom Ribaru, reinterpretiran je u skladu sa širim idejnim i kulturnim strujanjima vremena. Frojdova arheologija nesvesnog i Darvinov selekcioni evolucionizam umnogome su uslovili da se u liku Ribara prepozna primitivni protočovek. U skladu sa onovremenim tumačima skulpture, Ribar je sagledan kao vizuelni znak sveobuhvatnog pokreta zasnovanog na ideji obnove antike kao preduslovu revitalizacije savremenog čoveka s kraja 19. veka.

Ključne reči

Simeon Roksandić; Ribar; Beograd; Minhen; darvinizam; obnova antike; arhajski modernizam; skulptura

Reference

*** (1907) Glavni ulazak u izložbu Kraljevine Srbije. Nova iskra, 11-12: 319
*** (1907) L'Italo- Argentino o Roksandiću. Brankovo kolo, 26-27-28 jul; 820
*** (1911) Beograd- izgled varoši i ulica po fotografijama iz raznog doba. Beograd: Opština beogradska, sl. 29
*** (1907) Odlikovanje Srbina vajara. Brankovo kolo, 10, 1. mart; 286
*** (1907) Roksandićeva 'Borba'. Politika, 6. jul
*** (1907) Roksandićev rad u Rimu- jedno odlikovanje Srbina vajara. Štampa, 22. februar
*** (1907) Srbija na Balkanskoj izložbi u Londonu 1907. godine. Beograd: Kraljevsko srpsko ministarstvo narodne privrede
Bodler, Š. (2013) Slikari modernog života. Beograd: Službeni glasnik
Brandlhuber, M.T. (2009) Franz von Stucks: Klassizismus und urgewalt. u: Brandl -huber M., Buhrs M. [ur.] Franz von Meisterwerke Stuck der Malerei, München: Villa Stuck, Hirmer Verlag, 100-129
Darvin, Č. (2009) Postanak vrsta putem prirodnog odabiranja ili očuvanje povlašenih rasa u borbi za život. Novi Sad: Akademska knjiga, prevod Divac N
Deroko, A. (2013) A onda je letijo jeroplan nad Beogradom. Beograd: Dereta
Dučić, J. (1907) Sima Roksandić, vajar. Politika, 2. IX
Frojd, S. (1984) Tumačenje snova I-II. Novi Sad: Matica srpska, knj. VI-VII, prevod Vilhar A, odabrana dela
Grujić, V. (1997) Nastanak i razvoj zbirke jugoslovenske skulpture Narodnog muzeja u Beogradu. Zbornik Narodnog muzeja, Beograd, XVI, 2, 88
Hodge, J., Radick, G. (2003) The Cambridge companion to Darwin. Cambridge: Cambridge University Press
Jurković, H. (2013) Aura and horror: Essay on the typology of the self-portrait in symbolist painting. u: Husslein-Arco A., Weidinger A. [ur.] Decadence: Aspects of Austrian Symbolism, Vienna: Belvedere, 76-102
Kort, P. (2009) Arnold Böcklin, Max Ernst und die debaten um ursprüng und überleben in Deutschland und Frankreich. u: Kort P., Hollein M. [ur.] Darwin Kunst und die Suche nach Ursprüngen, Frankfurt: Schirn Kunsthalle, Frankfurt 24-50
Kulundžić, Z. (1940) Vajar Simeon Roksandić. Beogradske opštinske novine / BON, br 2, 123-35
Leoussi, A. (1998) Nationalism and classicism: The classical body as national symbol in nineteenth-century England and France. London: MacMillan Press
Maaz, B. (2000) Moderne tendenzen in der deutschen skulptur 1870-1914: Formfragen-stilkunst-symbolismus. u: En-hardt I., Reynolds S. [ur.] Seelenreich des deutschen Symbolismus 1870-1920 Entwicklung, München: Prestel Verlag, 177-216
Matoš, A.G. (1908) Izložbene impresije Treće Jugoslovenske umjetničke izložbe saveza “Lade” u Zagrebu. u: Hrvatska smotra IV, Zagreb, 187-193
Medaković, D. (1964) Sima Roksandić. Skerlićeva spomenica, Beograd, 215-223
Meschede, F. (2013) Was denkt sich der denker? spuren des symbolismus in der plastik. u: Johnen-Hülsewig J., Mund H. [ur.] Schönheit und Geheimnis: Der deutsche Symbolismus. Die andere Moderne, Bielfeld: Kerber Art, 242-250
Miller, B.P. (2010) Wissenschaftlischer orientalismus? Etnographie, antropologie und die sklaverei. u: Diederen R., Depelchin D. [ur.] Europa Orientalismus: Von Delacroix bis Kandinsky, München: Hirmer Verlag, 115-132
Mitchell, W.J.T. (1994) Picture theory: Essays on verbal and visual representation. Chicago - London: University of Chicago Press
Morton, M. (2009) From monera to man: Ernst Hackel, Darwinismus and nineteenth-century German art. u: Larson B., Brauer I. [ur.] The Art of Evolution: Darwin Darwinisms and Culture Visual, Dartmouth: Dartmouth College Press, 59-71
Niče, F. (2012) Rođenje tragedije. Beograd: Dereta, prevod Stojić V
Prettejohn, E. (2012) Greek sculpture and modern art from Winckelmann to Picasso. London: I. B. Tauris
Rosendahl, W. (2010) Zufall, Vorhersage und Glück: Die Stammesgeschichte des Menschen und die stetige Suche nach dem Missing link. u: Alt-haus K., Friedel H. [ur.] Gabriel von Malerstar Max Spiritist Darwinist, München: Hirmer Verlag, 277-281
Simić-Milovanović, Z. (1962-1963) Simeon Roksandić - 1874-1943. Godišnjak grada Beograda, IX-X, 445-478
Stojanović, S. (1928) Sima Roksandić, vajar. Misao, Beograd, XXVIII, 225-234
Sünderhauf, S.E. (2009) Franz von Stucks Antikenrezeption im Kontext der Zeit. u: Brandlhuber Th M., Buhrs M. [ur.] Franz von Maisterwerke Stuck der Malerei, München: Villa Stuck, Hirmer Verlag, 156-175
Šopenhauer, A. (1981) Svet kao volja i predstava. Novi Sad: Matica Srpska
Timotijević, M.M. (2000-2001) Heroizacija pesnika Vojislava J. Ilića i podizanje spomenika na Kalemegdanu. Godišnjak grada Beograda, br. 47-48, str. 187-211
Timotijević, M. (2009) Paja Jovanović. Beograd: Narodni muzej
Tošić, D. (1996) Deset pisama Simeona Roksandića. Godišnjak grada Beograda, br. 43, str. 163-176
Wolf, N. (2008) Welche Masse von Plastik, die sich abmüht, irgend etwas Neuse zu geben: Die Plastik zwischen Denkmalkultus und autonomer Form. u: Kohle H. [ur.] Geschichte der bildenden Kunst zum Impressionismus, München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 243-268; Bd. 7