članak: 1 od 1  
Specijalna edukacija i rehabilitacija
2011, vol. 10, br. 1, str. 3-14
jezik rada: srpski
izvorni naučni članak
Adaptivno ponašanje i postignuća u nastavi matematike kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću
Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju

e-adresa: gligorovic@fasper.bg.ac.rs

Sažetak

Matematičke sposobnosti su izraz konstelacije različitih sposobnosti i veština, kao što su opšte intelektualne sposobnosti, egzekutivne funkcije, verbalne i specijalne sposobnosti. U cilju utvrđivanja odnosa između adaptivnog ponašanja i postignuća u oblasti nastave matematike kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO) odabran je uzorak od 90-oro dece čiji je IQ 50-70, oba pola, uzrasta 10-13.11 godina. Podaci o adaptivnim veštinama dobijeni su na osnovu standardizovanog intervjua s defektolozima, primenom prvog dela AAMR Skale adaptivnog funkcionisanja. U statističkoj obradi podataka korišćeni su jednofaktorska analiza varijanse, Scheffe post hoc test značajnosti razlika aritmetičkih sredina i x2 test. Utvrđeno je da su domeni adaptivnog ponašanja: Govorno-jezički razvoj, Brojevi i vreme, Preprofesionalne/ profesionalne aktivnosti, Samousmeravanje i Odgovornost, kod dece sa LIO značajni činioci postignuća u nastavi matematike.

Ključne reči

Reference

American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (2010) Intellectual disability: Definition, classification, and systems of supports. Washington: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities
Burchinal, M.R., Roberts, J.E., Zeisel, S.A., Rowley, S.J. (2008) Social risk and protective factors for African American children's academic achievement and adjustment during the transition to middle school. Developmental Psychology, 44(1): 286-292
Dixon, D.R. (2007) Adaptive Behavior Scales. u: Matson J.L. (ur.) International review of research in mental retardation, vol. 34: Handbook of assessment in persons with intellectual disability, London: Elsevier
Gligorović, M., Radić-Šestić, M. (2010) Cognitive information processing in children with mild intellectual disabilities. u: Special Education and Rehabilitation - Science and-or Practice, Novi Sad: Society of Special Educators and Rehabilitators of Vojvodina, 351-372
Gligorović, M. (2010) Numeričke sposobnosti u detinjstvu. Specijalna edukacija i rehabilitacija, vol. 9, br. 1, str. 85-109
Luthar, S.S., Cicchetti, D., Becker, B. (2000) The construct of resilience: a critical evaluation and guidelines for future work. Child development, 71(3): 543-62
Margalit, M. (2003) Resilience models among individuals with learning disabilities: Proximal and distal influences. Learning Disabilities Research and Practice, 18(2): 82-86
Sameroff, A.J., Seifer, R., Barocas, R., Zax, M., Greenspan, S. (1987) Intelligence quotient scores of 4-year-old children: Social-environmental risk factors. Pediatrics, 79(3): 343-50
Zigler, E. (1995) Can we 'cure' mild mental retardation among individuals in the lower socioeconomic stratum?. Am J Public Health, 85(3): 302-4