Metrika članka

  • citati u SCindeksu: [1]
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u poslednjih 30 dana:32
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:19
članak: 1 od 1  
Specijalna edukacija i rehabilitacija
2015, vol. 14, br. 3, str. 285-302
jezik rada: srpski
vrsta rada: izvorni naučni članak
doi:10.5937/specedreh14-9154


Odnos nivoa usvojenosti socijalnih veština i školskog uspeha kod učenika sa lakom i umerenom intelektualnom ometenošću
Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju

e-adresa: bojanducic@yahoo.com

Projekat

Kreiranje Protokola za procenu edukativnih potencijala dece sa smetnjama u razvoju kao kriterijuma za izradu individualnih obrazovnih programa (MPNTR - 179025)

Sažetak

Nivo ostvarene socijalne kompetencije predstavlja značajan prediktor školskog uspeha kod učenika sa intelektualnom ometenošću (IO). Cilj ovog rada je da se na uzorku koji čine učenici sa lakom i umerenom IO, utvrdi odnos između usvojenih socijalnih veština, pola, nivoa intelektualnog funkcionisanja i školskog uspeha izraženog u vidu prosečne ocene na kraju školske godine. Uzorkom je obuhvaćeno 135 ispitanika sa IO uzrasta od 7,5 do 21 godine. Nivo usvojenosti socijalnih veština ispitan je upotrebom supskale Socijalne veštine iz Sistema za procenu adaptivnog ponašanja. Podaci o prosečnoj oceni na kraju školske godine, uzrastu, polu i nivou IO ispitanika, preuzeti su iz školske dokumentacije. Ustanovljen je statistički značajan odnos nivoa usvojenih socijalnih veština i akademskog uspeha učenika sa IO. Pol ispitanika i nivo intelektualnog funkcionisanja nisu statistički značajno povezani sa njihovim školskim uspehom.

Ključne reči

Reference

*** u: Dani defektologa Srbije, Zbornik rezimea. Zlatibor, 11-14 januar, Zlatibor: Društvo defektologa Srbije, str. 10-11
Agostin, T.M., Bain, S.K. (1997) Predicting early school success with developmental and social skills screeners. Psychology in the Schools, 34(3): 219-228
Allodi, M.W. (2010) The meaning of social climate of learning environments: Some reasons why we do not care enough about it. Learning Environments Research, 13(2): 89-104
Baucal, A.D. (2012) Uticaj socio-ekonomskog statusa učenika na obrazovna postignuća: direktni i indirektni uticaji. Primenjena psihologija, 5(1); 5-24
Birch, S.H., Ladd, G.W. (1997) The teacher-child relationship and children's early school adjustment. Journal of School Psychology, 35(1): 61-79
Bramston, P., Fogarty, G. (2000) The assessment of emotional distress experienced by people with an intellectual disability: a study of different methodologies. Research in Developmental Disabilities, 21(6): 487-500
Buha, N., Gligorović, M. (2013) Verbalna fluentnost kao prediktor uspeha u nastavi srpskog jezika i matematike kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. u: VII Međunarodni naučni skup “Specijalna edukacija i rehabilitacija danas”, Knjiga rezimea. Beograd, 27-29 septembar., Beograd: Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, str. 102-103
Buha, N., Gligorović, M. (2015) Verbalna radna memorija kao činilac postignuća učenika u oblasti matematike. u: IV međunarodna naučnostručna konferencija “Metodički dani 2015.”, Kikinda, Knjiga rezimea, 148-150
Buha, N., Gligorović, M. (2012) Intelektualne sposobnosti i uspeh u školi kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću
Carter, W.E., Hughes, C. (2005) Increasing Social Interaction Among Adolescents with Intellectual Disabilities and Their General Education Peers: Effective Interventions. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 30(4): 179-193
Coolahan, K., Fantuzzo, J., Mendez, J., McDermott, P. (2000) Preschool peer interactions and readiness to learn: Relationships between classroom peer play and learning behaviors and conduct. Journal of Educational Psychology, 92(3): 458-465
de Bildt, A., Sytema, S., Kraijer, D., Sparrow, S., Minderaa, R. (2005) Adaptive functioning and behaviour problems in relation to level of education in children and adolescents with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 49(9): 672-681
Diprete, T.A., Jennings, J.L. (2012) Social and behavioral skills and the gender gap in early educational achievement. Social Science Research, 41(1): 1-15
Elliott, S.N., Malecki, C.K., Demaray, M.K. (2001) New directions in social skills assessment and intervention for elementary and middle school students. Exceptionality, vol. 9, br. 1-2, 19-32
Frostad, P., Pijl, S.J. (2007) Does being friendly help in making friends? The relation between the social position and social skills of pupils with special needs in mainstream education. European Journal of Special Needs Education, 22(1): 15-30
Gligorović, M., Buha, N. (2013) Pažnja kao činilac akademskih postignuća kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. u: IV međunarodna naučno-stručna konferencija “Unapređenje kvalitete života djece i mladih”, Tematski zbornik apstrakata. Split, 22-23 jun, Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih, Univerzitet u Tuzli, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, str. 775-776
Gligorović, M., Buha, N. (2015) Inhibitorna kontrola kao činilac postignuća učenika u oblasti matematike. u: IV međunarodna naučnostručna konferencija “Metodički dani 2015.”, Kikinda, Knjiga rezimea, 109-110
Gligorović, M., Buha, N. (2012) Radna memorija i uspeh u školi kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. Beogradska defektološka škola, br. 2, str. 265-274
Gligorović, M., Buha-Đurović, N. (2011) Adaptivno ponašanje i postignuća u nastavi matematike kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. Specijalna edukacija i rehabilitacija, vol. 10, br. 1, str. 3-14
Guralnick, M.J., Neville, B., Connor, R.T., Hammond, M.A. (2003) Family Factors Associated With the Peer Social Competence of Young Children With Mild Delays. American Journal on Mental Retardation, 108(4): 272
Hall, I., Strydom, A., Richards, M., Hardy, R., Bernal, J., Wadsworth, M. (2005) Social outcomes in adulthood of children with intellectual impairment: evidence from a birth cohort. Journal of Intellectual Disability Research, 49(3): 171-182
Hamre, B.K., Pianta, R.C. (2001) Early Teacher-Child Relationships and the Trajectory of Children's School Outcomes through Eighth Grade. Child Development, 72(2): 625-638
Harrison, P.L., Oakland, T. (2003) Adaptive behavior assessment system. Los Angeles: Western Psychological Services, second edition - manual
Janošević, M., Petrović, B. (2015) Socijalni status i nasilno ponašanje učenika osnovne škole - efekti na akademsko postignuće. Primenjena psihologija, 8(2); 147-165
Koster, M., Pijl, S.J., Nakken, H., van Houten, E. (2010) Social Participation of Students with Special Needs in Regular Primary Education in the Netherlands. International Journal of Disability, Development and Education, 57(1): 59-75
Lane, K.L., Givner, C.C., Pierson, M.R. (2004) Teacher expectations of student behavior: Social skills necessary for success in elementary school classrooms. Journal of Special Education, vol. 38, br. 2, 104-110
Legewie, J., DiPrete, T.A. (2012) School Context and the Gender Gap in Educational Achievement. American Sociological Review, 77(3): 463-485
Liem, G.A.D., Martin, A.J. (2011) Peer relationships and adolescents’ academic and non-academic outcomes: Same-sex and opposite-sex peer effects and the mediating role of school engagement. British Journal of Educational Psychology, 81(2): 183-206
Maldonado‐Carreño, C., Votruba-Drzal, E. (2011) Teacher-Child Relationships and the Development of Academic and Behavioral Skills During Elementary School: A Within- and Between-Child Analysis. Child Development, 82(2): 601-616
Mirkov, S.I., Opačić, G.Đ. (1997) Doprinos različitih faktora u ostvarivanju veza između navika i tehnika učenja i školskog postignuća učenika. Psihologija, vol. 30, br. 3, str. 181-196
Paterson, L., Mckenzie, K., Lindsay, B. (2011) Stigma, Social Comparison and Self-Esteem in Adults with an Intellectual Disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 25(2): 166-176
Pianta, R.C., Stuhlman, M.W. (2004) Teacher-child relationships and children's success in the first years of school. School Psychology Review, 33(3); 444-458
Romer, N., Ravitch, N.K., Tom, K., Merrell, K.W., Wesley, K.L. (2011) Gender differences in positive social-emotional functioning. Psychology in the Schools, 48(10): 958-970
Rudasill, K.M., Niehaus, K., Buhs, E., White, J.M. (2013) Temperament in early childhood and peer interactions in third grade: The role of teacher-child relationships in early elementary grades. Journal of School Psychology, 51(6): 701-716
Sabornie, E.J., Cullinan, D., Osborne, S.S., Brock, L.B. (2005) Intellectual, Academic, and Behavioral Functioning of Students with High-Incidence Disabilities: A Cross-Categorical Meta-Analysis. Exceptional Children, 72(1): 47-63
Spasenović, V., Mirkov, S. (2007) Interventni programi razvijanja socijalnih veština učenika. Nastava i vaspitanje, vol. 56, br. 1, str. 56-65
Spilt, J.L., Hughes, J.N., Wu, J.Y., Kwok, O.M. (2012) Dynamics of Teacher-Student Relationships: Stability and Change Across Elementary School and the Influence on Children’s Academic Success. Child Development, 83(4): 1180-1195
Šarčević, D., Vasić, A. (2014) Sociodemografski i psihološki korelati školskog uspeha. Primenjena psihologija, 7(3); 401-427
Vujić, S., Baronijan, H. (2013) Odnos između pohađanja predškolskog obrazovanja i školskog uspeha učenika i učenica i mogućnosti unapređenja predškolskog obrazovanja u Srbiji. Psihološka istraživanja, vol. 16, br. 2, str. 105-140
Webster-Stratton, C., Reid, M.J. (2004) Strengthening Social and Emotional Competence in Young Children-The Foundation for Early School Readiness and Success. Infants & Young Children, 17(2): 96-113
Wentzel, K.R. (1991) Social competence at school: Relations between social responsibility and academic achievement. Review of Educational Research, vol. 61, br. 1, 1-24
Zins, J.E., Bloodworth, M.R., Weissberg, R.P., Walberg, H.J. (2007) The Scientific Base Linking Social and Emotional Learning to School Success. Journal of Educational and Psychological Consultation, 17(2-3): 191-210