Metrika članka

  • citati u SCindeksu: [4]
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[=>]
  • posete u poslednjih 30 dana:6
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:0
članak: 1 od 1  
CM - časopis za upravljanje komuniciranjem
2011, vol. 6, br. 18, str. 29-57
jezik rada: srpski
vrsta rada: izvorni naučni članak
objavljeno: 19/04/2011
Između utopije i moralne panike - o društvenoj vrednosti Interneta
Beograd

e-adresa: irina.milutinovic@gmail.com

Sažetak

Jedno od najaktuelnijih pitanja komunikologije je problem implikacija virtuelnog komuniciranja putem Interneta na društvenost pojedinca, odnosno na njegove socijalne i komunikacione učinke. U prvom delu ove studije predstavljena je teorijska rasprava u kojoj se naučna javnost oprečno određuje prema fenomenu Internetom posredovane komunikacije, rezimirajući stavove autora koji zastupaju suprotstavljena - utopijska i distopijska stanovišta o učincima Interneta na socijalne, komunikacione i kulturološke afinitete njegovih korisnika. Ukazano je na činjenicu da je Internet, omogućivši nastanak i razvoj fundamentalno novog oblika komunikacione prakse (virtuelno komuniciranje), uneo revolucionarne socijetalne promene. Ove promene su pobornici tradicionalnih sociokulturnih obrazaca primali sa neodobravanjem koje je neretko poprimalo obrise moralne panike. U drugom delu rada prikazan je u hronološkom sledu niz empirijskih istraživanja i na njima utemeljenih saznanja, od početka osamdesetih godina prošlog veka do danas, kojima su u praksi proveravani učinci Interneta na psihosocijalni habitus pojedinca i društvo u celini. Novija istraživanja su preispitala ranije korišćenu metodologiju i usavršila eksperimentalne uslove, i kroz prizmu teorije koristi i zadovoljstva i Bandurine teorije o samoefikasnosti, dovela do reformulacije Internet paradoksa.

Ključne reči

Internet; moralna panika; Internet paradoks; teorija koristi i zadovoljstva; Bandurina teorija samoefikasnosti

Reference

Bandura, A. (1986) Social cognitive theory of personality. u: Pervin L., O. P. John [ur.] Handbook of personality: theory and research, New Jersey: The Guilford Press
Birnie, S.A., Horvath, P. (2002) Psychological Predictors of Internet Social Communication. Journal of Computer-Mediated Communication, 7 (4)
Block, J. (2007) Prevalence underestimated in problematic Internet use study: CNS spectrums. 25. 11. 2009., www.health.am/psy/more/internet-addiction-recognition-and-interventions
Block, J.J. (2008) Issues for DSM-v: Internet addiction, editorial. American Journal of Psychiatry, 25. 11. 2009., http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/content/full/165/3/306
Bodrijar, Ž. (1991) Simulakrumi i simulacija. Novi Sad: Svetovi
Branković, S. (2008) Istraživački projekat Dnevna ekonomija vremena građana Srbije. TNS Medium Gallup. u: Despotović Lj. [ur.] Kultura polisa, Novi Sad: Udruženje za političke nauke Srbije, god. 6, posebno izdanje
Brigs, A., Berk, P. (2006) Društvena istorija medija. Beograd: Clio
December, J. (1996) Units of analysis for internet communication. Journal of Computer-Mediated Communication, 1(4)
Dyson, E., Gilder, G., Keyworth, G., Toffler, A. (1995) Cyberspace and the American dream: A Magna Carta for the knowledge age. str. 2, January 11 http//www.pff.org
Džouns, S.Dž. (2001) Virtuelna kultura. Beograd-Zemun: Biblioteka XX vek
Đorđević, T. (2007) Blog i komunikacija na Internetu. CM, 2(3): 53-67
Fidler, R. (2004) Mediamorphosis - razumevanje novih medija. Beograd: Clio
Hu, Y., Fowler, W.J., Smith, V., Westbrook, N. (2004) Friendships through IM: Examining the relationship between instant messaging and intimacy. Journal of Computer-Mediated Communication, 10 (1)
Iris, A. (1999) Informacione magistrale. Beograd: Clio
Jones, P. (1998) The technology is not the cultural form?: Raymond Williams sociological critique of Marshall Mcluhan. CJC, 23 (4)
Jones, Q. (1997) Virtual-communities, virtual settlements & cyber-archaeology: A theoretical outline?. Journal of Computer-Mediated Communication, 3 (3)
Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukophadhyay, T., Scherlis, W. (1998) Internet paradox: A social technology that reduces social involvement and psychological well-being?. American Psychologist, 53 (9), 25. 11. 2009. http://homenet.hcii.cs.cmu.edu/progress/research.html
LaRose, R., Eastin, M., Gregg, S.J. (2001) Reformulating the Internet paradox: Social cognitive explanations of Internet use and depression. Journal of Online Behavior, 1 (2). 25. 11. 2009. www.behavior.net/JOB/v1n1/paradox.html
Liotar, Ž. (1990) Postmoderno stanje. Novi Sad: Svetovi
Lorimer, R. (1998) Masovne komunikacije - komparativni uvod. Beograd: Clio
Mansel, R. (2007) Prelazak granica sa novim medijima. CM, II, 4
Mcluhan, M. (1971) Poznavanje opštila - čovekovih produžetaka. Beograd: Nolit
Meknejr, B. (2005) Tehnologija: Nove tehnologije i mediji. u: Brigs A., Kobli P. [ur.] Uvod u studije medija, Beograd: Clio
Milovanović, G., Bakić, I., Golčevski, N. (2002) Internet pregled: Beograd 2002. Beograd: Centar za proučavanje informacionih tehnologija (CEPIT)
Milutinović, I. (2010) Virtuelno komuniciranje posredstvom Interneta u Srbiji. Beograd: Fakultet političkih nauka, Magistarska teza
Morris, M., Ogan, C. (1996) The internet as mass medium. Journal of Computer-Mediated Communication, 1 (4)
Nie, N., Erbring, L. (2000) Internet and society: A preliminary report. Stanford, CA: SIQSS, www.stanford.edu/group/siqss
Park, M., Floyd, K. (1996) Making friends in cyberspace. Journal of Communication, 46 (1)
Postman, N. (1992) Technopoly: The surrender of culture to technology. New York: Alfred A. Knopf, Inc
Radojković, M., Miletić, M. (2005) Komuniciranje, mediji i društvo. Novi Sad: Stilos
Radojković, M., Stojković, B. (2004) Informaciono-komunikacioni sistemi. Beograd: Clio
Radojković, M.J. (2008) Mediji civilnog društva u Srbiji. CM - časopis za upravljanje komuniciranjem, br. 9, god III, 6-23
Radojković, M., Đorđević, T. (2005) Osnove komunikologije. Beograd: Fakultet političkih nauka
Rheingold, H. (1993) The virtual community: Homesteading on the electronic frontier. MA: Addison-Wesley Publishing Company
Rheingold, H. (1993) Virtual community: Homesteading on the electronic frontier. New York: William Patrick Book
Ridings, C., Gefen, D., Arinze, B. (2002) Some antecedents and effects of trust in virtual communities. Journal of Strategic Information Systems, vol. 11, br. 3/4, 271-295
Ridings, C.M., Gefen, D. (2004) Virtual community attraction: Why people hang out online. Journal of Computer-Mediated Communication, 10 (1)
Risman, D. (1965) Usamljena gomila. Beograd: Nolit
Shklovski, I., Kraut, R., Rainie, L. (2004) The internet and social participation: contrasting cross-sectional and longitudinal analyses. Journal of Computer- Mediated Communication, 10,1
Smith, D. (1999) Problems of conflict management in virtual communities. u: Smith M.A., Kollock P. [ur.] Communities in cyberspace, New York: Routledge, str. 134-163
Stojković, B.V. (2002) Identitet i komunikacija. Beograd: Čigoja štampa
Toffler, A. (1981) The Third Vawe. London: Pan Books
Tompson, K. (2003) Moralna panika. Beograd: Clio
Virilio, P. (2000) Informatička bomba. Novi Sad: Svetovi
Vuksanović, D. (2007) Filozofija medija ontologija, estetika, kritika. Beograd: Fakultet dramskih umetnosti, Institut za pozorište, film, radio i televiziju