- citati u SCIndeksu: [1]
- citati u CrossRef-u:[1]
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:20
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:7
|
|
2017, vol. 8, br. 2, str. 175-187
|
Problemski pristup nastavi gramatike u osnovnoj školi
Problem solving approach for grammar teaching in elementary schools
Sažetak
Težnja savremenog obrazovanja i nastave jeste da se učenici što je moguće više osamostale u procesu sticanja znanja. Pored onog šta se radi, predaje i uči, u savremenim teorijama nastave sve se veći značaj pridaje tome kako se to čini. Osnovni cilj ovog istraživanja jeste eksperimentalno utvrđivanje efikasnosti učenja putem rešavanja problema u nastavi gramatike srpskog jezika. Istraživački pristup temelji se na konstruktivističkoj obrazovnoj paradigmi u čijoj je osnovi stav da je učenje samostalna aktivnost pojedinca, a jedan od načina ostvarivanja istraživačkog i stvaralačkog pristupa u nastavi gramatike srpskog jezika. Istraživanjem su obuhvaćena 232 učenika trećeg i četvrtog razreda. Rezultati istraživanja pokazali su pozitivno dejstvo problemske nastave na obim i kvalitet gramatičkih znanja učenika. Ustanovili smo da je problemsku nastavu gramatike moguće učiniti interesantnom i nastavnicima i učenicima mlađih razreda osnovne škole. Ovo istraživanje pokazalo je da problemska nastava, kao savremeni nastavni sistem i didaktičko-metodička strategija, omogućava da se gramatici srpskog jezika pristupa na nov, stvaralački način, stavljanjem učenika u poziciju subjekta koji kritički i kreativno prilaze datim problemima, razvijajući u tom procesu svoju radoznalost i sposobnost učenja.
Abstract
The tendency of modern education and teaching is that students should gain independency as much as possible through the process of acquiring knowledge. In addition to what is done, taught or clarified, modern theories of teaching give more importance to how it is done. The main objective of this study was to experimentally establish the effectiveness of learning through problem-solving in Serbian language grammar-teaching. The research approach is based on a constructivist educational paradigm, which is based on the view that learning is the activity of an individual, and one of the ways of achieving the research and creative approach in Serbian language grammar class. The study included 232 students of third and fourth grade. The results showed a positive effect of problem-oriented teaching on the quality of students’ knowledge of grammar. We found that the problem-based grammar teaching can be made more interesting for teachers and students in lower grades of elementary school. This research showed that problem-based teaching, as a modern educational system and didactic-methodical strategy, allows a new, creative way of access to grammar of Serbian language by putting students in a position of a subject which critically and creatively approaches the presented problems, developing their curiosity and ability to learn through the process.
|
|
|
Reference
|
|
Đorđević, J. (1972) Rešavanje problema kao oblik stvaralačkog rada u nastavi. Beograd: Nastava i vaspitanje
|
6
|
Đorđević, J.Đ. (2003) Shvatanja o kurikulumu i njegova uloga u nastavi. Pedagoška stvarnost, vol. 49, br. 1-2, str. 31-46
|
|
Jocić, Z. (2007) Jezičko stvaralaštvo učenika u nastavi gramatike. Beograd: Učiteljski fakultet
|
|
Jocić, Z. (2004) Lingvometodički tekst u nastavi gramatike i pravopisa. Beograd: Učiteljski fakultet
|
1
|
Jocić, Z. (2010) Uticaj problemske nastave gramatike na postignuća učenika u osnovnoj školi. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, vol. 42, br. 2, str. 247-262
|
2
|
Langer, D. (1981) Teorije psihičkog razvoja. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
|
5
|
Marinković, S. (2000) Metodika kreativne nastave srpskog jezika i književnosti. Beograd: Kreativni centar
|
4
|
Milatović, V. (2009) Metodika nastave srpskog jezika i književnosti u mlađim razredima osnovne škole. Beograd: Učiteljski fakultet
|
|
Ničković, R. (1970) Učenje putem rešavanja problema u nastavi. Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika Socijalističke Republike Srbije
|
3
|
Pijaže, Ž. (1977) Psihologija inteligencije. Beograd: Nolit
|
|
Poljak, V. (1989) Problemska nastava. u: Potkonjak N., Šimleša P. [ur.] Pedagoška enciklopedija, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
|
|
Ruders, P. (2003) Interaktivna nastava. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta
|
|
Smiljković, S. (2002) Nastava srpskog jezika i književnosti I. Vranje: Učiteljski fakultet
|
|
Smiljković, S. (2002) Nastava srpskog jezika i književnosti II. Vranje: Učiteljski fakultet
|
2
|
Smiljković, S., Stojanović, B. (2011) Komparativni pristup metodici maternjeg jezika i književnosti. Vranje: Učiteljski fakultet
|
21
|
Smiljković, S.Lj., Milinković, M. (2010) Metodika nastave srpskog jezika i književnosti. Vranje: Učiteljski fakultet
|
|
Stevanović, M. (1982) Metodički priručnik za nastavu srpskohrvatskog jezika i književnosti u osnovnoj školi. Gornji Milanovac: Dečje novine
|
12
|
Vilotijević, M., Vilotijević, N. (2007) Inovacije u nastavi. Beograd: Školska knjiga
|
|
Vučenov, N. (1971) Osnovna pitanja organizovanja i izvođenja efektivne školske nastave i učenja. Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika SR Srbije
|
|
|
|