- citati u SCIndeksu: 0
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:9
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:5
|
|
2018, vol. 10, br. 10, str. 123-144
|
Uloga muzike u semiološkoj teoriji Rolana Barta
The role of music in Rolan Bart's semiological theory
Keywords: Roland Bart; sign; semiology; text theory; musica practica; rain of voice
Sažetak
Muzika, kao izvođačka umetnost, zbog svoje ‚različitosti' od ostalih umetnosti, poslužila je Rolanu Bartu da rasvetli i ilustruje svoju teoriju teksta. Ona pruža Bartu ‚telesniji' model čitalaštva koji on ne uspeva da pronađe u književnoj tradiciji. U ovom radu, kroz prikaz ključnih koncepcija i pojmova: znaka; nauka koje se njime bave (semiologija i semiotika), njihovom terminološkom dihtomijom i različitim teorijama, dolazimo do odgovora zašto se Bart okreće muzici kao ilustraciji svoje teorije teksta. Fokusiranjem na Bartove eseje, u kojima se govori o ‚čitaocima' muzičkog teksta kao izvođačima i slušaocima; postizanju ekstaze posredstvom vokalnog izvođenja; praktičnoj muzici kao iluminatoru modernog teksta i sl. predstavljaju se Bartova shvatanja kojima pokušava da pojasni semiološke elemente teksta. Bart se poziva na ‚drugu semiologiju', koja je u suprotnosti sa klasičnom, i koja bi istraživala ‚telo u stanju muzike'. Svrha ovog rada je da se ,kroz kritičko sagledavanje, ukaže na mogućnost široke primene semiologije kao nauke u različitim oblastima čovekovog života, kao i da se otvore nova pitanja za dalja istraživanja, uključujući i pitanja značaja i uticaja semiologije, a i muzike na društveni život ljudi.
Abstract
Music, as an export art, for its "differences" from other arts, served Roland Bart to illuminate and illustrate his textual theory. She lays Bart's 'body-shaped' model of reading room that she fails to find in the literary tradition. In this paper, a brief presentation of key concepts and concepts: sign; The bachelor's theories (semiology and semiotics), their terminological dichotomy and various theories, we come to the answer because Bart turns music as an illustration of his theory of text. Focusing on Bart's essays, which discusses the 'readers' of the musical text as sources and listeners; achieving ecstasy by vocal excellence; practical to glaze as an illuminator of modern text, etc., we present Barth's knowledge that attempts to explain the semiological elements of the text. Bart calls for 'another semiology', which is in contrast to the classic one, which would explore the 'body in constant music'. The purpose of this paper is to, in addition to critical observation, point to the possibility of widely applied semilars as sciences in different areas of human life, as well as to open up new expenditures for further research, fostering and nutritional relevance and affecting sociology as well as music of the social life of people.
|
|
|
Reference
|
9
|
Bart, R. (1971) Književnost, mitologija, semiologija. Beograd: Nolit
|
|
Barthes, R. (1977) Image - music -text. London: Fontana Press, collection of essays selected and translated by Stephen Heath
|
|
Barthes, R. Roland Barthes quotes. https://www.goodreads.com/author/quotes/13084.Roland_Barthes?page=1
|
|
Beker, M. (1985) Bartova teorija o tekstu. Polja, Novi Sad, br.318, str. 276 -277, https://polja.rs
|
|
Braica, S. (1998) Retorikom starih u carstvu znakova. Ethnologica Dalmatica, časopis iz oblasti humanističkih nauka, etnologije i antropologije, vol.7, No.1, str. 14 -33
|
|
Bronwen, M., Felizitas, R. (2006) Key terms in semiotics. London-New York: Continuum
|
|
Crnjanski, N. (2010) Muzička semiotika kroz D-S-C-H. Beograd: Zadužbina Andrejević
|
6
|
de Sosir, F. (1977) Opšta lingvistika. Beograd: Nolit, drugo izdanje
|
|
Đokić, R. (1994) Umetnost kao vid simboličke forme. Kultura, časopis za teoriju i sociologiju kulture i kulturnu politiku, br. 93/94, str. 130 -145
|
|
Fuler, R.R. Komunikacija - citati. https://bs.wikiquote.org/wiki/Komunikacija
|
|
Giro, P. (1975) Semiologija. Beograd: BIGZ
|
|
Jeongwon, J., Song, H.S. (2002) Roland Barthes' 'Text' and aleatoric music: Is the 'birth of the reader' the birth of the listener?. Muzikologija, br. 2, str. 263-281
|
28
|
Klajn, I., Šipka, M. (2008) Veliki rečnik stranih reči i izraza. Novi Sad: Prometej
|
|
Rodgers, S. (1997) This body that beats: Roland Barthes and Robert Schumann's Kreisleriana. Indiana Theory Review, scholarly journal of music theory and analysis, vol.18, No. 2, 75 -91
|
|
Szekely, M.D. (2006) Gesture, pulsion, grain: Barthes' musical semiology. Contemporary Aesthetics (CA), online journal of contemporary theory, research, and application in aesthetics, vol.4, https://quod.lib.umich.edu/c/ca?page=home
|
|
Škorić, S. (2013) Semiologija =/≠ semiotika. http://dieewigetraeumerin.blogspot.rs/2013/12/semiologija-semiotika.html
|
|
Uzelac, M. (2005) Filozofija muzike. Novi Sad: Stylos
|
|
|
|