- citati u SCIndeksu: 0
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:7
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:5
|
|
|
Ontološki status gnomi u bogoslovskom opusu svetog Maksima Ispovednika
Ontological status gnome in the theological opus of saint Maximus the Confessor
Sažetak
Pitanje gnomi u bogoslovskom opusu svetog Maksima Ispovednika predstavlja hermeneutički kôd za pravilno razumevanje diotelitske hristologije, kao i maksimovske antropologije i sotiriologije. Preispitivanje značenja i mesta gnomi u bogoslovskoj misli ovog svetitelja može pomoći u boljem razumevanju važnosti realnosti volje u okvirima hristoloških raspravâ VII veka. Fokus istraživanja ogleda se u razmatranju ontološkog statusa gnomi u Disputu sa Pirom, gde sveti Maksim pruža autentično tumačenje volje, postavljajući je u direktnu vezu sa hristologijom, sotiriologijom, te, na kraju, eshatologijom. Na tim osnovama, smer istraživanja usmeren je ka recepciji pojma gnomi do svetog Maksima, kako bi se ukazalo na nova značenjâ koja on pruža. Ovakva perspektiva, gnomi dovodi u vezu sa pojmom proeresis, koji je usmeren na istovetnu realnost, stvarnost volje. Uočavanjem sličnosti i razlikâ između ova dva pojma dolazi se do centralnog momenta maksimovskog diotelizma, do relacije 'prirodna volja - gnomi', pri čemu se istraživanje usmerava ka eshatološkoj perspektivi gnomi, gde će se dati konačan odgovor ontološkog statusa gnomi u bogoslovskom opusu svetog Maksima.
Abstract
The question of the gnome in the theological opus of saint Maximus the Confessor represents a hermeneutic code for a proper understanding of diothelite christology, as well as maximian's anthropology and soteriology. Reexamining the meaning and place of the gnome in the theological thought of this saint can help in better understanding the importance of the reality of the will in the framework of christological discussions of the seventh century. The focus of the research is reflected in the consideration of the ontological status of the gnome in the Disputation with Pyrrhus, where saint Maximus provides an authentic interpretation of the will, placing it in a direct relationship with christology, soteriology, and, finally, eschatology. On those grounds, the direction of the research is directed towards the reception of the term gnome to saint Maximus, in order to point out the new meanings he provides. Such a perspective brings the gnome into connection with the concept of proeresis, which is directed to the same reality, the reality of the will. Observing the similarities and differences between these two concepts leads to the central moment of maximian's diotelism, to the relationship between the natural will and the gnome, whereby the research is directed towards the eschatological perspective of the gnome, where the final answer to the ontological status of the gnome in the theological opus of Saint Maximus will be given.
|
|
|
Reference
|
|
Barnabé (1971) Epîtré. Paris: Les Editions du Cerf, SC 172 (str. 214)
|
|
Batrelos, D. (2008) Vizantijski Hristos - ličnost, priroda, volja u hri-stologiji Svetog Maksima Ispovednika. Kragujevac: Kalenić
|
|
Bolotov, V.V. (2006) Istorija Crkve u periodu vaseljenskih sabora - istorija bogoslovske misli. Kraljevo: Žički putokazi
|
|
Bredšou, D. (2012) Aristotel na istoku i zapadu - metafizika i podeljenost hrišćanstva. Beograd-Karlovac: Martiria
|
|
Clément, D.A. (1960) Le Pédagogue. Paris: Les Editions du Cerf, livre I, SC 70 (str. 114)
|
|
Đakovac, A. (2015) Upotreba pojma proairesis od Aristotela do Sv. Maksima Ispovednika. Theoria, 3: 69-86
|
|
Đakovac, A. (2018) Rečeno i neizrecivo - diskurzivnost azmatske ontologije u aporetici Svetog Maksima Ispovednika. Beograd: PBF-Institut za teološka istraživanja
|
|
Epifanovič, S. (2020) Prep. Maksim Ispovednik i vizantijsko bogoslovlje. Stari Banovci-Beograd: Bernar
|
|
Eusebe, D.C. (1986) Histoire eccléstiastique. Paris: Les Editions du Cerf, livres I-IV, SC 31 (str. 201)
|
|
Farrell, J. (1986) Free Choice in St. Maximus the Confessor. South Canan, Pennsylvania: St. Tikhon's Seminary Press
|
|
Florovski, G. (2009) Istočni Oci V-VIII veka. Manastir Hilandar: Hilandarski putokazi
|
|
Ignacé, D.A. (1958) Lettres et Martyre de Polycarpe de Smyrne. Paris: Les Editions du Cerf, SC 10 (str. 70, 142, 146, 180)
|
|
Janaras, H. (2009) Ličnost i eros. Novi Sad: Beseda
|
|
Jevtić, A. (2012) Sveti Maksim Ispovednik - život i izvor dela - sa uvodima, sholijama i studijama. Vrnjci-Trebinje-Los Anđeles: Bratstvo Svetog Simeona Mirotočivog
|
|
Jevtić, A. (2018) Patrologija, knjiga treća - Sveti Oci i crkveni pisci Istoka od 4. Halkidonskog do 8. Fotijevog vaseljenskog sabora (451-880). Beograd-Trebinje-Los Anđeles: Bratstvo Sv. Simeona Mirotočivog
|
1
|
Lampe, G.W.H. (1961) A Patristic Greek Lexicon. Oxford: Oxford University Press
|
|
Lightfoot, J.B. (1907) The Apostolic Fathers. Macmillian
|
|
Lollar, J. (2015) Reception of Maximian Thought in the Modern Era. u: Aullen P.; Neil B. [ur.] Oxford Handbook of Maximus the Confessor, Oxford: Oxford University Press, 380-391
|
1
|
Louth, A. (1996) Maximus the Confessor. London-New York: Routledge
|
|
Majendorf, J. (2008) Vizantijsko bogoslovlje - istorijski tokovi i dogmatske teme. Kragujevac: Kalenić
|
|
Migne, J.P., ur. (1857-1866) Patrologiae Cursus completes: Series graeca. Paris, Vol. 6, 8, 20, 39, 58, 61, 68, 90, 91
|
|
Milićević, V. (2010) Rasprava Svetoga Maksima sa Pirom (prvi deo). Teološki pogledi, XLII, 3-31
|
|
Nestle, E., Aland, K., prir. (2018) Novum Testamentum Graece. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 28, online edition, Preuzeto 10.11. 2022 sa: https://www.academic-bible.com/en/online-bibles/novum-testamentum-graece-na-28/read-the-bibletext/bibel/text/lesen/stelle/50/260001/269999/ch/238c1d767ea1f
|
|
Sherwood, P. (1955) The Earlier Ambiugua of Saint Maximus the Confessor and his refutation of origenism. Roma: Studia Anselmiana
|
|
Slusser, M. (2003) St. Justin Martyr, Dialogue with Trypho. New York: The Catholic University of America Press, SFC 3
|
|
Tatakis, V. (2002) Vizantijska filosofija. Beograd-Nikšić: Jasen
|
|
Thunberg, L. (1995) Microcosm and Mediator: Anthropology of Maximus the Confessor. Illionis: Open Court
|
|
Whittaker, M. (1982) Tatian: Oratio ad Graecos and Fragments. Oxford: Oxford University Press
|
|
|
|