2013, br. 138, str. 340-356
|
Digitalni polis - oaza demokratije ili sajber utopija
Digital polis-oasis of democracy or cyber utopia
aUniverzitet u Nišu, Filozofski fakultet bUniverzitet Singidunum, Akademija lepih umetnosti, Beograd
Sažetak
Revolucionarne promene u komunikacionom prostoru dovode masovne medije na raskršće demokratije i propagandne tiranije, pri čemu kapitalistički korporativizam smanjuje broj uspešnih proizvođača vesti, diskretno stvarajući nevidljive informativne monopole. Na globalnom nivou mase se ideološki začaravaju finim spinovanjem filtriranih i perfekcionistički kreiranih poruka sa unapred projektovanim efektima, što iz dominantnog diskursa imlicira nestajanje objektivnosti, ravnopravnosti i društvene solidarnosti. Bitka za rejtinzima i tiražima izbija u prvi plan, novinari se kalkulišu kao trošak u funkcionisanju medijskog menadžmenta, dok se učešće građanina kao subjekta političkog života minimalizuje. Direktan, ogoljen, arogantan pritisak države, vlasnika medija ili oglašivača rezultira stavljanjem potrošača u centar interesovanja, tako da zabava, individualizam i narcizam gospodare masmedijskim tokovima, tabloidizujući javnu scenu. Privatni profit i opšti interes nikada nisu bili u ljubavi, pa samo kritičkim preispitivanjem mogućih pravaca razvoja možemo ukazati na smer širenja novinarstva. Autori uočavaju kako se uloga publike u dobu digitalnih medija kopernikanski menja, jer nakon perioda tradicionalne pasivnosti i konzumerizma ona dobija šansu laganog preuzimanja aktivne i stvaralačke pozicije. Nastaje doba multimedijalnih servisa sa velikim brojem komunikacionih aplikacija, čime se omogućava kulturna i politička različitost, rađanje globalnog digitalnog polisa, umreženog i otvorenog za svakog pojedinca. To je i velika šansa za opstanak demokratije, pri čemu se novinarstvo i samo menja, vraćajući se izvornoj misiji služenja običnom čoveku.
Abstract
Revolutionary changes in the area of communication lead mass media to the crossroads of democracy and the tyranny of propaganda, while capitalist corporatism reduces the number of successful news producers discretely creating invisible information monopolies. At the global level, masses are being ideologically bewitched by fine spinning of filtered and meticulously created messages with pre-designed effects, which causes disappearance of objectivity, equality and social solidarity from the dominant discourse. The battle of ratings and circulation comes to the forefront; in the eyes of media management journalists are considered an expense, while participation of citizens as subjects of political life is minimized. Direct, blatant, arrogant pressure of government media owners and advertisers, results in putting the consumer at the center of interest, so the fun, individualism and narcissism dominate the mass media flows, 'tabloidizing' the public arena. Private profit and public interest have never been in love and only with the critical re-examination of the developments can we point to the possible directions for expansion of journalism. The paper states that the role of audience changes in the age of digital media, because after a period of traditional passiveness and consumerism, the audience has been given a chance to assume an active and creative position. The time of multimedia services has brought a number of communication applications, allowing cultural and political diversity and the birth of a global digital policy, networked and open to everyone. This is a great opportunity for the survival of democracy, where journalism itself changes, reverting to its original mission of serving the common man.
|