- citati u SCIndeksu: [2]
- citati u CrossRef-u:[2]
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:1
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:1
|
|
2015, vol. 67, br. 2, str. 207-242
|
Uspostavljanje održive stabilnosti javnih finansija Srbije - od smanjenja plata i penzija do smanjenja utaje PDV-a
Establishing the sustainable stability of public finances of Serbia: From cuts of salaries and pensions to reduction of VAT evasion
aVisoka poslovna škola strukovnih studija, Čačak bMinistarstvo odbrane Republike Srbije, Uprava za kadrove
Sažetak
Krajem oktobra 2014. godine Skupština Srbije usvojila je rebalans budžeta za 2014. godinu, sa pratećim zakonima, kojima je predviđeno smanjenje penzija i plata za sve zaposlene u javnom sektoru. Međutim, održiva finansijska stabilnost se ne može uspostaviti ako bi se primenile samo kratkoročne mere smanjenja plata i penzija. U godinama koje dolaze, budžetski deficit će se, sasvim sigurno, uvećavati, ukoliko izostanu ostale mere štednje, kao i mere za povećanje budžetskih prihoda, na bazi porasta proizvodnje i preduzimanja radikalnih mera za svođenje sive ekonomije u razmere koje se mogu smatrati ekonomski dopustivim. Ukoliko država pokaže nespremnost da na organizovan, zakonom zasnovan način smanji utaje poreza u gotovo svim delatnostima, izlaz za pokriće budžetskog deficita će se, i u budućnosti, morati tražiti u daljem smanjenju plata i penzija, bez obzira na posledice koje ove mere nose, po stabilnost i bezbednost zemlje. Umesto nastojanja da, po svaku cenu, zadrže prihode koji pripadaju državi a ne njima, privredni subjekti moraju se usmeriti na povećanje efikasnosti poslovanja, u uslovima legalnog ostvarivanja proizvodno-prometnog procesa. Prelaskom iz sive u poslove legalne ekonomije, oni će višestruko kompenzirati novčane iznose, dotle prisvajane kroz potkradanje države. Takav obrazovni cilj ima i ovaj članak, usredsređen na PDV kao najznačajniji poreski oblik, s obzirom na njegovo dominantno učešće u prihodima budžeta R. Srbije (od blizu 50%). Bolja naplata poreza ne može se ostvariti bez provođenja rigoroznih sankcija i planske kontrole obračuna i plaćanja poreskih i drugih izvornih prihoda države, od strane visoko moralnih, nekorumpiranih lica, vrhunskih poznavalaca sistemskih rešenja kojima se regulišu poreske obaveze.
Abstract
In late October 2014, the Serbian Parliament adopted the amended budget for 2014, with related laws, which provided for cuts of pensions and salaries of all employees in the public sector. However, sustainable financial stability cannot be established if only short-term measures in the reduction of salaries and pensions are to be applied. In the coming years, the budget deficit will certainly increase if other austerity measures are absent, as well as measures to increase budget revenues, based on the increase in production and taking radical measures for reducing the grey economy to proportions that can be considered economically tolerable. If the government fails to demonstrate readiness to reduce tax evasion in an organized, law-based way in almost all activities, a solution for covering the budget deficit will, in the future, have to be looked for in further cuts of salaries and pensions, regardless of the consequences that these measures entail in terms of the country's stability and security. Instead of efforts to withhold, at any cost, the revenues belonging to the country, not to them, companies must focus on increasing the operating efficiency in the conditions of legal implementation of production and transaction processes. The transfer from grey economy to legal economic activities will multiply compensate the money amounts formerly acquired by stealing from the state. This paper has exactly such an educational goal, focusing on the VAT as the most important form of taxation, given its dominant share in the budget revenues of the Republic of Serbia (approx. 50%). Better collection of taxes cannot be achieved without enforcement of rigorous sanctions and planned control of calculation and payment of tax and other government's source revenues by highly moral, incorruptible persons, top experts in systemic solutions regulating the tax liabilities.
|
|
|
Reference
|
3
|
Brigham, E.F., Gapenski, L.C. (1994) Financial management. Forth Worth: The Dryden Press
|
|
Ćuzović, S. (2014) Trgovina, principi, struktura i razvoj. Čačak: Visoka poslovna škola strukovnih studija
|
|
Elliot, B., Elliot, J. (2002) Financial Accounting, Reporting and Analysis. Prentice Hall
|
|
Hrustić, H. (2004) Porez na dodatu vrednost. Novi Sad: Stilos
|
|
Ilić, G., Radovanović, R., Škarić, J.K. (1997) Finansijsko računovodstvo. Beograd: Ekonomski fakultet
|
|
Kieso, W.D., Weygandt, J.J., Kieso, E.D., Kimmel, D.P. (2002) Managerial Accounting Tools for Business recision Making. USA: John Wiley & Sons
|
16
|
Krasulja, D., Ivanišević, M. (2000) Poslovne finansije. Beograd: Centar za izdavačku delatnost Ekonomskog fakulteta
|
|
Meigs, R.F., Williams, J.R., Haka, S.F., Bettner, M.S. (2001) Financial Accounting. Boston: Irvin Mc Graw Hill
|
|
Pavlović, M., i dr. (2010) Primena kontnog okvira za preduzeća, zadruge i preduzetnike u skladu sa Međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja. Privredni savetnik, Beograd
|
|
Pavlović, M., i dr. (2004) PDV Zbirka propisa o porezu na dodatu vrednost. Beograd: Privredni savetnik
|
|
Petković, Z. (2013) Poresko knjigovodstvo i evidencija. Beograd: Beogradska poslovna škola
|
1
|
Petrović, D., Petrović, N. (2014) Finansijsko računovodstvo. Beograd: Visoka poslovna škola Čačak
|
24
|
Radičić, M., Raičević, B. (2011) Javne finansije - teorija i praksa. Beograd: Data status
|
|
Savić, M., Tatić, I., Nešić, V., i dr. (2005) PDV priručnik za primenu propisa o porezu na dodatu vrednost. Beograd: Savez računovođa i revizora Srbije
|
|
Stanić, S., Pavlović, M., i dr. (2007) Priručnik o primeni kontnog okvira u skladu sa MRS/MSFI, za privredna društva, zadruge, druga pravna lica i preduzetnike. Privredni savetnik, Beograd
|
4
|
Škarić-Jovanović, K. (2007) Finansijsko računovodstvo. Beograd: Ekonomski fakultet
|
|
|
|