- citati u SCIndeksu: 0
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:10
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:3
|
|
2016, vol. 62, br. 3, str. 111-122
|
Poređenje efikasnosti javnog i privatnog sektora - da li su birokratske procedure izvor neefikasnosti ?
The comparison between public and private sector efficiency: Are the bureaucratic procedures the source of inefficiency?
Sažetak
U članku se upućuje na važnost istraživanja dimenzija javnih politika koje ukazuju na koji način, u kakvim odnosima i u kojim oblicima se odlučuje o obezbeđivanju i korišćenju sredstava za javnu potrošnju i kakav je položaj pojedinih subjekata u tome kroz iskustva razvijenih država. Ukazuje se na složenost javnog odlučivanja i da je za razumevanje logike javnog upravljanja bitno sagledavanje uloge birokrata-državnih službenika. Takođe, troškovi zarada čine skoro četvrtinu ukupnog trošenja države, a predstavljaju nefleksibilan, a često i neefikasan način da se obezbede potrebe privrede i građana u sferi javnih usluga. U radu će biti analizirano stanje u javnom sektoru Republike Srbije sa posebnim akcentom na stvaranje nove strateške orijentacije javne uprave gde bi se modernizacijom rada troškovi rada smanjili, a fleksibilnost rada i učinak države povećali. U završnom delu ukazuje se i na promene društvenih stavova, odnosno javne rasprave ponekad ukazuju na to da ljudi imaju preterane zahteve prema političkom sistemu i nerealna očekivanja, tako da možemo zaključiti da je u godinama koje slede zapravo potrebno formulisanje razumnih pravila i ograničenja za budžetske procedure na zakonskom nivou, što upućuje na moguće okvire novih istraživanja u specifičnom kontekstu javnog upravljanja u Srbiji.
Abstract
The article suggests the importance of the research of the public policies dimensions which indicate in which ways, ratios and forms the public spending funds supply and usage are defined and what the position of certain subjects included in the process is, using the experience of developed countries. It underlines the complexity of public decision making and the importance of bureaucrats', that is, state officials' role comprehension in the understanding of public management logic. Also, salary costs make almost one quarter of the total state spending, and they are an inflexible and often inefficient way of meeting the needs of the economy and citizens in public services domain. The paper will analyze the state of the public sector in the Republic of Serbia, with the accent on the creation of a new strategic orientation of the public administration, where the labor costs would decline by implementing the modernization of labor, while the labor flexibility and the state effect would increase. The final segment also suggests the need of social attitudes change, that is, public debates sometimes suggest that people have unrealistic expectations and exaggerated requests towards the political system. Thus we can conclude that in the following years it will be necessary to stipulate reasonable rules and legal budgetary procedures constraints. This suggests possible new research framework in the specific context of public management in Serbia.
|
|
|
Reference
|
|
*** (2013) Anketa o radnoj snazi. Republički zavod za statistiku, http://webrzs.stat.gov.rs/WebSite
|
|
*** (2014) Program povećanja energetske efikasnosti. JSP Šabac, maj god
|
|
*** (2012/2014) Zakon o javnim preduzećima. Službeni glasnik Republike Srbije, br.119/2012, br.116/2013, br.44/2014-dr.zakon
|
|
Anđelić, G., Đaković, V. (2013) Reforma javnog sektora Republike Srbije - pravci, trendovi i izazovi. str. 63-76
|
|
Arsić, M., i drugi (2010) Reforma javnog sektora. Beograd: Ekonomski fakultet, str. 142-5
|
1
|
Clark, R.L., Morrill, M.S., Vanderweide, D. (2014) Defined benefit pension plan distribution decisions by public sector employees. Journal of Public Economics, 116: 73-88
|
1
|
Dimitrijević, M., Cvetković, Z. (2010) Reforma javnog sektora u Republici Srbiji po modelu javno-privatnog partnerstva. Anali međunarodne konferencije mladih lidera, 123-9
|
|
Đekić, I. (2015) Unapređenje ljudskog kapitala u Srbiji. Ekonomika, vol. 61, br. 3, str. 133-150
|
3
|
Ivanišević, M. (2008) Poslovne Finansije. Beograd: Ekonomski fakultet, str. 234. https://libek.org.rs/sr/istrazivanja/2014/10/09/racionalizacija-broja-zaposlenihjavnom-Sektoru
|
4
|
Maksimović, L. (2012) Sistemska ograničenja konkurentnosti privrede Srbije. Ekonomski horizonti, vol. 14, br. 2, str. 99-109
|
2
|
Mihajlović, M., Mihić, S., Rađenović, D. (2013) Restrukturiranje javnih preduzeća u Srbiji - usmeravanje ka tržišnim principima poslovanja. Poslovna ekonomija, vol. 7, br. 1, str. 157-176
|
|
Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave (2015) Moderna država racionalna država - koliko, kao i zašto?. Beograd, 6-27
|
|
Ministarstvo finansija Republike Srbije (2011) Analiza poslovanja u javnim preduzećima u 2010 godini. Beograd
|
1
|
Ministarstvo finansija Republike Srbije (2013) Informacija o paketu mera za stabilizaciju javnih finansija i oporavak privrede. Beograd
|
14
|
Ministarstvo finansija Republike Srbije (2013) Bilten javnih finansija, Beograd, 17 decembar, str. 6-37
|
3
|
Musgrave, R.A. (2010) Teorija javnih finansija. Beograd: Naučna knjiga
|
|
Nielsen, R.P. (1986) Piggybacking strategies for nonprofits: A shared costs approach. Strategic Management Journal, 7(3): 201-215
|
16
|
Raičević, B. (2008) Javne finansije. Beograd: Ekonomski fakultet
|
|
Regionalna privredna komora (2015) Finansijski rezultati poslovanja. Valjevo, Mart, God
|
|
Rosen, H.S., Gayer, T. (2009) Javne finansije. Univerzitet Prinston, osmo izdanje, 124-9
|
37
|
Stiglic, D.E. (2008) Ekonomija javnog sektora. Beograd: Ekonomski fakultet, drugo izdanje, str. 359
|
4
|
Veselinović, P. (2014) Reforma javnog sektora kao ključna determinanta uspešnosti tranzicije privrede Republike Srbije. Ekonomski horizonti, vol. 16, br. 2, str. 137-155
|
|
Vuković, V. (2014) Javni sektor u Srbiji - između mita i stvarnosti. bilten.org
|
|
|
|