2003, br. 10, str. 209-216
|
Primena space matriksa kao portfolio tehnike za identifikovanje strategijske pozicije preduzeća
The application of space matrix as a portfolio technique for identifying the company strategic policy
Univerzitet u Novom Sadu, Ekonomski fakultet, Subotica
Sažetak
U procesu strategijskog odlučivanja značajnu ulogu imaju različite tehnike i instrumenti, čiji je zadatak da olakšaju menadžerima formulisanje strategije. U strategijskoj analizi, kako eksternoj tako i internoj, od velike je pomoći SPACE metoda. Ona je nastala kao svojevrsno poboljšanje naširoko primenjivanih tehnika za analizu performansi i strategijske opcije, poput BCG matrice, GE/McKinsey matrice, PIMS programa i drugih. Vrednost i značaj ovog metoda je što šire zahvata objekt analize i to preko dve interne dimenzije (finansijska snaga i konkurentska snaga) i dve eksterne dimenzije (stabilnost okruženje i snaga grane). Na osnovu ovih dimenzija otkriva se strategijski položaj i dijagnostikuje trenutno stanje preduzeća kao agresivni, konkurentski, konzervativni i defanzivni. Ovako definisani položaj preduzeća nudi odgovarajuće strategijske opcije i olakšava odlučivanje.
Abstract
Different techniques and instruments, with a view of facilitating the management's task to formulate strategies, play an important role in the process of strategic decision-making. The SPACE method is of great help in strategic analysis, both in external and internal one. It originated as a special improvement of widespread applied techniques for performance analyses and strategic options, as BCG matrices, GE/Mc Kinsey matrices, PIMS programs and others. The value and importance of this method is that it includes the object of analysis through two internal dimensions (financial power and competition power) and two external dimensions (environment stability and branch power). On the basis of these dimensions the strategic position is revealed and the current state in the enterprise is diagnosed as an aggressive, competent, conservative and defensive one. So defined position of the enterprise offers appropriate strategic options and facilitates decision-making.
|