Metrika

  • citati u SCIndeksu: [1]
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[]
  • posete u poslednjih 30 dana:0
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:0

Sadržaj

članak: 1 od 1  
2013, vol. 37, br. 2, str. 647-666
Korelati profesionalnog identiteta nastavnika
Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet, Katedra za pedagogiju

e-adresaalkadule9@yahoo.com
Ključne reči: profesionalni identitet; nastavnici; psihološki korelati; sociodemografski korelati
Sažetak
Profesionalni identitet nastavnika ima holistički i integrativni karakter, inherentno je svojstvo nastavnika sa pedagoškim i profesionalnim habituitetom i etosom. U radu se profesionalni identitet nastavnika definiše kao relacioni i nesupstancijalni, nesubordinativan odnos profesionalne prakse nastavnika (ono što nastavnik radi i čini) i profesionalnih uloga i stavova (ono što nastavnik jeste za sebe i druge). Na uzorku od 284 nastavnika predmetne nastave iz Srbije i Crne Gore ispitivana je izraženost različitih aspekata profesionalnog identiteta nastavnika (nastavna praksa, škola i profesija, razvoj učenika, lični razvoj, anticipacija uloga i posvećenost ulogama), kao i njihov međuodnos sa pojedinim psihološkim varijablama (samopoštovanje, samoprocena vlastitog uspeha, zadovoljstvo porodicom i zadovoljstvo profesijom) i sociodemografskim varijablama (pol, mesto stalnog boravka, radni staž, materijalno stanje). Dobijeni rezultati pokazuju da je kod ispitivanih nastavnika lični razvoj najizraženiji aspekt profesionalnog identiteta, a najmanje izražena anticipacija uloga. Postoji statistički značajna korelacija između različitih aspekata profesionalnog identiteta i pojedinih psiholoških korelata. Pokazalo se da postoji i mogućnost predikcije profesionalnog identiteta (većina merenih aspekata) na osnovu sklopa psiholoških prediktora, pri čemu se kao najbolji prediktor u svim aspektima profesionalnog identiteta pokazalo zadovoljstvo profesijom.
Reference
Antonovsky, A. (1988) Unraveling the mystery of health: How people manage stress and stay well. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers
Beijaard, D., Verloop, N., Vermunt, J.D. (2000) Teachers' perceptions of professional identity: an exploratory study from a personal knowledge perspective. Teaching and Teacher Education, 16(7): 749-764
Beijaard, D., Meijer, P.C., Verloop, N. (2004) Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20(2): 107-128
Beijaard, D. (1995) Teachers' Prior Experiences and Actual Perceptions of Professional Identity. Teachers and Teaching, 1(2): 281-294
Black, K. (2008) Who am I as a teacher?: The professional identity of teachers and its implications for management. Chester: Chester Business School
Bullough, R.V. (1997) Practicing theory and theorizing practice. u: Loughran J., Russell T. [ur.] Purpose, passion and pedagogy in teacher education, London: Falmer Press, str. 13-33
Bullough, R.V., Knowles, G., Crow, N.A. (1992) Emerging as a teacher. London, New York: Routledge
Cheung, H.Y. (2008) Measuring the professional identity of Hong Kong in‐service teachers. Journal of In-Service Education, 34(3): 375-390
Connelly, F.M., Clandinin, D.J. (1999) Shaping a professional identity: Stories of educational practice. London: Althouse Press
Cooper, K., Olson, M.R. (1996) The multiple I of teacher identity. u: Kompf M., Bond W.E., Dworet D., Boak R.T. [ur.] Changing research and practice: Teachers professionalism, identities and knowledge, London - Washington: Falmer Press, str. 78-89
DeCorse, C.J.B., Vogtle, S.P. (1997) In a Complex Voice: The Contradictions of Male Elementary Teachers' Career Choice and Professional Identity. Journal of Teacher Education, 48(1): 37-46
Dubar, K. (2000) Identitet - pojedinac, grupa, društvo. Beograd: Klio
Gaziel, H.H. (1995) Sabbatical leave, job burnout and turnover intentions among teachers. International Journal of Lifelong Education, 14(4): 331-338
Goodson, I.F., Cole, A.L. (1994) Exploring the teachers professional knowledge: Constructing identity and community. Teacher Education Quarterly, 21(1): 85-105
Ibarra, H. (1999) Provisional Selves: Experimenting with Image and Identity in Professional Adaptation. Administrative Science Quarterly, 44(4): 764
Jackson, S.E. (1981) Measurement of commitment to role identities. Journal of Personality and Social Psychology, 40(1): 138-146
Korthagen, F.A.J. (2001) Searching for the essence of good teaching. Utrecht: University of Utrecht, IVLOS
Korthagen, F.A.J., i dr. (2001) Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. London: LEA
Minić, J. (2012) Porodična afektivna vezanost studenata psihologije. u: Tatjana Stefanović Stanojević [ur.] Porodica, adolescenti, tranzicija, Niš: Centar za naučna istraživanja SANU i Univerzitet u Nišu, 97-110
Mitić, M.M. (1997) Porodica i stres - između poraza i nade. Beograd: Filozofski fakultet - Institut za psihologiju
Nias, J. (1989) Teaching and the self. u: Holly M.L., Mcloughlin C.S. [ur.] Perspective on teacher professional identity, London: Falmer Press, str. 151-171
Nixon, J. (1996) Professional identity and the restructuring of higher education. Studies in Higher Education, 21(1): 5-16
Preuss, E., Hofsass, T. (1991) Experiences related to professional identity and strategies of teacher training in Berlin. European Journal of Teacher Educa-tion, 14(2): 131-137
Ranđelović, D., Minić, J. (2012) Nacionalna vezanost i samopoštovanje kod nastavnika osnovnih škola. u: Jovanović B., Šuvaković U. [ur.] Kosovo i Metohija 1912-2012, Kosovska Mitrovica: Univerziteta u Prištini - Filozofski fakultet, 617-636
Reynolds, C. (1996) Cultural scripts for teachers: Identities and their relation to workplace landscape. u: Kompf M. [ur.] Changing research and practice: Teachers professionalism, identities and knowledge, London: Falmer Press, str. 69-77
Rosenberg, M. (1965) Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press
Rusell, T. (1993) Teachers' professional knowledge and the future of teacher education. Journal of Education for Teaching, 19 (4): 205
Tickle, L. (2000) Teacher induction. Buckingham, Philadelphia: Open University Press
Todorović, J. (2005) Vaspitni stilovi roditelja i samopoštovanje adolescenata. Niš: Filozofski fakultet
Toom, A. (2007) Tacit pedagogical knowing - at the core of teacher's professionality. Uzdanica, 4(1): 99-115
van Manen, M. (1993) The tact of teaching: The meaning of pedagogical thoughtfulness. Alberta: The Althouse Press
Volkmann, M.J., Anderson, M.A. (1998) Creating professional identity: Dilemmas and metaphors of a first-year chemistry teacher. Science Education, 82(3): 293-310
Živković, P.Ž. (2012) Profesionalni identitet nastavnika i samoprocena kvaliteta rada. Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet
 

O članku

jezik rada: srpski
vrsta rada: izvorni naučni članak
objavljen u SCIndeksu: 02.09.2013.

Povezani članci

Inovacije u nastavi (2019)
Beijardov model profesionalnog identiteta nastavnika
Živković Predrag Ž.

Zb Filoz fak Priština (2016)
Korelati osećaja porodične koherentnosti kod adolescenata
Minić Jelena Lj.

IJCRSEE (2018)
The teacher's role and professional development
Makovec Danijela

prikaži sve [66]