- citati u SCIndeksu: 0
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:1
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:0
|
|
2005, vol. 42, br. 9-12, str. 69-76
|
Forma ugovora u autorskom pravu
The form of contracts in copyright
Sažetak
Predmet ovog rada je forma ugovora u autorskom pravu, uzimajući u obzir skoro doneti Zakon o autorskom i srodnim pravima iz 2004. godine. Ovaj zakon, kao i zakonski aktu koji su mu prethodili predviđa pismenu formu kao uslov punovažnosti autorskih ugovora, sa izuzetkom tzv. malih izdavačkih ugovora. Rad sadrži sumaran pregled domaće teorije i sudske prakse, sa ukazivanjima na razlike u pogledima na pravnu prirodu forme kao uslova validnosti i uz analizu praktičnih konsekvenci tih razlika. Autor rada je shvatanja da pisana forma ima ad solemnitatem karakter. Nezavisno od toga i usmeni ugovor će se smatrati važećim, ukoliko je izvršen u celosti, ili u pretežnom delu. To se odnosi i na usmenu saglasnost u vezi sporednih tački ugovora, ukoliko je ugovor u bitnim delovima sačinjen u pisanoj formi. Što se tiče ostalih kategorija ugovora u autorskom pravu, Zakon nije eksplicitan po pitanju njihove forme, te se to pitanje prepušta tumačenju zakonskog teksta. Konačno, pitanje formalnosti ovih ugovora je od relativnog značaja, imajući u vidu razne, materijalno-pravne i formalne mogućnosti zaštite.
Abstract
The subject of this article is form of copyright contracts, including form of contracts that actual Copyright Act 2004. provides for. Like previous copyright acts, current law requires written form as a condition for copyright contract to be valid. There is an exception concerning so - called small publishing contracts. The article contains a brief survey of domestic theory and legal practice, with examples that show certain different attitudes in regard to legal nature of required form and practical legal consequences. According to the author, required written form has ad solemnitatem legal character. But regardless of that, oral agreement is allowed to be treated as valid act if effected on the whole or in prevalent part. The same applies to oral arrangements about accessory items as part of contracts concluded in written. As far as other kinds of copyright contracts are concerned, Copyright Act is not explicit in regard to their form, so that the question is the matter of interpretation mostly. Finally, the question of formality of concluding copyright contracts has a relative importance, taking into account various legal, substantial and procedural possibilities of protection.
|
|
|
Reference
|
|
*** (2004) Zakon o autorskom i srodnim pravima. Službeni list SCG, br. 61 od 24. 12
|
4
|
Besarović, V.M. (2000) Intelektualna svojina, industrijska svojina i autorsko pravo. Beograd: Institut za međunarodnu politiku i privredu
|
21
|
Đorđević, Ž., Stanković, V.J. (1987) Obligaciono pravo. Beograd, str. 250
|
|
Gavrilović, S. (2000) Culpa in contrahendo u autorskom pravu. Pravni život, vol. 49, br. 11, str. 625-632
|
7
|
Janjić, M. (1982) Industrijska svojina i autorsko pravo. Beograd: Službeni list SFRJ
|
27
|
Kapor, V., Carić, S.V. (1990) Ugovori robnog prometa. Beograd: Naučna knjiga, str. 476
|
13
|
Marković, S.M. (1999) Autorsko pravo i srodna prava. Beograd: Službeni glasnik
|
2
|
Milić, D. (1998) Komentar Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima - sa sudskom praksom. Beograd: Nomos
|
|
Mitrović, J. (1991) Inovacije, racionalizacije i drugi vidovi stvaralaštva u radu. Beograd, str. 31
|
97
|
Perović, S.K. (1980) Obligaciono pravo. Beograd: Privredna štampa
|
49
|
Salma, J. (1988) Obligaciono pravo. Beograd, str. 275
|
7
|
Spaić, V. (1983) Teorija autorskog prava i autorsko pravo u SFRJ. Zagreb
|
1
|
Šuman, J. (1935) Komentar Zakona o zaštiti autorskog prava i međunarodnih odnosa. Beograd: Izdavačko knjižarsko preduzeće Geca Kon
|
|
Vučković, V. (1993) Forma autorskih ugovora. Pravni život, vol. 42, br. 11-12, str. 1671-1680
|
|
|
|