2010, vol. 47, br. 4-6, str. 171-188
|
Kontrola zakonitosti poslovanja privrednog društva i lična odgovornost direktora (uprave) društva
Control of the legality of the business enterprise trading and the personal liability of directors (managers)
Privredni sud, Niš
Sažetak
Predmet autorovog istraživanja je odgovornost direktora (uprave) privrednog društva za prevarno i nezakonito poslovanje. U tom smislu, rad sadrži prikaz osnovnih obaveza direktora koje su propisane zakonskim odredbama, i to: Zakona o privrednim društvima, Zakona o stečaju i drugih zakona. Povrede ovih obaveza su krivična dela, privredni prestupi i prekršaji kojima se narušava opšti interes (npr. interesa dobavljača, radnika, potrošača, društva kao celine). Analizom predmetnih zakonskih odredaba, autor skreće pažnju na važan nedostatak Zakona o privrednim društvima - nepostojanje celovitog procesnog i institucionalnog mehanizma za sprovođenje likvidacije privrednog društva u javnom interesu. Komentari i sugestije dati u radu u skladu su sa principima vladavine prava i socijalno odgovornog korporativnog upravljanja, koje autor profesionalno zastupa i podržava. I pored toga, ona zaključuje da strogost u primeni prava nije sebi cilj. Primena propisa ima mnogo šire implikacije i sudija mora biti sposoban da procenjuje svrhu norme i posledice njene neposredne primene, kao i da pažljivo odmerava okolnosti primene norme. Razumna primena prava treba da 'ohrabri' preduzetništvo, zasnovano na objektivnoj i pažljivoj poslovnoj proceni u skladu sa principima socijalno odgovornog upravljanja.
Abstract
The focus of the author's research is on the directors' (managers') liability for fraudulent and wrongful trading. On that account, the paper encapsulates the major mandatory duties of directors, prescribed by the statutory rules of the Serbian Business Enterprise Act (BEA), the Insolvency Act, and other statutes. The breaches of those duties are offenses and misdemeanors which are prejudicial to the public interest (i.e. the interests of the suppliers, workers, consumers, society as a whole). Analysing the pertinent statutory provisions, the author draws attention to the important downside of the BEA - the lack of the comprehensive procedural and institutional mechanism for the administration of the 'PIL' - public interest liquidation, i.e. public interest winding-up. The author's comments and suggestions, presented in the paper, are in line with her espousal of the principles of the rule of law and of the socially responsible corporate governance. However, she concludes that the strictness of the law-abiding principle is not an end in itself. It has a much broader implication and the judge must be able to apply a 'balancing approach', i.e. a rule of reason, in order to avoid stifling the necessary business risk associated with entrepreneurship.
|