- citati u SCIndeksu: 0
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:0
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:0
|
|
2003, vol. 2, br. 10, str. 777-788
|
Problem vaspitanja u Fihteovoj filozofiji
The problem of education in Fichte's philosophy
Sažetak
Fihteovo shvatanje vaspitanja neposredno zavisi od načina na koji on shvata filozofiju i filozofiranje. Primat praktičnog uma je svuda primetan u njegovoj filozofiji. Pre svega, Fihte je govornik, predavač, retoričar i vaspitač. U osnovi čitave njegove filozofije i načina filozofiranja stoji jedna ideja čoveka. Ovo čvrsto određenje čoveka omogućuje jasno i načelno određenje vaspitanja. Za Fihtea, čovek je biće zajednice. Ako teži tome da bude čovek, on ne sme biti sebičan i egoističan. Uloga naučnika i vaspitača je u tome posebno značajna. Suština svake individue doista leži izvan nje ali ne u nekoj apstraktnoj metafizici morala, već u drugim ljudima i opštem duhu zajednice na koje je čovek upućen, ukoliko želi da ispuni sebe kao biće. Čovekova sudbina dakle, nije metafizika već politika.
Abstract
Fichte's comprehension of Education depends directly upon the way he understands philosophy and philosophizing. The Primacy of Practical Reason is quite noticeable in his philosophy. First of all, Fichte is an orator, a teacher, a rhetorician and an educator. The idea of Man stands at the foundations of his entire philosophy and philosophizing. The precise definition of Man enables a clear and fundamental definition of Education. According to Fichte, Man is a community being. If he strives to be Man, he must not be selfish and egoistic. The role of Scholar and Educator is of particular importance in this. The essence of each individual indeed lies outside himself, yet not in some kind of abstract metaphysics of ethics. It lies in other people and in the general spirit of the community to which Man is directed if he wants to fulfill himself as a being. Man's destiny is not metaphysics but politics.
|
|
|
Reference
|
109
|
Aristotel (1984) Politika. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod
|
84
|
Aristotel (1980) Nikomahova etika. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod
|
|
Blattner, F. (1953) Geschichte der Pädagogik. Heidelberg
|
|
Brauning, O. (1921) Istorija pedagogije. Beograd: Napredak
|
4
|
Đurić, M.S. (1977) Humanizam kao politički ideal. Beograd
|
|
Fichte, J.G. (1922) Sittenlehre. Leipzig
|
|
Fichte, J.G. (1908) Fichtes Werke. Leipzig: Fritz Medikus, Auswahl in 6 Bänden
|
|
Fichte, J.G. (1924) Reden an die Deutsche Nation. Leipzig
|
2
|
Fihte, J.G. (1979) Zatvorena trgovačka država - pet predavanja o određenju naučnika. Beograd: Nolit
|
3
|
Fihte, J.G. (1976) Učenje o nauci. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod
|
|
Fihte, J.G. (1956) Odabrane filozofske rasprave. Zagreb: Kultura
|
|
Hammacher, K. (1981) Der transzendentale Gedanke. Hamburg
|
12
|
Hegel, G.V. (1964) Istorija filozofije. Beograd, itd: Kultura, III
|
7
|
Jeger, V. (1991) Paideia - oblikovanje grčkog čoveka. Novi Sad: Književna zajednica Novog Sada / KZNS
|
2
|
Kant, I. (1995) Vaspitavanje dece. Beograd: Ušće
|
19
|
Komenski, J.A. (1954) Velika didaktika. Beograd: Savez pedagoških društava Jugoslavije
|
|
Medinskij, E.N. (1973) Istorija pedagogije. Beograd, I i II
|
7
|
Pestaloci, H. (1946) Kako Gertruda uči svoju decu. Beograd: Prosveta
|
2
|
Platon (1959) Odbrana Sokratova. Beograd, itd: Kultura
|
86
|
Platon (1983) Država. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod
|
|
Rohs, P. (1991) J. G. Fichte. Munchen, itd: Beck
|
|
Seidel, H. (1997) J. G. Fichte. Hamburg
|
|
Toischer, W., Herget, A. (1922) Geschichte der Pädagogik. Wien
|
10
|
Žlebnik, L. (1965) Opšta istorija školstva i pedagoških ideja. Beograd: Naučna knjiga
|
|
|
|