- citati u SCIndeksu: [3]
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:2
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:0
|
|
2005, vol. 47, br. 6, str. 950-966
|
Načelo javnosti rada policije u sprečavanju i suzbijanju kriminaliteta
The principle of transparency in police activities against crime
Policijska akademija, Beograd, Srbija
Keywords: the principle of transparency; relations between the citizens and the police; consulting citizens; providing citizens with information through the media of mass communication; limitations in providing citizens with information; police secrecy
Sažetak
Za uspostavljanje uzajamnog poverenja policije i građana od posebnog je značaja postojanje otvorene komunikacije i slobodnog pristupa podacima o radu policije u oblasti sprečavanja i suzbijanja kriminaliteta. Građani očekuju od policije da postupanje njenih pripadnika bude javno, a samo u izuzetnim i opravdanim slučajevima tajno. Zbog toga, obaveštavanje građana od strane policije treba da bude stalan metod za poboljšanje uzajamnih odnosa. U pitanju je metod koji podrazumeva plansko, kontinuirano i blagovremeno pružanje informacija građanima o radu pripadnika policije, stanju kriminaliteta i načinima zaštite od krivičnih dela. Uobičajeno policija obaveštava građane davanjem pismenih i usmenih saopštenja preko sredstava javnog informisanja, izdavanjem eksternih publikacija namenjenih građanima i kroz neposredne kontakte sa građanima. Iako načelo javnosti rada policije u sprečavanju i suzbijanju kriminaliteta ima svoj nesumnjiv značaj za uspostavljanje odnosa poverenja sa građanima, treba imati u vidu da je policija u određenim slučajevima prinuđena da ograničava pristup podacima kako njihovim iznošenjem u javnost ne bi prouzrokovala štetne posledice. U pitanju su oni podaci čijim iznošenjem policija može prouzrokovati štetne posledice po interese društva i privatne interese lica na koga se ti podaci odnose.
Abstract
In order to establish the trust between citizens and the police, it is particularly important that there are open communication and free access to data concerning the police work in fighting crime. The conduct of members of the police is expected to be transparent to the public, and only in exceptional and justified circumstances to be secret. Therefore, providing citizens with information by the police should be a permanent method to improve their relations. That means well planned, continual and timely providing citizens with information about the work of police members, crime situation and ways to protect them from indictable offences. It is usual that the police inform citizens by giving written and oral reports through the media of mass communication, by publishing some external publications intended for citizens and through contacts with them. Although the principle of transparency of police activities against crime has its undoubted importance to establish trust between citizens and the police, it must be taken into consideration that in some circumstances the police is obliged to limit data access to avoid disadvantageous consequences in the case of their communication to the public. It is the question about information by which communication to the public the police could cause disadvantageous consequences to the interests of the community and to the private interests of concerned persons.
|
|
|
Reference
|
|
*** (2002) Opažanje policije u Srbiji. Beograd: Partner
|
1
|
Aleksić, Ž.L. (2002) Prevencija kriminaliteta i kriminalistika. u: Mesto i uloga policije u prevenciji kriminaliteta - stanje, mogućnosti i perspektive, Beograd: Policijska akademija
|
|
Brown, F.M. (1986) Policijski informatori - neka zapažanja u pogledu njihove upotrebe, zloupotrebe i kontrole. Izbor, br. 2
|
|
Ender, K. (1966) Policija i građani u zajednici protiv opasnosti. Izbor, br. 4
|
2
|
Frinnel, D., Dahlstrom, E., Johnson, D. (1981) Program edukacije građana za preciznije i češće obavještavanje o sumnjivoj i kriminalnoj aktivnosti. Izbor, br. 1
|
10
|
Kešetović, Ž.M. (2000) Odnosi policije sa javnošću. Zemun: Viša škola unutrašnjih poslova
|
|
Kremer, F. (2000) Comparing supervisor and line officer opinions about the code of silence: The case of Hungary. u: Policing in central and Eastern Europe: Ethics, integrity, and human rights, College of Police and Security Studies, Slovenia
|
16
|
Krivokapić, V.V., Krstić, O. (1999) Kriminalistika - taktika II. Beograd: Policijska akademija
|
13
|
Krivokapić, V.V. (2002) Prevencija kriminaliteta. Beograd: Policijska akademija
|
8
|
Krstić, O. (1997) Primenjena kriminalistika. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
|
4
|
Lazin, Đ. (2004) Prikriveni islednik u krivičnom postupku. Pravni život, vol. 53, br. 9, str. 487-502
|
9
|
Monk, R. (2001) Izveštaj o radu policije u Saveznoj Republici Jugoslaviji - izveštaj OEBS-a. Beč: Organizacija za evropsku bezbednost i saradnju
|
|
Pagon, M., Lobnikar, B. (2000) Comparing supervisor and line officer opinions about the code of silence: The case of Slovenia. u: Policing in Central and Eastern Europe: Ethics, Integrity, and Human Rights, College of Police and Security Studies, Slovenia
|
|
Rogers, L.S. (2000) Policija 21. stoljeća - Program community policing - vodič za policajce i građane. Izbor, br. 1-2
|
|
Staszak, D. (2001) Media trends and the public information officer. FBI Law Enforcement Bulletin, vol. 70, Iss. 3
|
1
|
Vuković, S. (2004) Metode policije za poboljšanje odnosa sa građanima. Beograd: Policijska akademija, magistarska teza
|
|
Webb, T. (1997) Police practice: Community policing online. FBI Law Enforcement Bulletin, vol. 66, Iss. 4
|
|
Wells, R. (1998) Otvorena vrata. Izbor, br. 1
|
|
|
|