- citati u SCIndeksu: [1]
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:2
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:0
|
|
2004, vol. 38, br. 2, str. 201-224
|
Autorsko pravo nakon smrti autora
Copyrights upon the author’s death
Univerzitet u Novom Sadu, Pravni fakultet
Ključne reči: pojam autorskog prava; pravna priroda autorskog prava; trajanje autorskog prava; imovinska i neimovinska autorskopravna ovlašćenja; sadržina autorskog prava nakon smrti; građanskopravna zaštita
Sažetak
Subjektivnim autorskim pravom štite se moralni i imovinski interesi autora povodom njegove intelektualne tvorevine odnosno autorskog dela. Stoga sadržinu autorskog prava čine dve grupe ovlašćenja: neimovinska i imovinska na koja se u nizu pitanja, primenjuju različiti pravni režimi. To je, svakako, posledica opštih principa građanskog prava o neprenosivosti neimovinskih i prenosivosti imovinskih prava. No, s obzirom na to da imovinska autorskopravna ovlašćenja traju pedeset godina nakon smrti autora, a ličnopravna neograničeno, potrebno je razrešiti niz dilema koje se povodom toga javljaju. Zato se ovim radom nastojalo da se ukaže na to ko su subjekti autorskog prava nakon smrti autora, kojim autorskopravnim ovlašćenjima i u kom obimu oni raspolažu, te kojim ih sredstvima mogu štititi.
Abstract
A subjective copyright is composed of a stream of property and personal authorizations. Therefore, legal theory was in a dilemma whether there are two separate copyrights (property and ethical rights) or a singular copyright. Although contemporary legislations embrace the monistic doctrine on legal nature of copyright, certain legislative solutions must deviate from their consistent application. Primarily, the dualism in copyright authorizations applies to their duration and transferability. Namely property rights are effective over 50 years upon the author’s death, whereas effectiveness of personal rights is not limited in time. Given that a copyright outlives the author, the lawmaker took into consideration the general principles of non-transferability of personal rights and transferability of property rights when regulating the succession of copyrights, whereby he introduced a dual legal regime. Therefore, property rights of an author may be transferred fully to his heirs under the general rules of succession contained in the regulations of the republics. Personal authorizations are not transferable to successors. However, the heirs are entitled to exercise the rights equally to copyright organizations. Nevertheless, the essence of such authorizations is transformed by the author’s death, since exercising of the rights then comes down to protection of ethical interests of the deceased author. However, all means of protection provided by the criminal and civil law are available to the abovementioned persons, except for compensation of immaterial damages.
|
|
|
Reference
|
1
|
Đorđević, Ž.S. (1965) Pojam, fizionomija i priroda objektivnog autorskog prava. Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, br. 1-2, str. 72-76
|
|
Đorđević, Ž.S. (1965) Predmet objektivnog autorskog prava. Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, br. 3-4/ str. 281-285
|
|
Francon, A. (2000) The concept of possession and intellectual property in French law. u: Jan J., C.Kabel [ur.] Intellectual property and information law, Dordrecht, itd: Kluwer Academic, str. 23
|
1
|
Jovičić-Plessl, M. (1995) Autorsko pravo u informacijskom društvu. Pravni život, vol. 44, br. 11, str. 707-717
|
13
|
Marković, S.M. (1999) Autorsko pravo i srodna prava. Beograd: Službeni glasnik
|
2
|
Milić, D. (1998) Komentar Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima - sa sudskom praksom. Beograd: Nomos
|
|
Milić, D. (2001) Pravo autora na iskorišćavanje svog autorskog dela. Pravni život, vol. 50, br. 11, str. 801-816
|
|
Milić, D. (2003) Prerada primerka dela arhitekture. Pravni život, vol. 52, br. 11, str. 1007-1014
|
|
Milić, D. (1995) Trajanje autorskog prava. Pravni život, vol. 44, br. 11, str. 777-791
|
|
Nuss, S., Heller, L. (2002) Intellectual property rights and intellectual property left the case of the operating system Linux, intellectual property rights in central and eastern Europe. Amsterdam
|
|
Radojković, Ž. (1965) Koncepcije o moralnom pravu autora. Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, br. 1/, str. 178-183
|
1
|
Radojković, Ž. (1964) Lična prava i njihov odnos prema ličnopravnim (moralnim) elementima autorskog prava. Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, br. 2-3/, str. 263-279
|
|
Samardžić, M. (1997) Korisnici i autorska prava u svetu i kod nas. Pravni život, vol. 46, br. 11, str. 631-638
|
|
Sherman, B., Bently, L. (2002) The making of modern intellectual property law. Cambridge, itd: Cambridge University Press / CUP
|
1
|
Spaić, V. (1957) Autorsko pravo. Sarajevo: Veselin Masleša
|
7
|
Spaić, V. (1969) Teorija autorskog prava i autorsko pravo u SFRJ. Sarajevo: Akademija nauka i umjetnosti BiH - Odjeljenje društvenih nauka, Knjiga 20
|
1
|
Šuman, J. (1935) Komentar Zakona o zaštiti autorskog prava i međunarodnih odnosa. Beograd: Izdavačko knjižarsko preduzeće Geca Kon
|
|
Todorović, V. (2002) Intelektualna i druga dobra. Beograd: Službeni glasnik - Međunarodni ugovori, knjiga 7, tom I
|
|
Todorović, V. (2000) Međunarodni ugovori intelektualna i druga dobra. Beograd: Službeni glasnik
|
|
Ukropina, D. (2002) Direktiva br. 93/1998 za harmonizaciju roka zaštite autorskog prava i određenih srodnih prava. Novi Sad: Pravni fakultet, Specijalistički rad
|
15
|
Vodinelić, V.V. (1991) Građansko pravo - uvodne teme. Beograd: Nomos
|
|
Wayne, C. (1971) Some problems with musical public-domain materials under United States copyright law as illustrated mainly by the recent folksong revival. u: Copyright Law Symposium, Number Nineteen, New York, itd: Columbia University Press, str. 210
|
|
|
|