- citati u SCIndeksu: 0
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:2
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:0
|
|
|
Osnovni problemi didaktičko-metodičkog obrazovanja i usavršavanja nastavnika
Basic problems of didactic and method of work in teacher training and development
Univerzitet u Kragujevcu, Učiteljski fakultet, Užice
Projekat: Nastava i učenje: problemi, ciljevi i perspektive (MPNTR - 179026)
Sažetak
Osnovni problemi didaktičko-metodičkog obrazovanja i usavršavanja nastavnika leže u biti predmeta istraživanja didaktike i metodike. Pošto se didaktika i metodika bave vaspitanjem, obrazovanjem, učenjem i razvojem učenika u okvirima nastave, ne može se zaobići ni nastavni proces izražen kroz njegov tok, kretanje, dinamiku i uzročno-posledične veze. Ako se razvoj učenika posmatra kao posledica, odnosno, stepen ostvarenih ciljeva i zadataka, onda su uzroci sve ono što prethodi njihovoj realizaciji, a to su aktivnosti učenika i nastavnika. Imajući u vidu da nastavnik obavlja različite uloge u nastavi, da je glavni činilac u stvaranju uslova za učenje i razvoj učenika, onda se on smatra odgovornim faktorom za njihov uspeh i neuspeh. Zbog toga je neophodno posvetiti punu pažnju njegovoj didaktičko-metodičkoj kompetenciji. U vezi s tim pažnju smo usmerili na četiri ključna aspekta nastave i povezali ih sa profesionalnim razvojem nastavnika, to su materijalna, saznajna, psihološka i sociološka osnova nastave.
Abstract
The basic problems of teacher training and development lie in the very essence of the research areas of didactics and method of work. Since these disciplines deal with education, learning and pupils' development within the teaching process, that process cannot be overlooked, but must be presented through its motion, dynamics and its causes and consequences. If the pupils' development is observed as a consequence, that is, as a degree of success achieved in task and goal realization, then the cause is everything that precedes the task and goal realization, namely the teachers' and pupils' activities. Having in mind that teacher has different roles in the process of teaching, that he is the main factor in creating the conditions for learning and pupils' development, it is natural to regard him as responsible for their success or failure, as well. That is why the teacher's didactic and teaching competences must be given full attention. Because of that, we directed our attention to four crucial aspects of teaching and connected them with the professional teacher development. These aspects are: material, cognitive, psychological and social component of teaching.
|
|
|
Reference
|
6
|
Antonijević, R. (2010) Karakteristike motivacije u procesu vaspitanja. Nastava i vaspitanje, vol. 59, br. 1, str. 54-71
|
2
|
Antonijević, R. (2009) Saznavanje putem otkrivanja u funkciji intelektualnog vaspitanja. Pedagogija, -64(3): 372-384
|
21
|
Hrnjica, S. (1979) Opšta psihologija sa psihologijom ličnosti. Beograd: Naučna knjiga
|
|
Laketa, N. (2005) Emocije i njihov značaj u nastavi. u: Savremene koncepcije, shvatanja i inovativni postupci u vaspitno-obrazovnom i nastavnom radu i mogućnosti primene u savremenoj školi, Novi Sad: Savez pedagoških društava Vojvodine, str. 459-475
|
10
|
Laketa, N., Vasilijević, D. (2006) Osnove didaktike. Užice: Učiteljski fakultet
|
|
Laketa, N., Vasilijević, D. (2011) Saznajne osnove nastavnog procesa. u: Nastava i učenje - stanje i problemi, Užice: Učiteljski fakultet, 137-148
|
14
|
Maslov, A.H. (1982) Motivacija i ličnost. Beograd: Nolit
|
|
McClell, D.C. (1955) Studies in motivation. New York: Appleton Century Crofts
|
|
Oatley, K., Jenkins, J.M. (2007) Razumevanje i emocija. Zagreb: Naklada Slap
|
2
|
Ognjenović, P., Škorc, B. (2005) Naše namere i osećanja - uvod u psihologiju motivacije i emocija. Beograd: Gutenbergova galaksija
|
17
|
Pantić, D.J., Joksimović, S.D., Džuverović, B., Tomanović, V.M. (1980) Interesovanja mladih. Beograd: Istraživačko-izdavački centar SSO Srbije
|
17
|
Pantić, D.J., Joksimović, S.D., Džuverović, B., Tomanović, V.M. (1981) Interesovanja mladih. Beograd: Istraživačko-izdavački centar SSO Srbije
|
25
|
Rot, N. (1990) Opšta psihologija. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
|
1
|
Stojaković, P. (2000) Kognitivni stilovi i stilovi učenja. Banja Luka: Filozofski fakultet
|
3
|
Šapiro, L.E. (1998) Emocionalna inteligencija - kako vaspitanjem dobiti dete sa visokim EQ. Beograd: Narodna knjiga, Biblioteka Alfa
|
|
Vasilijević, D. (2006) Nasilna i nenasilna komunikacija u nastavi. u: Razvijanje komunikacionih kompetencija, Jagodina: Pedagoški fakultet
|
|
|
|