Metrika

  • citati u SCIndeksu: [2]
  • citati u CrossRef-u:0
  • citati u Google Scholaru:[]
  • posete u poslednjih 30 dana:8
  • preuzimanja u poslednjih 30 dana:7

Sadržaj

članak: 1 od 1  
2014, vol. 11, br. 1, str. 53-72
Ekonomsko-geografski aspekti analize prelaznih rokova u ugovorima o pristupanju Evropskoj uniji
aInstitut za međunarodnu politiku i privredu, Beograd
bMegatrend Univerzitet, Fakultet za međunarodnu ekonomiju, Beograd

e-adresad.todic@diplomacy.bg.ac.rs, vgrbic@megatrend.edu.rs
Projekat:
Srbija u savremenim međunarodnim odnosima: Strateški pravci razvoja i učvršćivanja položaja Srbije u međunarodnim integrativnim procesima – spoljnopolitički, međunarodni ekonomski, pravni i bezbednosni aspekti (MPNTR - 179029)

Ključne reči: Centralna Evropa; Mediteran; Baltik; Jugoistočna Evropa; države članice bivše SFRJ; nivo ekonomske razvijenosti; emisije CO2; pristupanje EU; ugovori o pristupanju; usaglašavanje propisa; prelazne mere (rokovi)
Sažetak
Osnovni cilj rada je utvrđivanje relevantnosti nivoa ekonomske razvijenosti i nivoa zagađenosti trinaest država, koje su pristupile Evropskoj uniji (EU) u poslednja tri ciklusa proširenja ove organizacije (2004, 2007. i 2013), za dužinu prelaznih rokova, odnosno broj propisa za koje su ugovoreni prelazni rokovi. Polazna pretpostavka je da nivo ekonomske razvijenosti država koje pristupaju EU i nivo zagađenosti utiču na dužinu prelaznih rokova i broj propisa za koje se ugovaraju prelazni rokovi. U skladu sa tim, u radu se ukazuje na nivo ekonomske razvijenosti (meren GDP) i nivo zagađenosti (meren emisijama CO2/pc i CO2/gdp). Sve države su grupisane u pet regionalnih grupa (Mediteran, Centralna Evropa, Baltik, Jugoistočna Evropa i države članice bivše SFRJ). U posebnom delu rada se detaljnije analiziraju vrste propisa na koje se odnose ugovoreni prelazni rokovi, kao i broj i dužina prelaznih rokova koje su ugovorile države iz ovih pet grupa. Za analizu su uzeti prelazni rokovi u oblasti energetike, životne sredine i saobraćaja, imajući u vidu njihov potencijalni značaj za emisije CO2. Na kraju rada se sagledavaju odnosi između nivoa ekonomske razvijenosti, nivoa zagađenosti, dužine prelaznih rokova i broja propisa za koje su ugovarani prelazni rokovi.
Reference
*** (2003) Act concerning the conditions of accession of the Czech Republic, the Republic of Estonia, the Republic of Cyprus, the Republic of Latvia, the Republic of Lithuania, the Republic of Hungary, the Republic of Malta, the Republic of Poland, the Republic. OJL, 236, 23. 9
*** (2012) Ugovor između Kraljevine Belgije, Republike Bugarske, Češke Republike, Kraljevine Danske, Savezne Republike Nemačke, Republike Estonije, Irske, Helenske Republike, Kraljevine Španjolske, Francuske Republike, Talijanske Republike, Republike Cipra, Rep. Narodne novine, br. 2
*** (2013) Act concerning the conditions of accession of the Republic of Bulgaria and Romania and the adjustments to the treaties on which the European Union is founded, Annex VI. OJL, 157, 21.6.2005. pp. 292-301, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2005:157:0278:0301:EN:PDF, 22.7.2013, Annex VII, pp. 330-361, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri-Serv.do
*** (2012) CO2 Emissions from Fuel Combustion 2012. International Energy Agency
Bank, W. (2011) The Little Data Book on Climate Change 2011. Washington, DC: World Bank
Dunford, M., Smith, A. (2000) Catching Up or Falling Behind? Economic Performance and Regional Trajectories in the 'New Europe'*. Economic Geography, 76(2): 169-195
Fratesi, U. (2012) A globalization-based taxonomy of European regions. Regional Science Policy and Practice, 4(1): 1-23
Hudson, R. (2002) Changing industrial production systems and regional development in the New Europe. Transactions of the Institute of British Geographers, 27(3): 262-281
Inglis, K. (2004) Enlargement and the Environment Acquis. Review of European Community and International Environmental Law, 13(2): 135-151
Moisio, S. (2007) Redrawing the Map of Europe: Spatial Formation of the EU's Eastern Dimension. Geography Compass, 1(1): 82-102
Sciberras, A.M. Challenges for the accession countries in the EU's environmental field
Sidaway, J.D. (2006) On the nature of the beast: Re-charting political geographies of the European Union. Geografiska Annaler, Series B: Human Geography, 88(1): 1-14
Soveroski, M. (2004) EC Enlargement and the Development of European Environmental Policy: Parallel Histories, Divergent Paths?. Review of European Community and International Environmental Law, 13(2): 127-134
Todić, D., Grbić, V. (2012) Lisabonski ugovor i politika i propisi EU u oblasti životne sredine. Evropsko zakonodavstvo, br. 41, str. 70-83
Todić, D. (2011) Propisi Evropske unije u oblasti klimatskih promena i neka otvorena pitanja. u: Lilić Stevan [ur.] Pravni i ekonomski izazovi klimatskih promena, Beograd: Pravni fakultet, str. 85-109
Todić, D. (2013) Klimatske promene i reforma sistema upravljanja. Beograd: Institut za međunarodnu politiku i privredu
Vachudova, M.A. (2013) EU Leverage and National Interests in the Balkans: The Puzzles of Enlargement Ten Years On. JCMS: Journal of Common Market Studies, 52(1): 122-138
Zubek, R. (2010) Core executives and coordination of EU law transposition: evidence from new member states. Public Administration, 89(2): 433-450
Zubek, R., Staroňová, K. (2012) Organizing for EU implementation: the europeanization of government ministries in Estonia, Poland, and Slovenia. Public Administration, 90(4): 937-956
 

O članku

jezik rada: srpski
vrsta rada: pregledni članak
DOI: 10.5937/MegRev1401053T
objavljen u SCIndeksu: 17.05.2015.

Povezani članci

Nema povezanih članaka