- citati u SCIndeksu: 0
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:23
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:5
|
|
2016, vol. 5, br. 10, str. 97-112
|
Dimenzije afektivne vezanosti kao prediktori nivoa emocionalne inteligencije
The dimensions of affective attachment as predictors of the level of emotional intelligence
Sažetak
Osnovni problem ovog istraživanja, bio je ispitati da li dimenzije porodične afektivne vezanosti Anksioznost i izbegavanje) mogu biti prediktor nivoa emocionalne inteligencije kod studenata. Takođe, ispitano je i da li postoji međusobna povezanost navedenih konstrukata, kao i da li postoje razlike u njihovoj izraženosti s obzirom na pol, akademski uspeh, redosled rođenja i obrazovanje roditelja. Ispitana je i izraženost dimenzija porodične afektivne vezanosti na korišćenom uzorku. Korišćene skale su: Upitnik za procenu porodične afektivne vezanosti PAVb (Brennan & Shaver, 1995), Upitnik za procenu emocionalne kompetentnosti (UEK-45); (Takšić, 2002) i upitnik kreiran za potrebe istraživanja. Uzorak čine studenti druge i treće godine studija 'Visoke strukovne škole za vaspitače' u Kruševcu i 'Fakulteta pedagoških nauka' u Jagodini, ukupno njih 200. Rezultati pokazuju da se emocionalna inteligencija u celini, kao i njena sposobnost imenovanja i izražavanja emocija, mogu predvideti na osnovu dimenzija anksioznosti i izbegavanja. Izraženost dimenzija porodične afektivne vezanosti je niska na celokupnom uzorku, preovladava sigurni obrazac afektivnog vezivanja. Ne postoje razlike u izraženosti ispitivanih konstrukata zavisno od pola, redosleda rođenja i obrazovanja roditelja, dok je povezanost akademskog uspeha i emocionalne inteligencije pozitivna. Rezultati međusobne povezanosti dimenzija porodične afektivne vezanosti i sposobnosti emocionalne inteligencije pokazuju da je dimenzija izbegavanja negativno povezana sa sposobnošću imenovanja i izražavanja emocija.
Abstract
The core issue of this investigation was to examine whether the dimensions of familial affective attachment (anxious and avoidant) can serve as predictors of the level of emotional intelligence in university students. In addition, explored was the connection between the above constructs, as well as whether they differ in prominence by sex, academic success, birth order and parent's education. The prominence of the dimensions of familial affective attachment on the sample used was also investigated. Used questionnaires were: Questionnaire for assessment of family attachment PAVb (Kamenov and Jelić, 2003) questionnaire for assessing emotional competence (UEK-45; (Takšić, 2002) and a questionnaire created for research purposes. The sample consists of students from the second and third year students 'Vocational high school for teachers' in Krusevac and 'Faculty of Pedagogical Sciences' in Jagodina, a total of 200. The findings show that emotional intelligence in general, as well as its Ability to Name and Express Emotion can be predicted on the basis of dimensions of Anxiety and Avoidance. The prominence of dimensions of familial attachment is low in the sample, and the Secure pattern of attachment predominates. Differences in the prominence of constructs under observation were not found by sex, year of study, birth order and parent's education, while connection between academic success and emotional intelligence is positive. The findings concerning connection between dimensions of familial affective attachment and capability of emotional intelligence show that the dimension Avoidance is negatively correlated with the Ability to Name and Express Emotion.
|
|
|
Reference
|
12
|
Brennan, K.A., Clark, C.L., Shaver, P.R. (1998) Self-report measurement of adult attachment: An integrative overview. u: Simpson J.A., W.S. Rholes [ur.] Attachment theory and close relationships, New York, itd: Guilford Press, str. 46-76
|
|
Brennan, K.A., Shaver, P.R. (1995) Dimensions of Adult Attachment, Affect Regulation, and Romantic Relationship Functioning. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(3): 267-283
|
4
|
Gardner, H., Kornhaber, M., Wake, W.K. (1999) Inteligencija - različita gledišta. Zagreb: Naklada Slap
|
|
Hamarta, E., Deniz, M.E., Saltali, N. (2009) Attachment styles as a predictor of emotional intelligence: Educational sciences. Theory and Practice, 9(1), 213-229. Preuzeto sa http://eric.ed.gov/?id=EJ837780
|
1
|
Kafetsios, K. (2004) Attachment and emotional intelligence abilities across the life course1. Personality and Individual Differences, 37(1): 129-145
|
1
|
Kamenov, Ž., Jelić, M. (2003) Validacija instrumenta za mjerenje privrženosti u različitim vrstama bliskih odnosa - modifikacija Brennanova Inventara iskustava u bliskim vezama. Suvremena psihologija, 6(1); 73-91
|
|
Mitrović, M.Z., Milojević, M.N., Ranđelović, K.M. (2012) Partnerska afektivna vezanost, samopoštovanje i emocionalna kompetentnost. Radovi Filozofskog fakulteta, 2(14); 445-459
|
2
|
Schore, A. (2003) Affect regulation and the repair of the self. New York - London: W.W. Norton & Company
|
1
|
Stefanović-Stanojević, T., Mihić, I., Hanak, N. (2012) Afektivna vezanost i porodični odnosi - razvoj i značaj. Beograd: Centar za primenjenu psihologiju
|
|
Takšić, V. (1998) Validacija konstrukta emocionalne inteligencije. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu-Filozofski fakultet, Preuzeto sa http://bib.irb.hr/prikazi-rad?rad=107316
|
|
Takšić, V. (2002) Upitnici emocionalne inteligencije (kompetentnosti) UEK. u: Zbirka psihologijskih skala i upitnika, Zadar: Filozofski fakultet u Zadru, 27-41. Preuzeto sa http://bib.irb.hr/prikazi-rad?&rad=134455
|
3
|
Takšić, V., Moharić, T., Munjas, R. (2006) Emocionalna inteligencija: Teorija, operacionalizacija, primjena i povezanost s pozitivnom psihologijom. Društvena istraživanja, 4-5:729-52
|
|
|
|