- citati u SCIndeksu: [7]
- citati u CrossRef-u:[4]
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:3
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:1
|
|
2012, vol. 1, br. 1, str. 1-17
|
Originalnost islamske filozofije
The originality of Islamic philosophy
Sažetak
Religijska filozofija, kao pojam, odnosi se na dugu i bogatu istorijsku filozofsku misao koja je u različitim oblicima pokazala vitalnost sve do danas, dok kao teorija opovrgava poslerenesansni pristup odnosu religije i filozofije i ukazuje na isprepletenost ove dve spoznajne baštine. Autor ovog članka postavlja islamsku filozofiju u centar pažnje i usredsređuje se na njenu originalnost. Čitajući različite teorije o suštini islamske filozofije koju, ne obazirući se na njen sadržaj, neki mislioci nazivaju arapskom, retko se nalazi primer da su, jedna pored druge, opisane dve islamske i filozofske svojstvenosti te filozofije. Stoga, većina postojećih definicija i opisa islamske filozofije teži ka okrnjenom određivanju glavnih osnova islamske filozofske misli, zbog kojih se, na kraju, dovodi u pitanje apsolutna originalnost islamske filozofije. U ovom članku, autor nastoji da pojasni teorijske postulate potrebne za poimanje svojstvenosti islamske filozofije, u potpunosti, kako bismo mogli da pojmimo i opišemo filozofiju koja jeste, istovremeno - i filozofija i islamska.
Abstract
The term "Religious Philosophy" refers to the long-established and valuable historical philosophical thought which, in various forms, has been showing vitality to this day, whereas as a theory, it denies the post-renaissance approach to the relationship between the religion and philosophy and it points to the intertwining of these two cognitive heritages. Author of this article will put Islamic philosophy in the limelight and focus on its originality. When reading various theories on the essence of Islamic philosophy which, regardless for its content, some thinkers called Arabic, it's rarely possible to find an example where they have described the two Islamic and philosophical distinctiveness of that philosophy, side by side. Hence, majority of the existing definitions and descriptions of Islamic philosophy seek to determine the truncated main postulates of Islamic philosophical thought, whereas in the end it is the absolute originality of Islamic philosophy that is called into question. In this article, author tries to clarify the theoretical assumptions that are necessary for understanding the specifics of Islamic philosophy, completely, so that we can conceive and describe the philosophy that is at the same time - philosophical and Islamic.
|
|
|
Reference
|
|
Abdurezak, M. (2002) Zamine-je tarih-e falsafe-je eslami. Isfahan: Porseš, drugo izdanje
|
|
Adamson, P., Taylor, R. (2005) Cambridge Companion to Arabic Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press
|
1
|
Corbin, H. (1990) Falsafeje irani va falsafeje tatbiki. Tehran: Entešarate Tus, preveo na persijski Tabatabai Sejjed Dževad
|
|
Corbin, H. (2000) Islam u Iranu - duhovni i filozofski obziri. Sarajevo: Bemust, svezak IV
|
|
Dževadi, A.ajatolah A. (2001) Ali ibn Musa Rida (a. s.) ve el-felsefe el-ilahije. Kom: Isra, istražio Muhamed Husejn Šafi'ijan, drugo izdanje
|
|
Gazali, E.H.M. (2000) Tehafutu el-felasife. Bejrut: Daru el-kutubi el-ilmije, predgovor napisao Ahmed Šemsudin
|
1
|
Gilson, E. (1940) The Spirit of Medieval Philosophy. New York: Charles Scribner's sons, preveo na engleski A. H. C. Downes
|
|
Ibn, S.E.A.H. (1997) El-ilahijat min kitab eš-šifa. Kom: Daftar-e tabligat-e eslami, priredio ajatolah Hasan Hasanzade Amuli
|
1
|
Kuleini, A.D.ibn J.M. (1991) Usul al-kafi. Tehran: Osve, preveo na persijski Muhamed Bakir Komre'i
|
|
Mansurnežad, M. (2004) Akl dar se din-e bozorg-e asemani: Zartošt, masihijat va eslam. Tehran: Mansurnežad
|
|
Motahari, M. (1996) Ašenaji ba olum-e eslami. Kom: Sadra, (1), sedamnaesto izdanje
|
|
Muzafer, M.R. (1996) Falsafe va kalam-e eslami. Kom: Daftar-e tabligat-e elsami, preveli na persijski Muhamed Muhamedrezaji i Ebulfazl Mahmudi
|
|
Nasr, S.H. (2006) Islamic Philosophy from Its Origin to the Present. New York: Suny Press
|
1
|
Nasr, S.H., Leaman, O. (2001) History of Islamic Philosophy. London: Routledge
|
|
Nešković, R. (2000) Srednjovekovna filozofija. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
|
|
Obudijat, A. (2003) Aja falsafe-je eslami darim?. Ma'refat-e falsafi, prva godina, dvobroj 1 i 2
|
|
Sahebi, M.D. (1998) Goftogu-je din va falsafe (Mobahesat-e andišmandan-e irani dar bab-e falsafe-je eslami). Tehran: Naučni institut za humanističke nauke i istraživanje kulture
|
3
|
Sharif, M.M. (1990) Historija islamske filozofije. Zagreb: August Cesarec, drugo izdanje, preveo sa engleskog dr Hasan Sušić
|
|
Šejh, S.E.D.M. (1995) Et-tevhid. Kom: Institut En-nešru el-islami, ispravio Sejed Hašim Husejni Tehrani, četvrto izdanje
|
|
Širazi, K. Šerh hikmet el-išrak. Kom: Bidar, litografsko izdanje
|
|
|
|