- citati u SCIndeksu: [6]
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:8
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:4
|
|
2014, vol. 3, br. 2, str. 1-20
|
Gnostička hermeneutika u islamu s posebnim osvrtom na transcendentnu filozofiju Mula Sadre Šrazija
Gnostic hermeneutics of Islam, with special emphasis on the transcendental philosophy of Mulla Sadra Shirazi
Sažetak
U svim periodima razvoja briljantne gnostičke baštine u islamu, mnogo se pisalo o ezoteričnim značenjima i tajnim dubinama Kurana i predanja. Brojni predstavnici muslimanske praktične i doktrinarne gnoze opširno su tumačili najprefinjenija učenja svetih religijskih tekstova koja su razotkrivali u svetlu svojih intuitivnih saznanja o stazi usavršavanja čovekove duše, odnosno o višnjim realnostima metafizičkih sfera postojanja. U ovom radu najpre određujemo osnovne istorijske kontekste i terminološke okvire procesa gnostičke hermeneutike u islamu, a nakon toga opsežno analiziramo najznačajnije ontološko-antropološke i metodološke principe tog procesa. Kako su spomenuti racionalni principi obrazloženi utemeljenim demonstrativno-filozofskim jezikom u školi transcendentne filozofije, kao najdominantnije tradicionalne filozofske škole u islamu, mi ćemo ovde primarno koristiti metodu detaljne analize sadržaja najuticajnijih dela slavnog utemeljivača te škole Mula Sadre Širazija. Pokazaćemo da ezoterične dubine kur'anskih primordijalnih poruka bivaju prepoznate na isti način na koji se ustanovljava postojanje mnogobrojnih udubljujućih sfera celokupnog univerzuma i čovekovog bića. Objasnićemo, takođe, da u procesu hermeneutičkog otkrivanja slojevitih tajni Kurana i predanja, muslimanski gnostici ne odbacuju egzoterična značenja kur'anskih poruka, već ta značenja produbljuju, oslobađaju od nepotrebnih ograničenja materijalnih formi i tako dospevaju do suštinskih tajni božjeg govora.
Abstract
In all periods of brilliant Gnostic heritage of Islam, much has been written about esoteric meanings and secret depths of the Qur'an and traditions. Numerous representatives of Muslim practical and doctrinal gnosis have extensively interpreted the most sophisticated teachings of sacred religious texts revealing them in the light of their intuitive knowledge of the human's soul path of development, and the highest realities of the metaphysical sphere of existence. In this paper, we first determine the basic historical contexts and terminology of the process of Gnostic hermeneutics of Islam, and then we extensively analyze the most important ontological-anthropological and methodological principles of the process. As the aforementioned rational principles have been elaborated on in an established demonstrative-philosophical language in the school of transcendental philosophy - the most dominant traditional philosophical school of Islam, we will use here primarily the method of detailed analysis of the contents of the most influential works of the renowned founder of the school, Mulla Sadra Shirazi. We show that the esoteric depths of the primordial Qur'anic messages are recognized in the same way that the existence of numerous profound spheres of the entire universe and human beings is established. We will also explain that in the process of hermeneutic discovering of layered secrets of the Qur'an and traditions, Muslim Gnostics do not reject the exoteric meanings of Qur'anic message, but they deepen these meanings, freeing them from unnecessary restrictions of material forms and thus reach the essential mystery of God's speech.
|
|
|
Reference
|
|
Arabi, I.M. Al-futuhat al-makkijja. Bejrut: Dar Sadir
|
|
Džami, A. (1991) Nakd an-nusus. Tehran: Moa'sese-je motale'at va tahkikat-e farhangi, kritičko izdanje
|
|
Džandi, M. (2002) Šarh fusus il-hikam. Kom: Bustan-e ketab, kritičko izdanje
|
|
Fanari, H. (2005) Misbah al-uns. Tehran: Entešarat-e Moula, kritičko izdanje
|
|
Hasanzade, A.H. (1986) Hezar o jek nokte. Kom: Markaz-e našr-e far-hangi-je Radža
|
|
Hejdar, A.S. (2001) Tafsir al-muhit al-a'zam va al-bahr al-khizam. Tehran: Sazman-e ćap va entešarat-e Vezarat-e eršad-e eslami
|
|
Ibn, A.M. (1991) Fusus al-hikam. Tehran: Entešarat az-Zahra, kritičko izdanje
|
|
Isfahani, R., al-Husein Abulkasim (1972) Mudžam mufradat alfaz al-Kuran. Bejrut: Dar al-katib al-arabi, kritičko izdanje
|
|
Kašani, F., Mohsen, M. (1995) Tafsir as-safi. Tehran: Entešarat as-Sadr
|
|
Kunavi, S. (1993) Šarh al-arba'in hadisan. Kom: Entešarat-e Bidar, kritičko izdanje
|
|
Sadra, M., Širazi, S. (1960) Al-Hikma al-muta'alija fi al-Asfar al-aklijja al-arba'a. Kom: Manšurat-e Mostafavi
|
|
Sadra, M., Širazi, S. (1985) Mafatih al-gajb. Tehran: Mo'asese-je motale'at va tahkikat-e farhangi
|
|
Tabatabai, H.M.S. (1972) Al-Mizan fi tafsir al-Kur'an. Kom: Mo'aseseje matbu'ati-je Esma'ilijan
|
|
Turajhi, F. (1985) Madžma' al-bahrajn. Bejrut: Dar va maktabat al-Hilal
|
|
Vaezi, A. (2012) Nazarijje-je tafsir-e matn. Kom: Pažuhešgah-e houze va danešgah
|
|
|
|