- citati u SCIndeksu: [2]
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:10
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:4
|
|
2015, vol. 4, br. 1, str. 99-118
|
Istorija Kur'ana - istoricizam u tumačenju Kur'ana
History of the Qur'an: Historicism in the interpretation of the Qur'an
Sažetak
Istorijski konteksti objavljivanja Kur'ana bili su predmet opsežnih analiza brojnih slavnih predstavnika tradicionalnih naučnih disciplina u islamu. Ti učenjaci, međutim, nikada nisu smatrali da istorijski povodi kur'anske objave iz vremena života verovesnika Muhameda ograničavaju večne poruke svete islamske knjige. Štaviše, svi su prihvatali da Kur'an ima višnju metafizičku realnost koja predstavlja duh i srž kur'anskih poruka, a koja se nalazi s one strane vremena i prostora. U doba dominacije empirizma, na poslerenesansnom Zapadu, pojavljuje se sasvim drugačije naučno usmerenje sa popularnim nazivom 'istorija Kur'ana'. U tom posebnom saznajnom ambijentu, moderni naučnici izučavaju Kur'an kao istorijsku pojavu koja mora biti proverljiva snagom naših osetnih iskustava. Svi pređašnji intelektualni pristupi razumevanju iskonskih značenja Kur'ana tada bivaju proglašeni nenaučnim pristupima, a sveta knjiga islama, lišena prefinjene tajnovitosti svoje metafizičke realnosti, postaje predmet empirističkih naučnih analiza. U ovom radu koristićemo metodu analize sadržaja značajnih dela Režija Blašera, uticajnog predstavnika Neldekeove škole istorije Kur'ana, a svoje analize zasnovaćemo na principima tradicionalne filozofske baštine islama. Pokušaćemo da razotkrijemo skrivene saznajne pozadine istoricizma u tumačenju Kur'ana i da nagovestimo negativne filozofske posledice prirodnog razvoja ovog sasvim inovativnog modela izučavanja Kur'ana, koji ima sve više pristalica i u savremenim muslimanskim društvima.
Abstract
The historical contexts of the revelation of the Qur'an have been subject of extensive analyses of numerous famous representatives of traditional scientific disciplines in Islam. However, those scholars have never believed that historical occasions of revelation from the time of Prophet Muhammad's life reduce eternal messages of the Islamic holy scripture. Moreover, they all accept that the Qur'an has a higher metaphysical reality that represents the spirit and essence of Qur'anic messages, and is be found beyond time and space. In the era of the dominance of empiricism, in the post-Renaissance West, there appears quite a different scientific guidance, with a popular name history of the Qur'an. In this particular cognitive environment, modern scientists study the Qur'an as a historical phenomenon that has to be verifiable by our sensitive experiences. All the previous intellectual approaches to understanding the primeval meanings of Qur'an were then declared non-scientific approaches, and the holy scripture of Islam, devoid of the sophisticated mysteriousness of its metaphysical reality, becomes the subject of empiricist scientific analyses. In this paper we will use the method of contents analysis of significant works by Régis Blachère, an influential representative of Nöldeke's school of history of the Qur'an, and we will ground our analyses on the principles of traditional philosophical heritage of Islam. We will try to uncover hidden cognitive background of historicism in the interpretation of the Qur'an and to suggest negative philosophical consequences of the natural development of this entirely innovative model for studying the Qur'an, which is becoming popular even in contemporary Muslim societies.
|
|
|
Reference
|
|
Alireza, K. (2011) Nakde tarihijjate Kor'an. Motale'ate tafsiri, 6: 9-26
|
|
Amoli, A.D. (2007) Kor'an dar Kor'an. Kom: Markaze našre Esra
|
|
Chalmers,, Alan, F. (2002) Ćisti-je elm: daramadi bar makatebe elm-šenasije falsafi / What is this thing called science?. Tehran: SAMT, preveo na persijski Zibakalam Said
|
1
|
Corbin, H. (1990) Falsafeje irani va falsafeje tatbiki. Tehran: Entešarate Tus, preveo na persijski Tabatabai Sejjed Dževad
|
5
|
Halilović, T. (2014) Doktrinarna gnoza u islamu - položaj i značaj. Kom : časopis za religijske nauke, vol. 3, br. 2, str. 21-34
|
|
Hamid, A.Z.N. (1997) An-nas, as-sulta, al-hakika. Bejrut: al-Markaz as-sikafi al-arabi
|
|
Kutb, S. (1987) Fi zilal al-Kur'an. Bejrut: Dar aš-šuruk
|
|
Madžid, M. (2008) Nakd o nazar: ta'ammoli dar ma'na va šeklgirije elme tarihe Kor'an dar partove mo'arrefije ketabe darsije Tarihe Kor'an nevešteje ajatollah Ma'refat. Mađalleje pažuheš va negareše kotobe danešgahi, 20: 115-128
|
|
Madžlisi, B.M. (1983) Bihar al-anvar. Bejrut: Dar ihja at-turas al-arabi, tom XVIII
|
|
Morteza, K. (2006) Tarihe Kor'ane Nöldeke - Schwally: tarihćeje tadvin va nakd va barresije tarđomeje arabije an. Pažuhešnameje Kor'an va hadis, 1: 143-154
|
|
Morteza, K. (2010) Piš va pas az Theodor Nöldeke: tarihe-Kor'an-nevisi dar đahane eslam. Sahifeje mobin, 48: 7-42
|
|
Muhamad, S. (2008) Tarihe-Kor'an-nevisi. Pažuhešnameje olum va ma'arefe Kor'ane karim, 1: 127-144
|
|
Régis, B. (1993) Daramadi bar Kor'an. Tehran: Našre Arganun, preveo na persijski Mobaššeri Asadollah
|
|
Rise, R., Ahmad, R. (2003) Tarihe Kor'ane Nöldeke - Shwally, mo'arrefi, barresi va nakde manabe. Mađalleje Safine, 1: 16-30
|
|
Tabatabai, H.M. (1972) al-Mizan fi tafsir al-Kur'an. Bejrut: Mu'assasa al-a'lami lil-matbu'at, tom III
|
|
Tabatabai, H.M. (1974) Kor'an dar eslam. Tehran: Dar al-kutub al-islamija
|
|
|
|