- citati u SCIndeksu: [4]
- citati u CrossRef-u:[2]
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:6
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:4
|
|
2015, vol. 4, br. 2, str. 35-51
|
Poreklo materije u Mula Sadrinoj filozofiji
The origin of matter in Mula Sadra's philosophy
Sažetak
U istoriji islamske misli zabeležene su velike i žustre debate između filozofa i teologa o tome da li je svet, kao prvo božje stvorenje, nastao u vremenu ili pak nije vremenski ograničeno biće. Uzimajući u obzir tvrdnju filozofa da prvo božje stvorenje, to jest svet intelekta, po svojoj prirodi nije ograničeno u vremenu, pitanje odnosa između večnog i vremenskog bića svakako možemo razmatrati u okviru studije o poreklu materije. Stoga ćemo se u ovom radu usredsrediti na nastanak sveta materije. Kako bi rešio pitanje porekla materijalnog sveta i odnosa između vremenske materije i njenog ontološkog uzroka, nadvremenskog intelekta, Mula Sadra Širazi služi se filozofskim inovativnim idejama i principima da dokaže da je ceo materijalni svet jedno celovito biće koje nema vremenski početak. Supstancijalno kretanje, njegova inovativna teorija od ključnog značaja u rešavanju ovog pitanja, predstavlja preokret u filozofskom interpretiranju materijalnog sveta u islamskoj filozofiji. Po svom običaju i u skladu sa svojim veoma posebnim stilom pisanja, Mula Sadra Širazi u sedmom tomu svoje impozantne knjige Asfar prevazilazi teoriju o supstancijalnom kretanju i nagoveštava ideju koja prema mišljenju autora ovog rada nije dovoljno zastupljena čak ni među savremenim predstavnicima transcendentne filozofije.
Abstract
The history of Islamic thought has recorded extensive and heated debates between philosophers and theologians over whether the world, the first creature of God, was created in time, or whether it is not a time-limited being. Given the fact that philosophers argue that first God's creature, the world of intellect, is not limited in time by its essence, the question of the relationship between the eternal and temporal being can certainly be considered within the study of the origin of matter. Therefore, this paper will focus on the creation of the material world. To resolve the question of the origin of the material world and the relationship between the temporal matter and its ontological cause, meta-temporal intellect, Mulla Sadra Shirazi uses philosophical innovative ideas and principles to prove that the entire material world is one whole being that has no beginning in time. Substantial movement, his innovative theory of crucial importance in resolving this issue, represents a turning point in the philosophical interpretation of the material world in Islamic philosophy. Typically and in accordance with his idiosyncratic style of writing, in the seventh volume of his impressive book Asfar, Mulla Sadra Shirazi surpasses the theory of substantial movement and suggests the idea that, according to the author of this paper, is not sufficiently represented among contemporary representatives of Transcendental philosophy.
|
|
|
Reference
|
|
Abduresul, O. (2006) Daramadi be nezam-e hekmat-e sadraji. Tehran: Samt
|
|
Ahmed, ibn M.B. (1951) al-Mahasin. Kom: Dar al-kutub al-islamijja
|
|
Dinani, G.E. (2004) Šo'a'-e andiše va šohud dar falsafe-je Sohravardi. Tehran: Hekmat
|
11
|
Filipović, V., ur. (1984) Filozofijski rječnik. Zagreb: Nakladni zavod Matice Hrvatske
|
1
|
Gazali, M. (1993) Tahafut al-falasifa. Bejrut: Dar al-fikr
|
7
|
Halilović, M. (2015) Božje otkrovenje ili religijsko iskustvo - analiza različitih modela razumevanja otkrovenja. Kom : časopis za religijske nauke, vol. 4, br. 1, str. 79-98
|
5
|
Halilović, S. (2014) Gnostička hermeneutika u islamu s posebnim osvrtom na transcendentnu filozofiju Mula Sadre Šrazija. Kom : časopis za religijske nauke, vol. 3, br. 2, str. 1-20
|
5
|
Halilović, T., Halilović, S., Halilović, M. (2014) Kratka istorija islamske filozofije. Beograd: Centar za religijske nauke Kom
|
5
|
Halilović, T. (2014) Doktrinarna gnoza u islamu - položaj i značaj. Kom : časopis za religijske nauke, vol. 3, br. 2, str. 21-34
|
|
Hasanzade Amoli, Hasan (2005) Gašti dar harakat. Tehran: Radža
|
|
Motahari, M. (2012) Logika i filozofija. Sarajevo: Mula Sadra
|
|
Muhamed, K. (1987) al-Kafi. Tehran: Dar al-kutub al-islamijja
|
|
Nabavijan, M.S. (2007) Modžarrad va maddi. Ma'refat-e falsafi, 4 (3): 207-224
|
|
Sadra, Š.M., Sadrudin, M. (1971) Šarh-u Usul al-Kafi. Tehran: Al- -Mahmudi
|
|
Sadra, Š.M., Sadrudin, M. (2000) Tefsir al-Kur'an al-kerim. Kom: Bidar
|
|
Sadra, Š.M., Sadrudin, M. (2003) aš-Šavahid ar-rububijje. Tehran: Bonjad-e hekmat-e eslami-je Sadra
|
|
Sadra, Š.M., Sadrudin, M. (1981) aš-Šavahid ar-rububijje. Mašhad: Markaz-e našr-e danešgahi
|
|
Sadra, Š.M., Sadrudin, M. (1983) Resale-je se asl. Kom: Daftar-e tarbijat-e eslami
|
|
Sadra, Š.M., Sadrudin, M. (1984) Mafatih al-gajb. Tehran: Moassese- je motale'at va tahkikat-e farhangi
|
|
Sadra, Š.M., Sadrudin, M. (1989) al-Asfar al-arba'a al-'aklijja. Kom: al-Mustafavi
|
|
Sina, I., Hosein, A.A. (1983) Al-Išarat va at-tanbihat. Tehran, litografsko izdanje
|
|
Sina, I., Hosein, A.A. (1996) Al-Išarat va at-tanbihat. Kom: Našr al-balaga
|
1
|
Šihabudin, S. (2001) Mađmu'e-je mosannafat-e Šejh-e Ešrak. Tehran: Pažuhešgah-e olum-e ensani va motale'at-e farhangi
|
|
Širazi, K. Šarh-u Hikmet al-išrak. Kom: Bidar
|
|
Širvani, A. (2005) Tahrir al-Asfar. Kom: Markaz-e đahani-je olum-e eslami
|
|
Tabatabai, M.H.A. (2003) Nihaja al-hikma. Kom: An-Našr al-islami
|
|
Tejmija, I., Ahmed, T. (1987) Al-Fatava al-kubra. Bejrut: Dar al-kutub al-'ilmijja
|
|
Tejmija, I., Takijudin, A. Minhadž as-sunne an-nabavijje. Kairo: Dar al-fikr
|
|
|
|