- citati u SCIndeksu: [5]
- citati u CrossRef-u:0
- citati u Google Scholaru:[
]
- posete u poslednjih 30 dana:6
- preuzimanja u poslednjih 30 dana:3
|
|
2016, vol. 5, br. 1, str. 85-104
|
Vlast u službi morala - analiza Miskevejhove socijalne misli
Authority in the service of morality: Miskawayh's analysis of social thought
Centar za religijske nauke 'Kom', Beograd
Sažetak
Miskevejh je bio filozof etike, istoričar i državnik. Poznavao je vrlo dobro i svete muslimanske tekstove, Kuran i verovesnikova predanja. No, nisu ga sve te discipline slučajno privukle. Pošto je još u ranoj mladosti obavljao funkciju savetnika nekoliko muslimanskih vezira i vladara, primetio je da je konačno blaženstvo čovečanstva zajemčeno društvenim životom, te da je društvo sudbina svake osobe koja želi svestrani prosperitet, kako duhovni tako i materijalni. Zato se pozabavio analizom raznih modela postizanja blaženstva u društvenom životu. Kao islamskom misliocu najveću pažnju mu je privukla religija, ali ne isključivo u okviru jurisprudencije, iako je i nju smatrao obaveznom. Središnji značaj u svojoj socijalnoj misli pridavao je etici koju je smatrao sastavnim delom religije. No, pošto je nalazio da realizacija svih etičkih principa u društvu može biti zagarantovana samo onda kada je vlast u rukama pravedne i valjane političke strukture, ozbiljno se upustio i u analizu suštine vlasti i politike u društvu. S druge strane, da bi pokazao uspele i neuspele primere implementacije ispravnog političkog modela kroz istoriju, osvrnuo se detaljno i na gotovo sve istorijske periode od samog početka čovečanstva pa sve do godine kada je sâm napustio javni život. Najviše će u istoriji islamske socijalne misli ostati upamćen po tome što je pokušao da poveže starogrčke stavove o etici s moralnim principima koje je pronalazio u islamu.
Abstract
Miskawayh was a philosopher of ethics, historian and statesman. He also had a great knowledge of Muslim sacred texts, the Quran and the Prophet's teachings. He was not simply randomly drawn to all these, though. Since in his early youth he served as an advisor to several Muslim viziers and rulers, he noted that the final bliss of mankind is guaranteed by social life, and that society is the fate of every person who wants overall prosperity, both spiritual and material. That is why he analyzed various models of achieving bliss in social life. As he was an Islamic thinker his attention was drawn to religion, but not exclusively within the frame of jurisprudence, although he considered it mandatory also. The focus of his social thought was on ethics, which he considered an integral part of religion. However, since he thought that realization of all ethical principles in society can be guaranteed only when power is in the hands of a just and legitimate political structure, he seriously engaged in an analysis of the essence of power and politics in society. On the other hand, in order to show successful and unsuccessful examples of implementation of proper political models in history, he looked in detail at almost all historical periods from the beginning of mankind until the moment he left public life. The history of Islamic social thought remembers him most for his attempt to link the ancient Greek views on ethics to the moral principles he found in Islam.
|
|
|
Reference
|
|
Abu, A.A.ibn J.M. (1901) al-Fauz al-asgar. Beirut: al-Maktaba al-ahlija
|
|
Abu, A.A.ibn J.M. (1961) Tahzib al-ahlak va tathir al-a'rak. Bejrut: Dar al-hajat
|
|
Abu, A.A.ibn J.M. (1979) al-Hikma al-halida. Tehran: Tehranski univerzitet
|
|
Abul-Hasan, A.ibn J.I.K. (1908) Ahbar al-ulama bi ihbar al-hukama. Kairo: Manšuratu Ahmad Nadži Džamali
|
|
Amili, A.M. (1983) A'jan aš-ši'a. Bejrut: Dar at-ta'aruf
|
|
Amin, S.A. (1951) al-Havamil va aš-šavamil li Abi Hajan Tauhidi va Miskavajh. Kairo: Luđna at-talif va at-tarđuma va an-našr
|
11
|
Barnes, H.E., ur. (1982) Uvod u istoriju sociologije. Beograd: BIGZ
|
1
|
Darvin, Č. (1985) Postanak vrsta. Beograd: Prosveta
|
|
Durkheim, E. (1954) Elementary forms of religious life. New York: Macmillan, translated by J.W. Swain
|
1
|
Farabi, N.A. (1996) Ihsa al-ulum. Bejrut: Maktabat al-hilal
|
1
|
Farabi, N.A. (1995) Arau ahl al-madina al-fadila. Bejrut: Maktabat al-hilal
|
1
|
Halabi, A.A. (2002) Tarih-e falasefe-je Irani az agaz-e eslam ta emruz. Tehran: Zovar
|
1
|
Halilović, M. (2013) Metodologija istoriografije kod Ibn Halduna. Kom : časopis za religijske nauke, 2(2), 1-22
|
5
|
Halilović, M. (2015) Kritički osvrt na Dirkemov redukcionistički pogled na religiju. Kom : časopis za religijske nauke, vol. 4, br. 2, str. 53-70
|
5
|
Halilović, S. (2013) Politika i etika od tradicije do moderniteta s osvrtom na Farabijevu političku filozofiju. Kom: časopis za religijske nauke, 2 (2); 81-96
|
|
Jakut, H. (1957) Mu'đam al-buldan. Beirut: Dar al-Ma'mun
|
|
Karagozlu, Z.A.R. (1988) Porsešha-je falsafi-je Abu Hajan Touhidi az Miskevejh. Ma'aref, 4 (1): 57-77
|
|
Kuhsari, E.H. (2003) Tarih-e falsafe-je eslami. Tehran: Amir Kabir
|
|
Mahdi, K. (2008) Tađarib al-umam: Asari mohem dar tarih-e eslam va Iran. Rošd-e amuzeš-e tarih, 8 (3): 27-32
|
|
Mohamad, N. (2006) Nezam-e ahlaki dar eslam ba tavađoh be ara-e ahlaki - je Gazali, Ibn Miskevejh, Hadže Nasir. Ahlak, 2 (1): 7-47
|
|
Mohsen, M. (2000) Andiše-je sijasi-je Miskevejh. Olum-e sijasi, 3 (4): 45-70
|
|
Šarif, M.M. (1988) Tarih-e falsafe-je eslami. Tehran: Markaz-e našr-e danešgahi
|
|
Vukoičić, J. (2015) Politička teorija Ibn Halduna. Kom : časopis za religijske nauke, vol. 4, br. 2, str. 111-134
|
|
|
|